Danielos
Hej!

[attachment=70105:vad.jpg]

Har den här godingen växandes i trädgården, men varken jag eller någon annan i hushållet kan komma på vad det är för någon... Luktar lite smått stickigt på något vis, och blir mycket trevlig krydda när man torkar den.
Skulle vara intressant att kolla upp vad den har för hälsoeffekter och medicinsk användning osv...
Någon som har en aning om vad den heter? smile.gif

Tack på förhand!

Mvh Daniel
Allekulla
Tycker det liknar körvel.
RitRat
Det är inte körvel, den är mycket skirare och tunnare. Den här är dessutom en perenn ser det ut som.
Jag har sett den i en bekants trädgård för många år sen, och hörde namnet också då, men nu är det borta!!
Det blir en blomklase av små blommor på den också om den står gynnsamt. Gula om jag minns rätt.
Ska fundera på namnet. Kanske någon annan vet....
RitRat
Det kan vara munkrenfana kanske, en krusbladig variant av vanlig renfana.
Det var en ren gissning!!
Eva i Västerås
Hu stora är bladrosetterna?
Munkrenfana var min spontana gissning också. Bladrosetter som är ca 20 - 25 cm breda, och en blomstjälk med gula "knappar", som är 40 - 50 cm
Men det kryper en mindre kryddväxtt i bakhuvudet också... Ska kolla mina böcker.
CillaM
Munkrenfana, gubbaskägg, definitivt!
Kolmårdstrollet
Hej!

Är gubbaskägg samma som Gåsört? Såg en liknande växt i en örtagård och den hette Gåsört.

smile.gif
CillaM
CITAT (Kolmårdstrollet @ 18-07-2012, 20:18) *
Hej!

Är gubbaskägg samma som Gåsört? Såg en liknande växt i en örtagård och den hette Gåsört.

smile.gif

Nej, gåsört (Potentilla anserina) är inte detsamma som gubbaskägg (munkrenfana, Tanacetum). Många gånger sitter felnamnade lappar lite här o där då folk alltid ska ta i lappar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon