Full version: Stöd för ärtor
Katarina Odla.nu
Jag var i vackra Fredriksdalsparken i Helsingborg igår. Där såg jag två varianter på stöd till ärtor, en som var himla enkel, med bambupinnar, och en som var lite kul och annorlunda, med björkstörar och björkris.

Se bilder nedan!
Har ni tips på enkla/vackra stöd att göra själv till kökslandet?

Trevlig helg!
önskar Katarina
stephan sndlng
Björkstörar/träd är väl lite slöseri med naturen, men det får man ju tydligen. Speciellt till midsommar och skolavslutning.
Undrar vad Björkens vänner säger?
Eva i Skåne
Min svärmor satte alltid ris till sina ärter, men hon odlade bara låga sorter så dom höga störarna behövde hon inte.
Katarina Odla.nu
CITAT (stephan sndlng @ 25-05-2012, 11:03) *
Björkstörar/träd är väl lite slöseri med naturen, men det får man ju tydligen. Speciellt till midsommar och skolavslutning.
Undrar vad Björkens vänner säger?

En viktig aspekt så klart, att man inte bara går ut och hugger ner björk! Men det tror jag folk fattar. Och Fredriksdals trädgårdsmästare har nog löst detta på ett för naturen ok sätt. För oss andra är idéen till stöd kläckt och vi kan ta vad som finns att använda, men naturens väl i tankarna. Jag har exempelvis massor med pil på min tomt som skulle funka på samma sätt.

Så jag hoppas Björkens vänner kan känna sig lugna och lita på vårt förnuft. rolleyes.gif

HelénE
Björkens vänner kan komma till mig och hämta plantor om de är oroliga, har hur mycket småbjörkar som helst på tomten här och där...och jag som försöker minska ner antal björkar.

Men nu fick man ju en idé om vad man skulle kunna ha dem till medan de fortfarande är små.

annars kör jag med armeringsnät till ärtorna, bara att köra ner i jorden, funkar jättebra och är billigt.

Helén
katah
Jag testar i år för första gången att använda fjolårets björnbärsrankor som stöd till bönor.

Jag har satt flera bambu-pinnar i jorden och band böjda björnbärsrankor i dessa.
jag fick en portal. Nu hoppas jag bara att de är tillräckligt kraftiga för att hålla vikten av bönor.
polecat
kompostgaller funkar också
stephan sndlng
Finfina stödet till växter är ormhassel, om man har gott om den eller döda grejer.
Peztis
Länkar till min spaljé jag har gjort i år och som jag hoppas ska bli ett bra stöd till framför allt mina rosenbönor och annat högklättrande.

Ska ta och peta ned lite slingerkrasse också.

Det är kanske lite långt emellan repen men det visar sig. Får väl göra något varv emellan om det inte funkar.

Stod också och funderade på om manskulle knyta som ett nät emellan, typ stormaskigt fiskenät men njä...
EKLO
Jag odlar på ett svårtillgängligt ställe dit det är svårt att släpa inköpta grejer, och är dessutom intresserad av att köpa så lite som möjligt - jag gör därför ärt- och bönstöd av sådant man hittar på och runt tomten: Slyspön av rönn, björk, gamla risiga enegrenar och slygranstammar. Vill man muntra upp det hela kan man måla dem, eller spänna färgade snören emellan, det gör jag när jag hinner och orkar - mycket snyggt kan det bli!

(Förbuskningen är på de flesta ställen i landet enorm, så att ta ris och sly för detta kan bara vara en god gärning - dock frågar jag förstås markägaren.)
Katarina Odla.nu
CITAT (stephan sndlng @ 26-05-2012, 11:40) *
Finfina stödet till växter är ormhassel, om man har gott om den eller döda grejer.

Så vackert det borde bli! Som en helt naturlig spiralsplajé!

CITAT (Peztis @ 26-05-2012, 14:38) *
Länkar till min spaljé jag har gjort i år och som jag hoppas ska bli ett bra stöd till framför allt mina rosenbönor och annat högklättrande.

Ska ta och peta ned lite slingerkrasse också.

Det är kanske lite långt emellan repen men det visar sig. Får väl göra något varv emellan om det inte funkar.

Stod också och funderade på om manskulle knyta som ett nät emellan, typ stormaskigt fiskenät men njä...

Tack för länk! Himla bra läsning!
Peztis
Tack Katarina.

Igår spenderade jag dagen med att peta ned ärtor och bönor - hade lagt dem i blöt innan och tänkte nog inte på vad jag gjorde då utan stod där med mina glas innehållandes ca 90 bönor av olika slag och 20 ärtor. Så det kommer nog bli trångt både här och där i trädgården om alla gror och växer.

Tog förresten fyra st långa pinnar/grenar från syrenen när den klipptes ned förra året och satte dem i var sitt hörn lutandes mot varandra. Och så en massa bönor kring dem sedan då är det tänkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon