|
Maj-Elén
24-05-2012, 17:51
Köpt 10 blåbärstry som jag ska plantera på kolonien i helgen. Problemet är bara att det inte fanns någon odlingsanvisning med. Hur djupt ska de sättas? Ska jag klippa ner dem, i så fall hur mycket? Nu är de ca 30 cm rangliga plantor. Hur långt ska det vara mellan plantorna? Ska jag gödsla dem? Nu ? Eller senare? Jag tycker det är dåligt att man inte får någon odlingsanvisning när man handlar på Odla. Så finns det någon som vet blir jag glad. Blåbärstry är ju en ganska ny företeelse så det finns ingen i min bekantskap som vet så mycket om dem.
Eva 33c
24-05-2012, 19:24
Anspråkslösare buske får man nog leta efter  Jag har två buskar som jag haft jättelänge och de är inte så himla höga, kanske 1,20 men betydligt bredare. Så du behöver rejäla avstånd med tiden. De ska inte klippas ner, varken nu eller senare. I övrigt tror jag de trivs i både sol och skugga och i de flesta "vanliga" jordar. Det är en underart av vanligt blåtry, och liknar den väldigt mycket, men växer lite mer platt och brett. Ja just ja, planteringsdjup frågade du om. Den ska hanteras som vilken vanlig buske som helst, alltså inte sättas djupare än den stått i krukan.
Maj-Elén
24-05-2012, 22:15
Tack snälla du. Guldstjärna till dig. Jag funderade starkt på om jag skulle klippa ner dem och plantera lite djupare än de stått i krukan, men nu vet jag bättre.
officinalis
27-05-2012, 18:25
Jag har satt mina blåbärstry något djupare. De blir stadigare och man får en buskig förgrening direkt. Jag gör detsamma med svarta vinbär. Inget nödvändigt egentligen. Nedklippning är fördelaktigt ifall den ser gles och tanig ut.
Eva 33c
27-05-2012, 20:42
CITAT (officinalis @ 27-05-2012, 19:25)  Jag har satt mina blåbärstry något djupare. De blir stadigare och man får en buskig förgrening direkt. Jag gör detsamma med svarta vinbär. Inget nödvändigt egentligen. Nedklippning är fördelaktigt ifall den ser gles och tanig ut. Det är förstås ett generellt råd att inte sätta vedartade växter djupare än de stått i sina krukor då inte alla har möjlighet att bilda nya rötter längs stammen och rotsystemet faktiskt kan drabbas av syrebrist om man sätter för djupt. Men med en ungplanta kanske det går bra och om du provat med just denna sort så vet vi att det går bra. Men det går bra att låta bli också, som du skrev. Jag har aldrig klippt i mina buskar, de planterades 1998 tror jag, de växer lagom tätt och fint av sig själv tycker jag. Om plantan blir gles och tanig så hjälper knappast en klippning väl? Orsaken måste väl i så fall vara brist på något, som ljus eller näring tex? Man kan inte klippa fram tillväxt har jag lärt mig i alla fall. Att klippa ner en nyplanterad buske skulle i alla fall inte jag göra första året då den kan behöva alla gröna blad för att samla näring till rotsystemet och etablera sig inför vintern. Blåbärstryet tror jag också blommar på fjolårsgrenar, kan vara bra att tänka på. Mina blommar nu  Men det är en lättskött buske så den tål nog lite varierande behandlingar utan att gå under.
Jan Lindgren
27-05-2012, 21:29
Hej! Vilka sorter har ni köpt? Plantorna är vanligen självsterila. Du kan läsa på alternativ.nu tryck på Handboken. Balsgårds 136 och 112 tycker jag är godast. MVH Jan Lindgren
Eva 33c
28-05-2012, 07:52
CITAT (Jan Lindgren @ 27-05-2012, 22:29)  Hej! Vilka sorter har ni köpt? Plantorna är vanligen självsterila. Du kan läsa på alternativ.nu tryck på Handboken. Balsgårds 136 och 112 tycker jag är godast. MVH Jan Lindgren De jag har köptes för så länge sedan att det inte fanns några med sortnamn. Men de två buskarna har gett bra skörd så jag antar att de är inte är samma individ. De är jättegoda men jag har ju inte kunnat jämföra med någon annan sort, så vem vet. Köpte en tredje buske i fjol, så vi får se vad det blir där. Namnet sitter kvar på busken, men det var inte nån av de du talade om. Kan gå ut och titta sen. (Kul att höra från dig igen Jan  ) Kollat lappen på min nya, Blue Velvet. Snygga blad men bär med "medelgod smak" enlig alternativ.nu... Ja ja, får väl glädja mig åt de vackra bladen då . )
Maj-Elén
28-05-2012, 20:55
Hej, jag har kollat på mina etiketter, det står inget annat namn än det latinska namnet för blåbärstry. Alla mina plantor är förmodligen samma sort så då får jag väl inga bär på dem. Det var ju lite dålig information från Odla, som inte angav att de är självsterila.
Eva 33c
28-05-2012, 22:10
CITAT (Maj-Elén @ 28-05-2012, 21:55)  Hej, jag har kollat på mina etiketter, det står inget annat namn än det latinska namnet för blåbärstry. Alla mina plantor är förmodligen samma sort så då får jag väl inga bär på dem. Det var ju lite dålig information från Odla, som inte angav att de är självsterila. Nej så behöver det inte vara, tvärtom! Köper man en namnsort är det viktigt att ha några olika, då varje namnsort förökas vegetativt och varje planta då egentligen är samma klon. Men är det ingen namnsort har plantorna sannolikt inte samma ursprung, det kan vara frösådder eller åtminstone förökats från olika individer. Mina två gamla hade som sagt inga namn och det har gett jättebra med frukt alla år.
officinalis
29-05-2012, 09:41
CITAT (Eva 33c @ 27-05-2012, 21:42)  Det är förstås ett generellt råd att inte sätta vedartade växter djupare än de stått i sina krukor då inte alla har möjlighet att bilda nya rötter längs stammen och rotsystemet faktiskt kan drabbas av syrebrist om man sätter för djupt. Men med en ungplanta kanske det går bra och om du provat med just denna sort så vet vi att det går bra. Men det går bra att låta bli också, som du skrev. Jag har aldrig klippt i mina buskar, de planterades 1998 tror jag, de växer lagom tätt och fint av sig själv tycker jag. Om plantan blir gles och tanig så hjälper knappast en klippning väl? Orsaken måste väl i så fall vara brist på något, som ljus eller näring tex? Man kan inte klippa fram tillväxt har jag lärt mig i alla fall. Att klippa ner en nyplanterad buske skulle i alla fall inte jag göra första året då den kan behöva alla gröna blad för att samla näring till rotsystemet och etablera sig inför vintern. Blåbärstryet tror jag också blommar på fjolårsgrenar, kan vara bra att tänka på. Mina blommar nu  Men det är en lättskött buske så den tål nog lite varierande behandlingar utan att gå under.  Allt för djupt är kanske inte är någon idé. Att sätta djupt är ingenting nytt, många bärodlare gör det för att få stabilare buskar och undvika stammighet. Det underlättar vid maskinskörd. Är man orolig för rötternas syrebrist så bör man dränera marken som första steg, rotsystemet är mer omfattande än vad det är i krukan och kommer att växa ner i djupare jordlager. Väldigt många buskar kan bilda rotanlag, eller som t.ex. svart vinbär har latenta rotanlag. De bildar rötter så fort man mörklägger skotten. Vissa grundstammar till äppelträd förökas genom att kupa upp jord mot stammarna. Jan Lindgren har säkert koll på vad gäller blåbärstry, men jag skulle gissa på att den går att föröka med vedartade sticklingar. Jag planterade Karin och Fialka förra året, det ser riktigt fina ut i år och har blommat bra. Jag hoppas på att få smaka bären för första gången.
Alexander-VG-zon3
29-05-2012, 10:16
Man kan sätta många buskar djupare än vad dom står, speciellt dom som är sticklingsförökade (det är ju plantor med ''grenar'' i jorden redan).
Jag ska nog köpa några sorter av blåbärstry i år.
Eva 33c
29-05-2012, 11:06
OK, då tar jag tillbaka mitt råd om att inte sätta djupare än de stått  Jag vet att jag läste en del artiklar i det ämnet för ett antal år sedan då man sa att en orsak till att buskar hade dålig tillväxt var att de satts för djupt vid planteringstillfället. Visst har buskar djupa rötter men även ytliga rötter som inte får komma för djupt om de ska kunna förse växten med syre eller vad det var. . Jag kommer inte ihåg detaljerna runt detta men tog till mig själva rådet. Kanske har synen förändrats sen dess. Men man brukar ju säga att bredden på planteringsgropen är viktigare än djupet för att få en bra etablering? Eller kanske det är fel också... I alla fall är det absolut inte nödvändigt med en djupare plantering eftersom jag lyckat bra trots att jag följt det gamla rådet när jag planterar buskar Jag har föresten förökat mina buskar med vedartade sticklingar, det var en av de lättare att lyckas med.
Alexander-VG-zon3
29-05-2012, 12:53
Inte ska du ta tillbaka ditt råd, min text vara bara mer allmänt. I just denna fråga hade jag inte heller satt dom djupare. För jag tror inte det behövs. Dock kommer dom inte dö av det heller om så skulle vara fallet. Är det tunna plantor som fortfarande är örtartade ska man inte sätta djupt (dessa kan förstöras eller ruttna då).
Buskar får nya rötter, det är som med sticklingar det bildas nya rötter upptill. Buskar som är ympade bör man dock inte sätta djupt, om det nu inte är köldkänsliga. Dom kan ju vara ympade av olika orsaker bland annat att dom har svårt att bilda rötter.
Sedan beror det ju på jorden med, vissa buskar måste man sätta högre för det är för blött. Så det är ju inget rakt råd man kan ge på ena eller andra viset.
Då jag själv sätter djupare är; Köldkänsliga buskar, få stadigare, om man har extremt torrt.
Då jag inte sätter djupt är; Om busken är vek/tunn, om jorden är väldigt vattensjuk och fuktig, ympat.
merlin68
29-05-2012, 18:47
Jag skaffade ett blåbärstry för några år sedan. Visste inte då att man ska ha minst två plantor...men det ger frukt ändå. Kan blåbärstry vara självfertil? Har inte sett blåbärstry någonstans idär jag bor.
Eva 33c
29-05-2012, 20:35
CITAT (merlin68 @ 29-05-2012, 19:47)  Jag skaffade ett blåbärstry för några år sedan. Visste inte då att man ska ha minst två plantor...men det ger frukt ändå. Kan blåbärstry vara självfertil? Har inte sett blåbärstry någonstans idär jag bor. Jag hittade denna utförliga beskrivning av blybärstryet ( och några släktingar). Där sägs bla "Blommorna är tvåkönade. Det sker en viss självpollinering och partenokarpi förekommer (d.v.s. fruktbildning utan pollination och fröbildning.) . Det är viktigt med korspollinering, mellan två olika kloner, om man vill ha bra fruktsättning och bärstorlek. Opollinerade frölösa bär kan t.ex. bli 11 x 6 mm och väga 0,2 g, medan motsvarande korspollinerade bär med frön t.ex. blir 16 x 16 och väger l,9 g. " Så man kan få bär med bara en buske, men chans till fler och större blir det om de blir korspollinerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|