HelenaLJ
25-05-2012, 15:00
Fick den här växten av svärmor. Hon visste inte vad den heter och hennes är planterade i halvskugga. Vet någon här vad den heter, vill den växa i sol eller skugga, etc?
LundaKarin
25-05-2012, 15:25
Det är en bergenia. De överlever det mesta, man rekommenderar dem på problemområden (t.ex. torr skugga) men finast blir de nog i halvskugga och inte alltför torrt. Här i Skåne är de i stort sett vintergröna.
/Karin
HelenaLJ
25-05-2012, 16:27
Så bra att den är vintergrön i Skåne, för det är där jag bor. Den kommer nog att stå i halvskugga hos mig, men kanske jag provar någon i sol eftersom jag har en solig rabatt där jag gärna vill ha något vintergrönt.
Den är vintergrön hos mig här i Stockholm också.
Tycker att det är en lite svår växt för den är lite speciell i sitt utseende. Såg en gång en rundel med ett trä i mitten och bergenia runt om, det var riktigt snyggt.
Den gör sig bäst tycker jag när den växer där det är lite kargt och stenigt . i ett stenparti tex.
I en rabatt kommer den inte riktigt till sin rätt tycker jag.
Brukar gå förbi en trädgård som har ett jättestort parti Bergenior i utkanten av sin tomt där det är lite bergigt. Jättesnyggt, de har spridit ut sig där det finns jord mellan bergssrevorna och det ser jättesnyggt ut.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.