Full version: Täckbark eller ej?
Silvantia
Har funderat på att i ena rabatten lägga täckbark. Har hört av en en kompis att de inte lägger sånt för det försurar jorden så annat inte vill växa där sen - stämmer detta?

Hade tänkt lägga en plastkant mot grannens gräns/staket för att förhindra att ogräs sprids in via rötter iaf. Planen är sen att gräva upp lite jord, lägga tidningar i botten och sen täckbark ovanpå. Tidningar är ett tips min sambo fått - ska man ha det eller investera i en duk istället?
Sen barkmullen - tips på bra och billig bark tages tacksamt emot. Sett att det finns varierande kvalité och pris. Billigt på Jem&Fix men ser ut att vara små flisor.

Låter mitt projekt som en bra idé eller har ni andra bättre förslag?
Det ska läggas bark för att slippa ogräsplockning där.
Ugglemormor
Hej,
Jag har täckbark på 2 större rabatter och tycker att det funkar bra, men man får fylla på lite till varje vår, särskilt kring växterna när man krafsat bort den gamla barken för att komma åt att gödsla/omplantera, men annars har jag köpt det billigaste barken för detta ändamål.
Det har blivit mycket mindre att renssa ogräs efter det. Visserligen kan det komma upp lite, men inga mängder, beror ganske hur mycket bark det finns, tror jag .....
Jag har småsten runt andra buskar i andra rabatter så jag tyckte att det blev för mycket sten, därför kör jag med täckbarken och är nöjd med det. .... tummenupp.gif
Även den självgående gräsklipparen gör en fin kant mot dessa barkrabatter.....
stephan sndlng
täckbark?
Hur kollar man att täckbarken som säljs har brunnit?

Det tar väl några år för mald täckbark att brinna. När det är klart är täckbark bra, men....
Om den inte brunnit suger den ut kvävet från jorden vilket stannar upp tillväxten.

Kommunerna använder mycket täckbark vid planeringar, men ofta ser det ut som de biter sig i tummmen.
Nyplanteringarna "står o stampar".

Tvivlare då många vill tjäna snabba pengar, och inte har lust att vänta på en bra vara!
Tapio
Halaj!

Brunnen täckbark? Öööhhh...?

Hur kan ett lager med precis vad som helst som håller på att brytas ner, som ligger på ytan suga ut kväve ur jorden?
Om det är nermyllat i jorden, så visst, men när det ligger på ytan?

Jag har kört täckning på vissa växter och tycker att det funkar bra. Fast jag har fyllt på för lite så nu är det grönt av ogräs där igen. Granbarr på surjord och bark på annat. Jag tycker att den bark som finns på påse är alldeles för grov. Min egen bark kör jag genom min kompostkvarn med knivar innan jag lägger ut det.

//T
stephan sndlng
brunnen täckbark öHHHHHHHHH.
Nya rön eller du vet bäst?
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13

brunnen täckbark Öhhhhhh?
http://www.odla.nu/fragor-svar/r/rhododend...och-rododendron
Tapio
Halaj!

Hetsa inte upp dig nu.
Det jag reagerar över är ”brunnen täckbark”
Obrunnen täckbark=> täckbark
Brunnen täckbark=>mull

Jag uppfattar ordet brinner mest som en synonym till nedbrytning.
När växtdelar ”brinner” så innebär det att de bryts ner till mull.

Så brunnen täckbark blir änna konstigt.
Täckbarken kan ju liksom inte brinna och fortsätta att vara täckbark.

//T
Red Top
CITAT (Silvantia @ 25-05-2012, 09:48) *
Har funderat på att i ena rabatten lägga täckbark. Har hört av en en kompis att de inte lägger sånt för det försurar jorden så annat inte vill växa där sen - stämmer detta?

Hade tänkt lägga en plastkant mot grannens gräns/staket för att förhindra att ogräs sprids in via rötter iaf. Planen är sen att gräva upp lite jord, lägga tidningar i botten och sen täckbark ovanpå. Tidningar är ett tips min sambo fått - ska man ha det eller investera i en duk istället?
Sen barkmullen - tips på bra och billig bark tages tacksamt emot. Sett att det finns varierande kvalité och pris. Billigt på Jem&Fix men ser ut att vara små flisor.

Låter mitt projekt som en bra idé eller har ni andra bättre förslag?
Det ska läggas bark för att slippa ogräsplockning där.

För att återgå till den ursprungliga frågan.

Det finns egntligen inget du kan täcka med, som i längden förhindrar att fröogräs slår rot. De behöver inte mycket för att börja gro.

Har själv använt täckbark, som täckning, och det fungerade bra i ett år. Sen hade diverse ogräs fått fäste, så jag skippade den idén. och rensar ordentligt på våren när de flesta ogräs inte har hunnit slå rot ordentligt. Då är det lätt att gräva/rycka upp t ex maskrosor, brännnässlor, kvickrot mm. Sen är det bara att hålla ögonen öppna och ta bort de små liven så fort de dyker upp.

Om du ändå vill ha täckbark, kom ihåg att gödsla före midsommar.

Vad gälller spärr mot grannens rotogräs räcker det kanske inte så långt med en plastkant. Spärren måste ner mellan 15 och 20cm, för att hindra ogräsrötterna. Det säkraste är nog att gräva ner kraftig tackpapp som spärr. Ett tips jag hörde av Bosse Rappne, Slottsträdgården Ulriksdal.

Att lägga tidningar eller markduk i botten kan nog vara bra, men du måste ju först rensa jorden ordentligt från alla ogräsrötter. Minsta lilla bit av maskros- eller kvickrotsrot räcker för att det ska växa upp igen och sprida sig. smile.gif

Silvantia
Tack för alla tips, speciellt Red Top smile.gif

Jag tror jag ska rensa bort ordentligt, lägga duk/tidningspapper och sen lägga täckbark, sen får man kanske fylla på lite vartefter tiden går och rycka det minsta lilla som kommer upp.

Däremot vet jag inte vad jag ska köpa för täckbark..om det går lika bra med den billigaste från Jem&Fix som verkar/känns genom påsen som det är rätt så så bitar (typ som orkidé jord nästan) eller om man ska ha en dyrare..vad är då skillnaden lixom? Storleken på bitarna eller hur fort de förmultnar?
Garden bliss
Jag tycker det funkar jättebra med täckbark. Gräver undan lite på våren och fyller på med naturgödsel kring plantorna. Fyller på barken när det behövs. Jag betalar bara för själva hämtningen och kan vara generös. Det är en väldig skillnad på ogrästillväxten där det ligger rejält med täckbark och där det är öppen jord. Går knappt att jämföra. Har iofs bara hållit på i två år men hittills är jag jättenöjd.
Silvantia
Har ni inga bilder på era täckbarksrabatter? Vore roligt att se smile.gif

Vart har ni köpt er täckbark och var ni nöjd med kvalitén?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon