Full version: Ricinfrö
Eva St
Har satt Ricinfrö 24/2 som jag tog från egna plantor i höstas men ser inte minsta lilla liv i krukorna. Har för mig det tog lång tid för dem att gro förra våren när jag satte men är de verkligen så här tröga eller är det dags att ge upp och köpa frö istället.
undrar Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar bara ta någon vecka för Ricinfrön att gro i växthusen på jobbet. Kanske det krävs lite värme för att få fart på fröna. Det kan ju också hända att fröna inte var helt mogna när du skördade dem.
Kajsa
Hade egna frön och dom var uppe på en vecka. Peta ner nya så lyckas det kanske bättre andra gången.
Maggan i Piteå
2002:s egenskördade ricinfrön grodde dåligt, fick till slut 2 st plantor. Så vis av skadan lät jag "ricinkotten" vara kvar på plantan så länge som möjligt (slutet av sept, tror jag). Fjolårets frön blev "randiga" - och hittills har jag fått 7 st plantor! Ca 10 dagar från sådd till grodd har det blivit i år.
Eva St
Har massor av Ricinfröer kvar som jag inte sått än men då är det säkrast jag köper istället för det är väl samma elände med alla jag har då. De var spräckliga och fina ser ut precis som de man köper så jag var så säker på att det skulle funka
Eva St
Eivor på Väddö
Mina ricinfrön visade sig bara innehålla vatten! När jag petade hål på dem var det som att peta hål i en vattenblåsa. Så de var tydligen inte fertila, fast de såg så fina ut. Eivor på Väddö
Eva St
Är de så svåra att frö från alltså!!!!! Finns det någon som lyckats
Eva St
Eva St
Nu ger jag upp har inte fått en endaste Ricinplanta av mina fröer så nu bär det iväg till affären för inköp av nya fröer. Som jag hoppas ger bättre resultat än mina egna fröer
Eva St
Karin i Småland
Mina eget skördade Ricinfrön verkar då ha en bra grobarhet... sådde 4 och samtliga har grott efter ca 1 vecka. Har 10 frön liggandes som jag inte behöver, så det borde räcka till 3 personer (3 frön/pers.) Enda som behövs är ett frankerat kuvert, maila mig om du vill ha.
Betty
Mina ricinfrön grodde på två dagar! Vilka monstergroddar!!! ohmy.gif
Tingstäde

Bautabebisar! Kläcktes 10 - 12 dar efter sådd och har nu varit ovanjordiska en två veckor.
tongue.gif rolleyes.gif
Tingstäde
Eva St
Nä nu blir jag sotis alltså för så såg det ut hos mig förra våren men denna finns inte ett liv hos Ricinen men vänta bara jag kommer igen
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon