Har nu fått bladlöss (både svarta och gröna) på krukodlad murgröna som jag själv har tagit skott av. Jag inspekterar växten varje vecka och gång på gång får jag ta bort bladlöss som finns på växten. Finns det någon åtgärd som jag kan göra för att få bort angreppet ?
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2004, 16:34
Tycker själv provadoprodukterna är bra mot ohyra på krukväxter, både sprayen och tabletterna. Giftet tas upp av växten och ligger kvar ett tag inuti växten, alla insekter som sticker och suger i växten blir förgiftade. Man får dock vara beredd på att man inte ser resultat direkt utan det kan ta lite tid innan skadedjuren börjar dö. Sprayen är snabbast där brukar man se resultat efter något dygn, sedan finns giftet kvar i växten i ca. 1 vecka. Använder man tabletterna som sticks ner i jorden så kan det ta lite längre tid innan giftet transporterats ut till alla växtens delar men när det väl är i växten så ligger det kvar i ca 6 veckor.
Ska prova produkten när jag hittar den. Var kommer alla bladlöss ifrån ? Det är ju kallt ute men det dyker ändå upp bladlöss (gröna & svarta) lite då och då... Finns de i jorden ???
Vet inte varifrån dina löss kommer, men har noterat en grej jag tror man ska vara försiktig med: örter i kruka från butiken. Granska dem noga innan du släpar hem dem, och se till att hålla dem på avstånd från dina övriga växter. Så har jag gjort denna vinter och haft betydligt mindre problem än tidigare.
Micke
Hej Micke,
Örter från butiken köper jag ganska ofta. Oftast får jag svarta blomflugor (det heter de väl så ? de små irriterande flugor) men har inte noterat att det även finns bladlöss... Kan bladlöss flytta på sig ? För att murgröna och örterna är inte ens i samma rum. Men hur som helst så kastade jag några tulpaner på grund av att jag hittade massor med gröna bladlöss på dem. Hade innan dess tänkt att plantera ut lökarna så småningom i trädgården... Räddade i alla fall några barnlökar som verkade ok. Vad irriterande
Det varierar med förekomsten av ohyra på krukörter, åtminstone här i Finland men jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i Sverige. Det räcker ju om bara några "förpestade" krukor kommer in i butiksvärmen, sedan kan det sprida sig snabbt bland alla krukörter eftersom de står så tätt. Och det är inte lätt att få syn på den där ohyran heller, men jag drar alltid undan plasten och vänder upp och ner på krukorna för att titta under bladen. Och så skippar jag alla som på något sätt ser ens lite angripna ut (bruna små fläckar, blad som ser ut att vara nafsade). Men jag har inte gått så långt ännu att jag tar luppen med till butiken, men den kommer fram genast jag kommit hem...
Micke
Sabina L
23-03-2004, 12:39
Jag har också ohyra på min murgröna men de är inte svarta eller gröna utan snarare vita/genomskinliga. Vad kan det vara? Fungerar medlet på dem också?
Åsa, mälardalen zon 2
23-03-2004, 12:45
Vet inte riktigt vad det kan vara för ohyra men väljer du sprayen Provado Plus, så tar den död på det mesta även spinnkvalster.
Sprayen är också ganska lätt att hitta jag köpte sprayen på ICA för ett par veckor sedan.
(Provadoprodukterna är enbart tillåtna för prydnadsväxter, ej ätliga växter, så på växter som murgröna går den bra, men själv skulle jag inte använda den på krukörter och liknande)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.