Full version: Växthus i plast?
Jonname
Hej! Jag tänkte pröva på att odla tomater och gurka i år , mest på skoj. Jag sådde en hel del frön och döm om min förvåning när allt kom upp och nu bara växer så att det knakar!!
Jag har köpte ett litet växthus på ÖoB , det har en ram i stål med ett plast överdrag

nu vet jag inte alls hur jag ska göra med alla plantor? Hyllorna i växthuset såg ju bra ut till en början, men jag har förstått att tomatplantor blir så stora att de borde planteras på golvet? Då får jag inte rum med mycket annat (har ex. några paprika plantor och en del smultron + gurkan förstås!

Skulle vara mycket tacksam för ett gott råd!

/J
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaterna mår kanske bättre utomhus under sommaren de gillar ju inte temperaturer över +30C och i små plastväxthus kan det bli rätt varmt. Smultron gillar inte värme heller så de mår också bättre utanför växthuset.

Gurka kanske kan funka ifall du har stora krukor (20liter) + sätter upp fiberduk som skydd mot stark sol och vädrar mycket de gillar ju något varmare klimat även om de inte gillar att kokas de heller..

Såna där små plastväxthus funkar bäst på våren då man kan börja odla lite tidigare + man kan ställa in växter på hösten när det blir risk för frost. Mitt i sommaren blir de lätt för varma.
Alexander-VG-zon3
Har ett liknade, fast ett som är öppet i botten och mer som en drivbänk ganska lång och 90cm hög. Har satt tomater och chili där i som växer bra, vissa har redan kart. Tempen är alltid över 30grader på dagen, som varmast har det varit 40grader nu när det varit varmt ute utan ventilation på natten har det varit allt från +3c till +15c. Vattnar mycket och det växer bra.

På min finns där stora öppningar på framsidan som man kan vädra på sommaren, så tempen hålls nere och när dom är öppna blir det bara några grader varmare än ute. Är där inte öppet på sommaren så kan det nog lätt bli 45-55grader vilket är för mycket. Men min modell med öppen botten är kanske bättre än en med plast helt om ?

Men värmekrävande skulle jag satsa på, som Åsa skrev smultron kommer nog inte alls funka.

Basilika, Tomater, Chili, Paprika funkar för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon