HelénE
Magnolior är ju träd och buskar men nu handlar det mest om vad som ska planteras mer än dessa, så jag lägger frågan här.

Håller på att göra om vår gamla läckande betongträdgårdsdamm till Magnolia-plantering.
Mycket jobb att bila bort all gammal betong, samt mura upp stenhyllan bakom som bitvis rasat ner.

Gropen som blir kvar kommer fyllas med grus i butten, naturell torvbull, barkmull, kompost och planteringsjord.

Gropen är ca 1,5-2 m bred och 2-3m lång och som djupast 1m.

Jag ska plantera en stjärnmagnolia Stellata Waterlilly samt en Stelleta Rosea George Henry Kern.
Men jag vill ju sedan inte bara har bar mark under.
Funderar på vad man kan plantera tillsammans. Det blir ju en ganska stor yta.

Lökväxter har jag tänkt mig men vill gärna ha något mer, men är dålig på vad som passar i lite surare jord.
Enda jag kan är princip Rhododenron och och det tror jag inte riktigt passar.

Astillbe gillar kan väl stå i lite surare jord? Skulle det kunna passa att sätta några sådana tillsammans, finns ju både små och stora har jag för mig.

Sen muren som muras upp igen i den är en jordficka. Det växte tidigare smultron där...och massa gammalt gräs. Funderar på att fylla den med vanlig jord och sand och sen sätta lite stenpartiväxter där, och i kanten av nån sort som gärdna väller ut och hänger lite ner.

Den biten ordnar sig säkert, det är mest vad som ska sitta i jorden mellan magnolorna. Platsen är solig, söderläge, men inte torr. (och nej inte så blöt heller att magnoliorna kommer stå i vatten).

Bif. en bild på hur gropen ser ut nu, skottkärran står i. Gropen går in lite till höger bakom buskarna, som väller ut över kanten, den är liksom inte vare sig oval eller cirkelrund utan som oval med en trekants-ända på höger sida (och den är bakom buskarna).

KOm gärna med tips om perenna växter att plantra.

Helén

Allekulla
Har min magnolia väldränerat. Under har jag snödroppar och andras lökar, fantastisk tillväxt på dem. Jämte har jag en Jackmanii clematis, men får passa den så att den inte växer över magnolian. Mycket god tillväxt på den också, den har ett växtstöd som leder den åt andra hållet upp på en mur. Små astilbe funkar också bra.
HelénE
CITAT (Allekulla @ 25-05-2012, 22:11) *
Har min magnolia väldränerat. Under har jag snödroppar och andras lökar, fantastisk tillväxt på dem. Jämte har jag en Jackmanii clematis, men får passa den så att den inte växer över magnolian. Mycket god tillväxt på den också, den har ett växtstöd som leder den åt andra hållet upp på en mur. Små astilbe funkar också bra.

Klematis var inte en dumm idåe att ha bakom vid muren mot buskaget tror jag. Tack för tipset.

Heén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon