Full version: Vattensork igen
Gossen Ruda
Sabla djur. Jag hade ju en sån i trädgården förra året men lyckades till slut nagla fast den i en gång och stampade ihjäl den. En del av gångsystemet finns kvar. I helgen när jag klippte gräset såg jag plötsligt i en av hålorna som finns kvar färsk jord. Tittade vidare och hittade fler jordhögar. Var lite osäker på om det var helt färskt så jag testade genom att öppna en gång. 5 minuter senare var hålet fyllt igen. Sablar. Försökte göra som förra gången men den här vägrade låta sig fångas. Till slut fanns det bara en utväg, att gräva upp gångsystemet. Lyckligtvis var det i en vildäng. Spade och fyllehacka kom till användning. Ett sånt gångsystem! Till slut fanns det bara en gång där jag inte kom vidare för den försvann in under en sandhög. Det lutade dock nedåt så lösningen blev trädgårdsslangen. Full fart på vattnet och resten av ingången spärrades mad ett par spadar. Efter några minuter kom en desperat vattensork och ville ut. Den lyckades till hälften men jag jagade ner den igen, troligen fick jag in något slag också. Sen var det lugnt i hålet. Vattnet fick rinna i en halvtimme, det flödade överallt. Förhoppningsvis drunknade den men den kan ju ha lirkat sig ut nånstans men då har den nog fått nog av min trädgård. devil.gif

Här är en bild på hur det såg ut efter jakten, vilka skador den ställt till med!

Ok, jag har väl hjälpt till lite men torvorna var lätta att lägga tillbaka. Slangen och spadarna syns till höger.
Azur
Fruktansvärd ohyra, nästan lika illa som rådjur.

Kuriosa: vattensork är fridlyst i Storbrittannien, och den som dödar en kan dömas till upp till £5000 i böter!
HelénE
Herregud vilket elände. Hoppas du lyckades.

Bilderna får mig att fundera. Min sommarstugegranne visade mig för några veckor sen hur det såg ut efter vildsvinen som måste böckat i hennes gräsmatta...men det kanske är en vattensork...såg ut så där ungefär.

Fast trivs de där det är torrt, är ganska tort där...men detta var några veckor sen förvisso och då var det blött. Kanske nån av mina utmärkta sorkfångande katter lyckats ta den i så fall biggrin.gif De är fena på att ta stora feta sorkar ute på åkern.

Hoppas dock på vildsvinen...har hon vattensork kanske den förvillar sig till mig fear.gif ...
Får i så fall hoppas på katterna...

Helén
Gossen Ruda
Nja, kameran ljuger lite. rolleyes.gif Det var jag som vräkte upp torvorna när jag grävde upp gångsystemet. Jag ville mest visa hur omfattande detta kan vara trots att mycket lite syns på ytan. Däremot är det så här det kan se ut efter vildsvinens framfart.
HelénE
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2012, 09:05) *
Nja, kameran ljuger lite. rolleyes.gif Det var jag som vräkte upp torvorna när jag grävde upp gångsystemet. Jag ville mest visa hur omfattande detta kan vara trots att mycket lite syns på ytan. Däremot är det så här det kan se ut efter vildsvinens framfart.

Bra då var det säkert svinen, vilket är bättre än vattensork för min del.

Jag har både staket och hund nämligen, men det har inte sommarstugegrannen, samt så ligger deras tomt prcis i skogskanten.

Helén
omk
CITAT (Azur @ 23-05-2012, 21:34) *
Kuriosa: vattensork är fridlyst i Storbrittannien, och den som dödar en kan dömas till upp till £5000 i böter!

Jösses !! Vilken TUR att jag och katten Isis inte bor där ! Det hade blivit dyrt ... fear.gif
Hon fångar några stycken varje sommar och de är så stora och feta att hon inte ens orkar äta upp dem !
HelénE
CITAT (omk @ 31-05-2012, 01:55) *
Jösses !! Vilken TUR att jag och katten Isis inte bor där ! Det hade blivit dyrt ... fear.gif
Hon fångar några stycken varje sommar och de är så stora och feta att hon inte ens orkar äta upp dem !

Låg en "present" på trappen en morgon i veckan från min kat, en enorm vattensork...jag är rätt härdad men denna var så jag i magen kände sick.gif

Den komm nog dock inte från trädgården utan från åkern utanför.

Helén
Gossen Ruda
Kriget fortsätter men är kanske vunnet nu. Jag kyckades inte ta död på fanskapet eller så fanns det två. Efter ett tag upptäckte jag nya högar. Den gick inte att lura så jag började gräva upp gångsystemet bit för bit. Blev dock lite konfunderad när jag insåg hur det gick. Dels i en rabatt på ett par meters längd och dels i en angränsande mer rundad. Mellan dessa ligger en dräneringsslang i stenfyllning och på ett ställe en sliper direkt på stenarna. Fattade inte hur förbindelsen såg ut. Men det upptäckte jag för när jag följde en gång försvann den in under slipern. Fram med spett och upp kom slipern. Det visade sig att under årens lopp hade den lyfts några cm och under där hade sorken bott. Det fanns en stor gång i hela sliperns längd och sen sidogångar åt båda håll. Detta upptäckte jag i torsdags. På fredagen när jag återvände till stugan fann jag ett litet hål i området på bilden högst upp men det gamla gångsystemet var obebott. Ingen sork i den nya gången. Sen har det varit lugnt på fronten. Jag har hållit noga koll på ev jorduppkast men inget. Förhoppningsvis har den utvandrat till lugnare platser. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon