Linnsan333
Hej!
Jag fick en planta apelsintimjan och en planta citrongräs av kära svärmor. jag undrar nu om jag kan sätta ut dessa i vår koloni. vi har ganska lerig jord, måste jag blanda ut jorden med något för att de ska trivas i så fall? sen undrar jag om det är någon som vet hur man skördar citrongräs? hur höga måste de vara innan man kan ta stjälkarna?
Åsa, mälardalen zon 2
Timjan bör sitta upphöjt och väldränerat de övervintrar inte alltid så bra i lerjord.

Citrongräset skulle jag mera se som en krukväxt och odlas i stor kruka som tas in till vintern. Är det en liten planta kanske det tar några år innan man får gräs tillräckligt tjocka att skörda kan bero på vilken sort det är det finns ju mer än en art citrongräs.
Linnsan333
Tack för svaret! Gör kanske så att jag delar på timjanplantan, behåller del i kruka och planterar ut en för att se hur det går. Citrongräset får då bo kvar i sin kruka på balkongen.
katah
Jag har citrongräset i växthuset på sommaren och inomhus under vintern.
Jag sådde mitt förra våren (2011) och det står på påsen att man kan börja skörda år 2 .
Jag sådde även nya plantor i år. Som nya är nu bara 8cm långa.
Fjolårets övervitat planta har halvmeter långa strån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon