Sörgårdsnissen
24-05-2012, 08:57
Satte några skott i kruka förra året från körsbär som grott från kärna.
I år planterade jag ut dom på lämpliga ställen. Myrorna tyckter oxå jag planterat lämpligt....
Ska jag ställa ut myr-dosa?
Eller ska jag såpvattna med duschflaska (läste ½ dl gulsåpa till 1-2 liter vatten) ?
Vad är de röda knutorna som blivit på skaften till bladen...
Usch vad trött jag blir på myror...
[attachment=70120:1_.jpg]
[attachment=70122:2_.jpg]
[attachment=70121:knutor_.JPG]
[attachment=70123:djur.JPG]
Det är nog inte myrorna som skadar plantan. De är bara intresserade av den söta substansen som bladlössen utsöndrar, så de skyddar lössen.
Eva i Västerås
24-05-2012, 11:13
Jo, myror i växterna är ett ganska säkert tecken på att man har bladlöss.
Stora buskar/träd - spruta med vatten med rejält tryck (fast inte i blomningen då).
Små växter - nyp bort fula blad, kläm ihjäl samlingarna med löss, spreja med såplösning.
Kom ihåg att såplösningen tar död på bin och humlor också.
"Knutorna" brukar finnas. Har aldrig sett att de påverkat träden.
Sörgårdsnissen
24-05-2012, 15:09
okej, får en lite bättre uppfattning nu av det hela...
Plantan har inga blommor än så jag hoppas inte några bin o humlor ska leta sig dit om jag såpar...
Getingarna är med andra ord hjärtligt välkomna att lukta på bladen
Hur pass reagerar växter egentligen på såpvattnet då då? Det har jag alltid funderat på, tar de inte stryk av det själva?
Tack för ert engagemang för mina små körsbärsträd
Åsa, mälardalen zon 2
24-05-2012, 17:01
Såpan skadar bara ifall du sprutar i solsken.
En annan sak ingen nämnt är att växter som vattnats för dåligt lättare får löss så har du inte vattnat rikligt så kan det ju vara en god idé göra det. Fruktträd speciellt unga bör vattnas rejält från tidig vår och framåt under odlingssäsongen.
Har man stora problem med löss kan man även testa spraya trädet med oljeemulsion tidigt på våren innan knoppsprickning för att kväva lusägg (löss övervintrar ju ofta som ägg, på sommaren föder de levande ungar)
Sörgårdsnissen
24-05-2012, 20:01
Åsa: Aha... jo, jag har väl fuskat lite med vattningen lite får jag nog erkänna...
Blir väl att lägga ut slangen på dropp-rinning där de står o blöta upp rötterna ...
Vad ni kan!
Har såpat på småträden nu och mosat lusarna oxå. Som tur var hade solen lagt sig lite... kanske ska såpa en gång i morgon bitti o i morrn kväll, eller ska jag vänta ett par dar innan nåsta såp-attack tycker ni?
Garden bliss
25-05-2012, 11:10
Jag hade det här problemet på ett nysatt träd förra året. Jag sprutade ett par gånger om dagen med en hård stråle kallt vatten från slangen på allt som rörde sig. Har hört att det är myrorna som bär upp lössen i träden, ungefär som när vi leder kossor till gott bete. Lössen äter på trädet, myrorna mjölkar lössen. Men myror är inte dumma, dels hatar de vatten och dels flyttar de om man gör livet för besvärligt för dem. Jag höll på i ett par veckor om jag minns rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.