Violen_
[attachment=70111:blomman_..._sjukdom.jpg]

[attachment=70110:blommanfordagen1.jpg]

Hej!

Någon som vet vad detta är och hur jag får bort det från blomman för dagen?

(Skickade nog inlägget till fel forumavdelning. Vet ej om jag kan flytta det till ohyra- och skadedjursavdelningen själv.)
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det ser ut som lätta brännskador från stark sol så kanske lite skuggning kan hjälpa
Violen_
Nu verkar det som blommorna kanske fått två sorters ohyra.

Var vita små avlånga raka insekter eller liknande, 1-2 mm i jorden.

På bladen är det en mm raka löss eller liknande som äter så det blir spår. Tyckte de såg gulgröna ut.

Bladens utveckling på blomman för dagen ser deformerade ut, skrynkliga och ihoptussade ut.

Dränkte jorden med vatten och sprutade bladen med såpavatten.
Löss på bladen fanns även på stockrosen, malvan och purpurvindan ute på balkongen...

Läste någonstans att man kan blanda saltvatten till bladen.

Har någon något tips om hur jag ska klara växterna?
Åsa, mälardalen zon 2
Din beskrivning av de små djuren i jorden låter som hoppstjärtar och de är helt oskyldiga till hur det ovanjordiska ser ut de hör till naturens nedbrytar och lever på dött material. De älskar växter som kanske vattnats för rikligt de trivs bäst i riktigt blöt jord.

Bladlöss kan få bladen se knöggliga och deformerade, stressigt odlingsklimat ex. för varmt och liknande kan ju också ge knöggliga blad ifall de haft dåligt klimat precis då bladen bildades.

Saltvatten är utmärkt att ta död på växter med så nej jag tror inte att det kommer att hjälpa, salt är gift för växter.
Violen_
Tack Åsa för allt engagemang!

Verkar vara trips på växterna.
Har läst om att de inte gillar fukt.

Har fått det på allt möjligt nu. -cry-.gif Även på växter ute på balkongen.

Duschade en solros med såpavatten igår och nu är det ännu fler gångar på bladen...

Min taktik blir nu att ta ut allt på balkongen o hoppas de dör av klimatet någon gång.
Men blir väl en chock för blomman för dagen-växterna att vara ute nattetid.
Ska även duscha bladen med såpavatten på kvällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon