Hej!
Det är så att jag köpt jordgubbar som jag ska ha på balkongen. Plantorna är ganska små, men dom är nog lite större än så kallade sticklingar. Jag undrar om man kan skjuta upp blommningen tills plantorna blivit lite större? Det är nämligen blommor på väg nu. Och jag oroar mig för att om dom blommar nu och sätter bär så blir det inte så många jordgubbar... Går det att vänta tills plantan blivit större om jag nyper bort blommorna?
Mvh Lisa
Det går nog inte att skjuta upp blomningen, tar du bort blommorna, så får du inga bär alls. Första året brukar det inte bli så många bär, 2:a året blir det fler och som mest ger plantan bär 3:e året. Sedan brukar man ta rev-skotten och sätta och på så sätt börja om igen.
Lycka till!
Köp en remonteranbde sort och njut av gubbarna fram till hösten.
Jag köpte en korsning mellan jordgubbar och smultron (inget namn) välsmakande jordgibbar med MYCKET smak.
Bären stora som jordgubbar också.
Hej!
Tack för svaren, men tyvärr så kommer jag nog inte ha plantorna i fler år då jag har dom på balkongen och vad jag har förstått från andra som odlar dom på balkongen så överlever dom inte vintern i kruka?
Mvh Lisa
Det kan gå att övervintra jordgubbar i kruka. jag har själv haft en ampeljordgubbe i kruka ute hela vintern. För säkerhets skull kan du ju ställa den intill väggen och "vaddera" krukan med väv oktober - mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.