Har hittat två oplanterade plantor i rabatterna som jag inte har placerat där själv.
Vad kan det vara för något?

[attachment=70153:IMG_0635.JPG]
[attachment=70152:IMG_0640.JPG]
Eva 33c
24-05-2012, 19:47
två snabbgissningar: det övre kan vara en sälg och den undre en vinbärsplanta. Om den luktar vinbär om bladen är det ett svart vinbär annars ett rött. Eller så är det nåt helt annat.... Men båda dessa dyker upps om självsådder hos mig lite nu och då.
Tack Eva.
Det innebär att sälgen tar jag bort!
Men bild nr två tror jag inte är vinbär då bladen inte doftar som de gör.
Hmmm... vad gör man nu med den? Risken är ju att det är något infernaliskt som sått sig självt och blir hopplöst att få bort sedan. Eller så är det något jag vill ha kvar men på annat ställe. Borde nog gräva upp och kruka den...
Är nr 2 taggig på stjälken? Ser nämligen lite ut som vildhallon tycker jag.....
Nä, inga taggar. Bladen är lite ludna så jag var lite försiktg innan jag rörde vid dem, tänkte att det var ngn nässla eller något först.
Eva 33c
26-05-2012, 17:52
Röda vinbärsbuskar har ingen särskild doft alls. Men din idé att kruka upp den är bra, det skulle jag gjort om jag inte visste vad det var.
busfröt
14-06-2012, 22:25
Den understa bilden ser ut som humle..
Skickar en bild humlen som växer hos mig =)
Förlåt Petsiz!
Men Busfröt välkommen till Odla! Du verkar ha en jättemysig stil i din trädgård,visa gärna fler bilder
busfröt
14-06-2012, 23:32
Tack tack!! =)
Är precis en nyupptäckt trädgårdsnörd.Förmodligen för vi fått chansen till att förvalta och hyra en gård med väldigt gamla anor.Och att mitt andra intresse är inredning och loppisfynd gör ju inte saken bättre.Lägg till adhd och idéspruta oxå så har du mig i ett nötskal =)
Gjorde ett litet album av det som jag fångat på kort än så länge.Men det kommer mera vart efter.
Anders zon 1
30-06-2012, 21:42
Första bilden är inte sälg. Det är någon Prunus. Tror det är hägg (Prunus padus) med tanke på bladens nervatur.
Den första är nu mera salig i komposten, den andra lever vidare i rabatten, har inte krukat den än men borde göra det innan den blir för bekväm på sin utsedda plats.
Kolmårdstrollet
08-07-2012, 21:01
Hej,
kanske helt fel men kan inte nr 2 vara höstanemon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.