andreas75
23-05-2012, 18:01
Hej.
Planterade en Persika Riga i slutet av förra sommaren (sthlm, zon 2, mälardalen).
Denna hade tidigare i år en hel del knoppar, och det såg lovande ut.
Dessa knoppar har nu "fallit av" eller tynat bort.... Och nu har persikan bara ett par enstaka blad, och det verkar inte vara mycket på g heller.
Denna borde väl stå i full blom nu?
Verkar detta vara frostskador då jag inte täckt den, eller är det något annat?... Trodde bara frostskadorna på persikan slog på själva blommorna?
Hälsn
Andreas
RibesRubusVitis
23-05-2012, 20:09
Den borde absolut stå i full blom nu. Min Riga i Lund (zon 1) blommade för flera veckor sen. Alla blommor har nu blåst bort och inga kart syns. I stället visar bladen tydliga symtom på krussjuka, som just Riga påstods vara (nästan) resistent mot.
Alexander-VG-zon3
23-05-2012, 21:41
Frost dödar även nya skott, blad, knoppar, kart. Är det ny planterat sen förra året är det ju inte riktigt etablerat heller våren kan ju ha blivit tuff för den såväl som första vinter.
Min persika ny planterad för i år är seg, där är blad men inte så stora, än så länge friska. Redhaven zon 3-4 östvägg.
Ganska typiskt sätt att dö för nyetablerade träd som av någon anledning inte fått det de ska. Sista energierna satsas på knopp. Sedan är det slut.
Inte helt sällan är det rotsnurr, för lite stödbevattning första säsongerna, för liten, smal växtbädd eller nedsjunken växtbädd (drunkning) som är orsakerna. Andra orsaker är att trädet stöttats för dåligt så att rotkontakten i marken inte blivit som den skulle, att starkt gräs fått växa över växtbädden som stulit det vatten som trädet borde haft - eller en mycket kall frostnatt just när knopparna var på gång.
andreas75
24-05-2012, 17:25
Tack för svaren alla.
Trots att de alla pekade mot en närstående död...

... Får göra ett nytt försök detta år med persikan.
/A
andreas75
20-07-2012, 05:18
CITAT (Cilla @ 24-05-2012, 05:47)

Ganska typiskt sätt att dö för nyetablerade träd som av någon anledning inte fått det de ska. Sista energierna satsas på knopp. Sedan är det slut.
Inte helt sällan är det rotsnurr, för lite stödbevattning första säsongerna, för liten, smal växtbädd eller nedsjunken växtbädd (drunkning) som är orsakerna. Andra orsaker är att trädet stöttats för dåligt så att rotkontakten i marken inte blivit som den skulle, att starkt gräs fått växa över växtbädden som stulit det vatten som trädet borde haft - eller en mycket kall frostnatt just när knopparna var på gång.
Förmodligen gjorde jag nog fler av dessa tabbar....Så jag har lite bättre koll till nästa gång...

Nu har i stort sett hela trädet dött, med undantag från ett skott som skjutit upp en meter från marknivån. Jag såg detta beteende från någon annan tråd här, men kan inte hitta den igen.
Kan detta skott vara från den ympade stammen (gör man så på persika?), eller kan det vara värt att kämpa vidare på den?
hälsn
Andreas
Huggorm
20-07-2012, 07:42
CITAT (andreas75 @ 20-07-2012, 06:18)

Kan detta skott vara från den ympade stammen (gör man så på persika?), eller kan det vara värt att kämpa vidare på den?
hälsn
Andreas
Det kan vara så att persikan ympats på en rot av krikon, så skotten är säkert från denna. Inte fullt lika spännande som persika, men desto härdigare träd som också ger frukt.
En meter upp är det garanterat ett skott av sorten, dvs persikan. Ympningen görs mycket längre ned.
Man kan bygga nytt från det skottet, men måste rätta till det som gjorde att trädet dog, dvs ofta gräva upp det, göra vidare växtbädd, sätta på kulle och hålla gräs borta från växtbädden samt vattna.
Huggorm
20-07-2012, 09:26
Jag tolkade det som om det skjutit upp en meter, från marknivå. Alltså att det växt en meter efter att ha startat från marken. Men kommer det en meter upp håller jag gärna med om att det är persikan.
Ja det har du rätt i, det är säkert en meter i längd som menas. Och säkert från marknivå, och då är det ju grundstammen.
andreas75
20-07-2012, 10:55
Hej... såg att jag var klart luddig, men ni har listat ut det redan..

Skottet kom i marknivå, men har vuxit cirkus 1 meter.
Hej
Du kan se på ymp området och vet om det här skottet kommer från ymp sorter eller från grunda sorter, om den kommer från grund sorter, så du kan inte satsa på den.
Om du vill plantera ny träd, du måste vet först hur kan man tar hand av den,
Tillexempel vilket volym grop behöver den , hur kan vattna när kommer inte regn, vilket jord behöver, och vilket näring, hur kan man skydda dem mot vårsol och från frost under vår och vinter speciell första 3 år efter plantering.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.