|
Full version: Willabs Fläkt
Har nyligen köpt Willabs fläkt. Den kompletterade jag med en vanlig digital termometer. Efter några dagars tålamod, fick jag en genomsnittstemperatur på 15 grader. Jag tycker att priset är överkomligt, men justeringen av termostaten var tidskrävande, eftersom det inte finns ngn temperaturskala på Termostaten.
Växthuset jag har är "hemmagjort" på gamla skyltfönster. Växthuset står i sydostläge, med "ryggen" mot en vedbod. Ventilationen är automatisk, eftersom jag inte har tätat mellan reglar och tak. Får därför klä in växthuset för att tidigarelägga våren.
Jag har också klätt in hela växthuset i bubbelplast. Priset på Willab och byggmarknader skiljer sig inte mycket, däremot tjänar man på avgiften 95:- om man handlar på byggmarknaden.
Känner mig nu så säker att jag redan har satt ut tomatplantorna.
Kristina i Skåne
21-03-2004, 08:48
Jag har också Willabs fläkt "Tropico" (eller nåt liknande) och jag tycker att den funkar bra. Den har aldrig "misslyckats" under de tre säsonger jag har haft den igång...
Ingela_67
22-03-2004, 11:32
Hej, Jag har också upplevt samma " problem" med att ställa in temperaturen eftersom det inte finns någon temperaturskala på Willabs fläkt. Är det någon som vet om det finns någon annan försäljare av en liknande modell men bättre utrustad med just en temperaturskala etc? MVH Ingela.
Karin i Tullinge
23-03-2004, 14:57
Hej! Jag beställde en sån där grön "tropico" fläkt från Willab igår, i kombination med en termostat med timer. Det var försäljaren på Willab som rekomenderade det. När termostaten tycker att temperaturen i växthuset har blivit för låg slår strömmen igång "tropico" och låter den gå tills det har blivit så varmt att termostaten stänger av. Låter ju bra i teorin  ska bli kul att se om det fungerar i praktiken Jag bor i en söderförort till Stockholm och har ett nytt Willab Juliana Premium 10 kvadratmeter stort i 10mm tjock kanalplast. Gjuten, isolerad bottenplatta. Undrar vad strömförbrukningen kommer att bli....
Vilken termostat beställde du och vad kostade den?
Har nu haft igång Tropicfläkten i 10 dagar. Håller med om att det var lite krångligt att ställa in termostaten. Fick vänta tills tempen i växthuset var under tio grader. Startade fläkten och vred ner ratten när tempen var tio grader. Ett ytterst svagt knäppljud markerade att termostaten slog ifrån.
Lady Hamilton
05-01-2005, 08:07
 Hallå! Ursäkta att jag "lånar" denna tråd, men jag funderar på att köpa en fläkt, och är nyfiken på hur det det har gått för er andra? Är ni nöjda? Har ni några tips? Tycker ni att jag ska "slå till"?
TeliaNet
05-01-2005, 16:03
CITAT (Hamilton @ 05-01-2005, 08:07)  Hallå! Ursäkta att jag "lånar" denna tråd, men jag funderar på att köpa en fläkt, och är nyfiken på hur det det har gått för er andra? Är ni nöjda? Har ni några tips? Tycker ni att jag ska "slå till"? ska du ha den till uterummmet? i så fall räcker det med en billig från el-affären.
Ingrid på Västkusten
05-01-2005, 16:05
Många TROR jag glömmer bort att man måste även ha fläkt i uterum/växthus för luftcirkulation.......i växthuset har vi en willabfläkt, i uterummet har vi vanliga fläktar samt en fotogenkamin - dne är billigare än el i drift.
Allt innan nya värmesystemet blir taget i drift då......
Dan i Nacka
05-01-2005, 16:37
Min erfarenhet av Tropic-fläkten är att även om man har lyckats ställa in en bra temperatur så har den inbyggda termostaten svårt att hänga med när utomhustemperaturen ändrar sig mycket. CLas Ohlson har en separat termostat för 198:- som man sätter direkt i uttaget. Temperatur/fuktvaktDen håller effektivt inställd temperatur +/- 1°C Rekommenderas. Vänliga hälsningar Dan
Lady Hamilton
05-01-2005, 16:48
ska du ha den till uterummmet? -  Nae, tänkte kunna använda den både där och i växthuset. Min erfarenhet av Tropic-fläkten är att även om man har lyckats ställa in en bra temperatur så har den inbyggda termostaten svårt att hänga med när utomhustemperaturen ändrar sig mycket. CLas Ohlson har en separat termostat för 198:- som man sätter direkt i uttaget. -  Funkar det så vore det toppen! Har haft mycket problem med temperaturen i min vinter trädgård, det har blivit för stora temperatur variationer. Och tyvärr ofta mycket för varm, vilket har medfört att en del växter inte mår eller har mått så bra.
TeliaNet
05-01-2005, 17:11
jag tycker du ska satsa på en byggfläkt i plåt från EL-BJÖRN. finns i blått och rött
Lady Hamilton
06-01-2005, 10:04
Ja, kanske det  Men är den inte vädigt stor? Drar den inte mycket ström? Är det någon fler som har ideér? Det måste finnas flera som har erfarenhet/ åsikter.
TeliaNet
06-01-2005, 10:50
CITAT (Hamilton @ 06-01-2005, 10:04) Ja, kanske det  Men är den inte vädigt stor? Drar den inte mycket ström? Är det någon fler som har ideér? Det måste finnas flera som har erfarenhet/ åsikter. hittade denna: 32-8646 på clas ohlsson, den har IP44 2000W, 230V. den har bimetall-termostat. Automatiskt överhettningsskydd. Rostfria rörelement. Kan även köras i kalluftläge. Bärhandtag. Fäste för upphängning på vägg medföljer.  jag rekomenderar en fläkt i plåt eftersom plast och värme inte är en bra kombination.
Lady Hamilton
06-01-2005, 11:14
 Ja priset är ju detsamma, men då behöver jag ändå en termostat. Nu fick jag något att fundera över  Tack ska du ha Telia Net
Själv kör jag med Classicums BX 2. Den har tuffat och gått i nästan ett år nu och håller temperaturen perfekt. !0Kvm. Vintertid så går den i mitt garage 38Kvm där jag håller runt de 8-10 graderna för växterna.
Sedan förstår jag inte all diskussion om att ha ha en massa extra termostater, de flesta har ju inbyggd sådan. Låt var att elektroniska kanske är något nogrannare. Så sitter förmodligen strömuttaget på olika höjder med påföljd av att den kan komma att mäta fel temperatur dvs den temperatur som är rådande vid säg 1 meter upp. Det handlar ju ofta om att ha en ungefärlig temp, det är ju inget bostadsrum
Själv använder jag mig att metoden att att ställa in temperaturen på termostaten via den omgivande tempen. Termostaten klickar ju till och då vet man var den inställningen är. Exempelvis 10 grader. Har gjort detta vid 10, 15, 20 grader och har inga problem med att få rätt temperatur.
Såg i en annan tråd att om man har ett 10Kvm hus med bubbelfolie kan man vintertid räkna med ca. 1000/månad för att hålla sig ovanför fryspunkten(handlade då i den kallaste tiden 10-20 minus) Men för oss dödliga som har fläkten på under vår och höst, och då går den ju bara av och till så ser inte jag att min elräkning har stigit nämnvärt MVH Kenneth
TeliaNet
06-01-2005, 12:24
CITAT Classicums BX 2 verkar vara en jättebra fläkt den med
Dan i Nacka
06-01-2005, 13:03
Problemet med Willabfläktens inbyggda termostat är kanske att den inte är särskilt bra helt enkelt. I mitt växthus har jag växter från alla möjliga klimatzoner och då är det nödvändigt att temperaturen inte åker upp och ner för mycket. Temperaturen för vissa växter ligger i underkant för vad de tål och andra ligger i överkant för vintervilan. Innan jag köpte den separat termostaten åkte temperaturen upp och ned mellan 2 °C och 15 °C vilket inte fungerar hos mig.
TeliaNet
06-01-2005, 19:15
florum har en 2KW EL-BJÖRN fläkt med termostat för,  , 2033 kr. rena skämtet!
Lady Hamilton
06-01-2005, 19:24
CITAT (Dan i Nacka @ 06-01-2005, 13:03) Innan jag köpte den separat termostaten åkte temperaturen upp och ned mellan 2 °C och 15 °C vilket inte fungerar hos mig.  Det är precis det jag vill undvika. Jag är väldigt rädd om mina växter och vill att de ska få om möjligt en chans att överleva hos mig
Ingrid på Västkusten
09-01-2005, 17:33
CITAT (TeliaNet @ 06-01-2005, 19:15) florum har en 2KW EL-BJÖRN fläkt med termostat för,  , 2033 kr. rena skämtet! 1300 kr på K-Rauta kostar den El-Björn :-)) JÖSSES!!!!! Bättre fläkt än Elbjrön det är Vedum - fläkten i den går kontinuerligt och elementet slår av och på så man har alltid luftcirkulation. Vilket man itne har med de vanligare byggfläktarna ......
TeliaNet
09-01-2005, 18:26
du menar utan värme? clas ohlsson-fläkten har även de funktioner för bara luftcirkulation.
Ingrid på Västkusten
10-01-2005, 07:05
CITAT (TeliaNet @ 09-01-2005, 18:26) du menar utan värme? clas ohlsson-fläkten har även de funktioner för bara luftcirkulation. Clas Ohlsonfläkt? Är det inte Willab och Elbjörn vi diskuterar? Jag föredrar att fläkten bara går å går - vill inte in och pilla och ställa om.....
TeliaNet
10-01-2005, 17:33
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-01-2005, 07:05) CITAT (TeliaNet @ 09-01-2005, 18:26) du menar utan värme? clas ohlsson-fläkten har även de funktioner för bara luftcirkulation. Clas Ohlsonfläkt? Är det inte Willab och Elbjörn vi diskuterar? Jag föredrar att fläkten bara går å går - vill inte in och pilla och ställa om..... clas olsson fläkten är ett bra alternativ, den har ju termostat så ställer man ner på minst så går ju enbart fläkten.
Ingrid på Västkusten
11-01-2005, 07:22
Ja men Claes då måste man ju pilla ;-))
TeliaNet
11-01-2005, 17:24
ja vi får akta oss så vi inte tar i så vi får ryggskott av att vrida på termostaten.
Lady Hamilton
11-01-2005, 17:33
TeliaNet
11-01-2005, 17:47
Värmefläktar lite priser Wilabs Tropic finns motsvarande på Biltema för 1/3 av priset. En bätre fläkt är Malmbergs (ser ut som Elbjörns) 2Kw kostar på Bauhose 549:- (prisgarantier kan ge ytterligare rabatter ?) Jula tar 495:- under mars !
Käns som Malmbergs är mycket för pengarna
JÅj
kerstin z5-6
12-02-2005, 22:54
Jaha , jag har en vanlig fläkt -köpt på mack , med termostat 300 kr -inställbar fungerat i 6 år utan problem .. men man kan säkert bli grillad av den -Jag har inte ens nån kabel nergrävd utan den ligger ovanpå snön huga , precis om motorvärmar sladdar gör .. Ibland tror jag man överdriver saker ..
Sätt gärna dit en jordfelsbrytare FÖR SÄKERHET SKULL JÅJ
Hej, ni som har en Willabsfläkt
(och som inte har separat termostat)
Hur har ni den andra ratten inställd? (sitter på vänster sida tror jag) Jag använder den mer som av eller på!, det steglösa i den fattar jag inte. Kan någon förklara?
fiffigafrun
14-02-2005, 10:01
Dan i Nacka, fick du din frostvakt att funka på en gång? Jag provade typ 20 ggr inomhus men utan att få den att slå på/av så jag lämnade igen den. Kanske ett "måndagsex" jag fick?
Jag har en typ El-björn fläkt (typ den blåa till höger i TeliaNets bild, fast 3 kw tror jag) m inbyggd termostat. Kostade 990 kr på K-rauta.
Fläkten går hela tiden (utan värme) när vald temp uppnåtts så frågan är om jag alls behöver nån extra termostat?
Men jag litar inte riktigt på denna termostat utan skulle hellre vilja ha termostat (gärna m timer också som Willab har) och istället kunna köra fläkten på högsta effekt då det verkligen behövs. Värms ju upp snabbare då ifall tempen ute sjunker snabbt.
Tänkte sätta igång mitt inbubblade växthus i slutet av mars. Men har kan det fortfarande vara rätt kallt på näterna här (-10 - -15 grader). Har inga övervintrade plantor där ute förrutom en Zilga vinranka. SKa däremot flytta ut alla perenner etc som jag börjat så inne så det får ju inte dippa i temp hur mkt och ofta som helst antar jag.
Dan i Nacka
14-02-2005, 14:54
Min separata termostat från Clas Ohlson funkade bra direkt. Temperaturen håller sig runt det inställda med avvikelsen +/- 1 °C. Däremot fick nog jag också ett måndagsexemplar för nu har den lagt av helt. Jag har ytterligare en från Clas Ohlson (av lite äldre modell) som funkat perfekt hela tiden i ett par år nu så det gäller nog att ha extra koll den första tiden.
Norrlänning
19-02-2005, 17:36
Elfa har en del billiga Fläktar. Fabr Pyrox, typ PROFF Portabel värmefläkt för tillfällig uppvärmning av lokaler som garage, tvätt- och torkrum, lagerlokaler, verkstäder m m. Försedd med reglerbar termostat, 0–40 grader och återställbart överhettningsskydd. Inkapslade, värmeelement och korrosionsskyddat hölje i stålplåt. Låg ljudnivå. Värmefläkten kan användas fristående alternativt väggmonteras. Kapslingsklass IP44. Samnordiskt godkännande; D, Fi, N, S. PROFF 2 Fläkt med 2 kW effekt avsedd för anslutning till 230 V, 1-fas via 2 m kabel. PROFF 5 / 9 Fläkt med 5 resp 9 kW effekt avsedd för anslutning till 400 V, 3-fas via 2 m kabel med CEE17 anslutningsdon. Omkopplare för halv resp full effekt. ΔT genomg luft Dimensioner Typ full effekt Luftflöde inkl ställning Vikt PROFF 2 +14,5 °C 280 m3 285×340×405 mm 5,7 kg PROFF 5 +32,4 °C 480 m3 285×340×405 mm 6,7 kg PROFF 9 +40,1 °C 720 m3 345×410×490 mm 10,2 kg Effekt Max ström Artikel- Pris per styck Typ kW A nummer 230 V~, 1-fas PROFF 2 2 8,8 54-073-09 548.00 400 V~, 3-fas PROFF 5 2,5 / 5 7,2 54-073-17 528.00 PROFF 9 4,5 / 9 13,0 54-073-25 468 sidan finns här http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...ter/se/6921.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|