Primulan
24-05-2012, 22:08
Vad är detta för växt? En vacker men invasiv marktäckare, anspråkslös, lämplig för naturtomt där den får sprida sig. Sträva smala blad. Blommar i slutet på maj.
Silverarv, Cerastium tomentosum. En väldigt trevlig men ofta underskattad perenn pga att den användes mycket under 70-talet. Nu tillbaka ganska kraftigt och det med rätta. Gör stor nytta i hopplösa slänter. Och jag älskar den, både för blommorna och för bladverket.
Eva i Skåne
25-05-2012, 06:47
Jag trodde silverarv alltid var gråbladig, men denna ser grön ut. Mycket snyggare!
Primulan
25-05-2012, 11:05
Sorry, Cilla, men silverarv är det inte. Blommorna liknar lite silverarvets (det har jag också), men hela plantan är helt annorlunda. Bladen är sträva, styva, mörkgröna och mycket större. Vill minnas att någon guide i Bergianska kallade den växten för stjärn-någonting. Fler förslag önskas :-)
Eva 33c
25-05-2012, 12:32
Kan det vara nån stellaria, art bland stjärnblommorna? Jag länkar till
Virtuella floran.
En Cerastium är det men jag hade fel om silverarvet,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Cerastium_arvense.jpeg. Jag hittar inte nån svensk sida just nu
Eva 33c
25-05-2012, 13:42
Cerastium arvense, fätarv, finns också i
Virtuella floran. Ser verkligen lik ut tycker jag.
Primulan
25-05-2012, 16:19
Ja, det ÄR nog det! Fältarv, alltså, Cerastium arvense. Ett mycket trevligt ogräs, bara det får växa på rätt ställe. Tack alla för hjälpen att lista ut det! Bifogar en till bild från min trädgård och en närbild på blommorna och bladen.
Primulan
31-05-2012, 18:47
Neej, nu är jag tveksam igen. Har varit ute och hittat fälttrav på ängen och det är något annat än min växt. Bladen är helt annorlunda och det syns även skillnad på blommorna. Se på bilderna; min växt till vänster och fälttrav till höger. Vad är det jag har?!
Eva 33c
31-05-2012, 19:10
Kan det vara nån stellaria ändå? Kolla
buskstjärnblomman, finns det nån likhet tycker du?
Primulan
05-06-2012, 04:57
Tack, Eva33! Du har rätt! Min växt ser precis så ut som busksjärnblomma! Då är nu gåtan löst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.