CITAT (Silvantia @ 25-05-2012, 09:48)

Har funderat på att i ena rabatten lägga täckbark. Har hört av en en kompis att de inte lägger sånt för det försurar jorden så annat inte vill växa där sen - stämmer detta?
Hade tänkt lägga en plastkant mot grannens gräns/staket för att förhindra att ogräs sprids in via rötter iaf. Planen är sen att gräva upp lite jord, lägga tidningar i botten och sen täckbark ovanpå. Tidningar är ett tips min sambo fått - ska man ha det eller investera i en duk istället?
Sen barkmullen - tips på bra och billig bark tages tacksamt emot. Sett att det finns varierande kvalité och pris. Billigt på Jem&Fix men ser ut att vara små flisor.
Låter mitt projekt som en bra idé eller har ni andra bättre förslag?
Det ska läggas bark för att slippa ogräsplockning där.
För att återgå till den ursprungliga frågan.
Det finns egntligen inget du kan täcka med, som i längden förhindrar att fröogräs slår rot. De behöver inte mycket för att börja gro.
Har själv använt täckbark, som täckning, och det fungerade bra i ett år. Sen hade diverse ogräs fått fäste, så jag skippade den idén. och rensar ordentligt på våren när de flesta ogräs inte har hunnit slå rot ordentligt. Då är det lätt att gräva/rycka upp t ex maskrosor, brännnässlor, kvickrot mm. Sen är det bara att hålla ögonen öppna och ta bort de små liven så fort de dyker upp.
Om du ändå vill ha täckbark, kom ihåg att gödsla före midsommar.
Vad gälller spärr mot grannens rotogräs räcker det kanske inte så långt med en plastkant. Spärren måste ner mellan 15 och 20cm, för att hindra ogräsrötterna. Det säkraste är nog att gräva ner kraftig tackpapp som spärr. Ett tips jag hörde av Bosse Rappne, Slottsträdgården Ulriksdal.
Att lägga tidningar eller markduk i botten kan nog vara bra, men du måste ju först rensa jorden ordentligt från alla ogräsrötter. Minsta lilla bit av maskros- eller kvickrotsrot räcker för att det ska växa upp igen och sprida sig.