Är helnöjd med resultatet från alla andra sådder både ute och inne. Men sorgebarnet är Kejsarträdet. Köpta frö från Impekta, de fick alla tänkbara uppväxtvillkor men inte ett enda grodde. Om ni lyckats hur gjorde ni?
Huggorm
23-05-2012, 19:04
Jag har börjat tvivla på impectas kvalitet, inte ett enda av de frön jag köpte där har grott. Och jag provade över tio sorter som jag lät naturen köldbehandla över vintern
strandskatan
23-05-2012, 20:25
Jag sådde kejsarträd, frön från Impecta, för två år sedan, inga problem alls, såjord, ljust och varmt, tyvärr inga frön kvar.
Alexander-VG-zon3
23-05-2012, 21:39
Har inte heller haft problem med att så dom,. nästan alla har kommit upp. Däremot har jag haft svårt att hålla dom vid liv.
Tycker generellt vedartat är svårt från frön, var det än kommer ifrån, från impecta har jag fått redan döda frön eller outvecklade frön men det har även hänt från andra firmor.
strandskatan
23-05-2012, 21:56
Flaxss, knepet är att INTE vattna när man skolar om dem, bara sätta ner dem med den gamla jorden kvar runt rötterna, i fuktig jord! Östh, du har väl inte använt alla 250 fröerna? Lägg några i blöt, en droppe diskmedel i vattnet, tills de sjunker och sväller lite, innan du sår. Häll hett vatten över några, så några i extra våt såjord, plast över, ställ i solgassigt fönster. Det SKA gå!
Alexander-VG-zon3
23-05-2012, 22:30
Har testat olika knep på alla frö plantor/ungplantor jag haft, och man får ganska många från impecta och har även köpt från ebay. Vissa dör redan bara efter någon månad andra ett halv år senare. Men visst kan många ha dött av för mycket vatten vid plantering, många har ruttnat bort från mig så det kan säkert stämma bra som du säger.
Dock har jag tröttnat på kejsarträd helt och hållet, tycker inte ens det är fint träd längre

och på friland har jag testat det gick inte heller.
strandskatan
24-05-2012, 06:29
Flaxss, jag håller fullständigt med dig, bladen ser ut som förvuxna Judas-silverpenningblad, det enda intressanta är bladutspringet, som är mörkblått, och blomning lär man knappast få se, men nu är nu en gång mitt mål här i livet att så mig igenom Impectas katalog innan jag dör.
Janne56
24-05-2012, 18:58
Jag sådde kejsarträd för cirka 20 år sedan. Frö från Impecta. Har ett träd i trädgården, ett hos en granne och ett i en park i stan, De är 5-6 meter höga och sätter blomknoppar varje sensommar. Sedan dör knopparna under vintern, alltså ingen blomning än. Det går alltså att odla dem här - i zon 2. De klarade även de två senaste fimbulvintrarna utan större skador. Jag tycker det är häftiga träd med de enorma bladen och långa årsskotten. Samlade dessutom in frön själv i Österrike för några år sedan och har en ungplanta som övervintrat ute i en kruka i vinter. Ungplantorna brukar frysa ner regelbundet några år, innan de börjar skjuta fart.
Har frö kvar, ska därför göra ett sista försök enl strandskatans recept. Har Judas Silverpenningar, så om resultatet av frösådden inte blir bättre än så, är det kanske dags att lägga ner projektet.
strandskatan
26-05-2012, 13:28
Avvaktar med spänning! Du talar väl om hur det går?
strandskatan
06-06-2012, 18:33
Jag tittar in ibland för att se om något hänt, men det dröjer nog en vecka till. Glöm inte bort meddela resultatet!
Har följt dina (Stranskatans) instruktioner till punkt o prickar, tyvärr har det inte varit solgassigt här så ofta. Har därför ibland flyttat sådden till varma förhållanden, men än har inget visat sig. Lever dock fortfarande på hoppet.

Om inget händer snart är det då värt med ett försök Till med blötläggning/diskmedel och sen ut i odlingsskåpet när sommarvärmen kommer?
strandskatan
08-06-2012, 07:50
Hoppas jag inte uttryckte mig så oklart att du missförstod - jag menade att du skulle testa tre metoder med tre olika fröportioner, blötläggning med en del, hett vatten med en del, soligt fönster med en del!
Tyvärr missförstod jag nog Strandskatan lite men har nu nya sådder på gång. Skam den som ger sig
strandskatan
10-06-2012, 12:27
Täck inte fröna med jord, bara ett tunt lager sand, eller om du har, perlit! Blanda gärna perlit i jorden också, eller, i brist på perlit, smågrus - som det grus man får fram genom att sikta sandlådesand. Håller tummarna!
De nya frösådderna är inte täckta. Men när jag nu läst ditt inlägg så fick de ett tunt lager av silad sand från Vänerstranden (har inte perlit hemma). Krukorna är nu placerade på olika platser, ovanpå varmvattenberedaren, på modemet, under varmluftsfläkten och i fönster. Kan jag göra något mer eller är det bara att leva på hoppet......?
strandskatan
10-06-2012, 18:54
Plast över också förstås! Stick många hål i plasten med tandpetare el dyl. Vattna inte, spraya bara ytan om den är torr! Mina stod ljust!
Synd du bor vid Vänern, för jag har ett par till övers i kruka, visserligen nedfrusna men skjuter nytt från jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.