Trampendal
Idag gästades "Trädgårdsonsdag" av Peter Englander och han hängde upp pelargoner på ett nät på väggen,
i krukornas kant var det hål som han trädde en ståltråd genom och virade fast med.
Mycket snyggt, tycker jag.

Men hur borrar man i terrakottakrukor utan att de spricker?
Särskild borr, eller?
*Stintan*
Kakelborr kanske skulle fungera. Ja snyggt var det!
Trampendal
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2012, 00:33) *
Kakelborr kanske skulle fungera. Ja snyggt var det!

Ja det borde ju gå.
Tack för tipset!
*Stintan*
Sätt en liten bit frystejp över där du ska borra så halkar inte borren runt vid start.
En liten betongborr kanske också funkar, bara inte träborr.
addo
Jag har borrat upp botten på terrakottakrukor med betongborr det gick bra men kanternas hål flisade sig på sidan där borren komm ut. Så borra utifrån och in.
batski
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2012, 06:43) *
Sätt en liten bit frystejp över där du ska borra så halkar inte borren runt vid start.

Bra tips! Men vad är frystape?
*Stintan*
CITAT (batski @ 24-05-2012, 08:58) *
Bra tips! Men vad är frystape?

Sån tape som man skriver på vad man fryser in. Vet inte om det är samma som maskeringstape.
batski
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2012, 10:44) *
Sån tape som man skriver på vad man fryser in. Vet inte om det är samma som maskeringstape.

Jaha, tack smile.gif
Peztis
Det är inte riktigt samma sak med frystape och maskeringstape men båda borde funka utmärkt!

Och det var även det tipset jag hade tänkt ge. biggrin.gif

Men jag tänker alltid på att jisses vilket bök vid vattningen med alla dessa krukor på väggen.
Trampendal
CITAT (*Stintan* @ 24-05-2012, 06:43) *
En liten betongborr kanske också funkar, bara inte träborr.

Tejpen var ett bra tips, det lär jag behöva, jag är allmänt skitkass på att borra,
far omkring och massakrerar halva inredningen. smile.gif

CITAT (addo @ 24-05-2012, 08:56) *
Jag har borrat upp botten på terrakottakrukor med betongborr det gick bra men kanternas hål flisade sig på sidan där borren komm ut. Så borra utifrån och in.

Ska jag tänka på. Jag tänkte nog provborra på nån trasig kruka först.
Trampendal
CITAT (Peztis @ 24-05-2012, 20:15) *
Det är inte riktigt samma sak med frystape och maskeringstape men båda borde funka utmärkt!

Och det var även det tipset jag hade tänkt ge. biggrin.gif

Men jag tänker alltid på att jisses vilket bök vid vattningen med alla dessa krukor på väggen.

Nja, vatten ska de ju ha oavsett var de är, men Peter i programmet använde terrakottakrukorna
som ytterkrukor och då kan man ju lyfta ner blomman (i sin plastkruka) och dränka den i hink eller nåt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon