Blåklockan
Snart har vi fått växthuset färdigt och förutom alla grönsaker så hade jag velat ha ett par exotiska vedartade växter där inne också.

Det måste vara en växt som klarar att växa i stor kruka och som går att flytta på hösten och som går att hålla efter så den inte växer sig större än växthuset. Jag har möjlighet att övervintra i ett ganska kallt men frostfritt rum på vintern.

Jag är bara intresserad av växter som ger något ätbart, helst ska det vara något litet träd.

Jag har funderat på citrus, fikon (men vet inte ens om jag tycker om fiken så jag är tveksam), kiwi (delicosan) men den känns svår att flytta om den börja klättra runt. Persika har jag ett på friland redan. Finns det andra små fruktträd som är tillräckligt små för ett växthus.

Växthuset är inte så stort, ca 5 m långt och 1,80 brett, sidohöjd ca 1,70 och ganska mycket högre i mitten.

Om man ska ha citrus, vilka sorter finns det att välja på som hinner ge frukt under säsongen? Jag bor i zon 4.

Alexander-VG-zon3
Citrus om dom står varmt som i växthus kan ge frukt någon månad tidigare annars kan det ta upp till 10-12månader för dom som tar längst tid på sig. Dom arter som mognar snabbast är kumquat, kalamondin, vissa citroner och satsumas. Även olika lime arter om dom får mycket värme kan få frukt ganska snabbt vill dock inte övervintras i en för kall temp.

Fikon blir inga problem med att få frukt under sommaren, dock vissa kalla år hinner det inte bli frukt innan frosten kommer, men den är hyfsad snabb och står den i växthus tidigt så startar den tidigare med. Vissa sorter växer väldigt kraftigt och kan få årstillväxt på 1m. Men dom tål att beskäras. Ett problem om man odlar dom i växthus under sommaren kan vara att frukten kan få mögel angrepp, vissa sorter är mer tåliga mot fruktmögel. Finns många sorter men dom vanligaste i Sverige bör funka.

Blåklockan
Tack för svar smile.gif

Ojdå, då är nog citrus inget för mig.

Fikon är ju ett alternativ, tycker dom har vackra blad också.

Finns det fler växter? Physalis har jag frösått i år och ska testa hur det fungerar.
Alexander-VG-zon3
Vinranka, Ätlig passionsfrukt - kan dock bli stora med tiden. Man får beskära.

Köldlänsliga träd (men som ändå tål lite frost på hösten-vintern) vissa blir stora som träd, men mindre i kruka - Japansk mispel, Kaki, Granatäpple, Oliv, Mandel, Mispel, Kvitten, Mullbär, Feijoa, Asimina triloba, Ziziphus zizyphus, Gojibär, Mirakelbär.

Köldkänsliga (tål inte så mycket frost/ingen alls) - Cherimoya, Stjärnfrukt, Kaffe, Trädtomat, Lychee, Mangostan, Mango, Guava, Avoakado, Tamarind.

Blåklockan
Stort tack för spännade förslag. Passionsfrukt vore underbart att odla själv, är det svårt att få tag på?
Ska kika på dina andra förslag med.

Hur är det med mullbär (inte mulle utan den riktiga sorten) kan den odlas i kruka och tas in på hösten?
KRT
CITAT (Blåklockan @ 26-05-2012, 14:53) *
Hur är det med mullbär (inte mulle utan den riktiga sorten) kan den odlas i kruka och tas in på hösten?

Jag odlar vitt mulbär (Morus Alba) på friland, och hittills har den överlevt två vintrar (både den senaste lite mildare, men också förra som var rejält kall). Den har buskat sig genom att grena sig långt ner, på egen hand och är nu knappt 3 år gammal ca 1 m hög. Antar dock att den växer långsammare på i kruka. Tror dock knappt att den kommer bära frukt i kruka, det är ganska stora träd normalt....

Vill du ha mullbär är det nog bättre att köpa ett härdigt träd och sätta på friland.
Blåklockan
Nej det är nog ingen bra idé att ha den i kruka. Har bara sett ett mullbär och det är på skolan i alnarpsparken men där är ju zon 0 och egentligen bästa läget den kan ha och det är ändå inte så jättestort så jag trodde inte de blev så stora.

Nej friland är nog inte att tänka på, vad jag vet är det väl bara Mulle som funkar men vad jag läst så smakar inte dom bären så mycket så då känns det lite meningslöst.
Alexander-VG-zon3
Mullbär funkar bra i kruka och ger lika bra med frukt som fikon gör i kruka och växer på samma vis,, har själv sett/sålt på plantskolor både mulle, nigra 'pendula', alba, rubra ge massor av frukt i ganska små krukor (3-5L). Alla dom jag skrev upp kan ge frukt i kruka. Bara dom får rätt skötsel och har rätt ålder inne.

Dom som jag är osäker på är dock Asimina triloba,, om den ger bra med frukt i kruka men inte omöjlig. Några av dom tropiska kan med vara knepiga dock ej omöjligt heller. Men man bör helst redan köpa färdiga och namnsorter. Från frösådd blir det kanske inte så mycket frukt och tar oftast minst 10år. Redan färdiga namnsorter av tropiska frukter hittar man från Europa.

I skyddade lägen i zon 3-4 kan man odla andra mullbär än just mulle som jag tycker är ganska tråkig.
Blåklockan
CITAT (flaxss @ 26-05-2012, 20:47) *
Mullbär funkar bra i kruka och ger lika bra med frukt som fikon gör i kruka och växer på samma vis,, har själv sett/sålt på plantskolor både mulle, nigra 'pendula', alba, rubra ge massor av frukt i ganska små krukor (3-5L). Alla dom jag skrev upp kan ge frukt i kruka. Bara dom får rätt skötsel och har rätt ålder inne.

Dom som jag är osäker på är dock Asimina triloba,, om den ger bra med frukt i kruka men inte omöjlig. Några av dom tropiska kan med vara knepiga dock ej omöjligt heller. Men man bör helst redan köpa färdiga och namnsorter. Från frösådd blir det kanske inte så mycket frukt och tar oftast minst 10år. Redan färdiga namnsorter av tropiska frukter hittar man från Europa.

I skyddade lägen i zon 3-4 kan man odla andra mullbär än just mulle som jag tycker är ganska tråkig.

Åh va kul. Har du tips på bra ställen att köpa på, hittar inte så mycket spännande i Sverige. Köpte buskar och träd från tyskland i våras och det var smidigt men dom har tyvärr inga fruktträd och liknande.

Oj finns det sorter som funkar på friland här, vore väldigt roligt med några sortnamn om du har. Jag har ganska skyddat, sen har jag allt i upphöjda bäddar med markväv och har möjlighet att lägga på fiberduk på vintern/våren om det behövs.
Bassam
Hej

Det finns mycket tillexempel (citron + apelsin+ oliv +Mendlina ).
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon