Örstig
Jag har skaffat växthus i vår. Min vinranka, som tidigare vuxit mot garageväggen, ledde jag in i växthuset. Den har tre rankor. Den del av stammen som nu finns utanför växthuset skjuter förstås nya skott. Kan jag låta ytterligare rankor växa ut och låta dem växa mot garageväggen? Eller minskar skörden om man släpper fram för många rankor?
RibesRubusVitis
Räknat i kilo minskar nog inte skörden, men vad du är ute efter är väl stora och söta druvor, och då är det bättre att låta vattnet från rötterna och solljuset genom bladen koncentreras till färre druvklasar. Är det en druvsort med täta klasar, kan det också vara idé att glesa ut inom klasarna med en liten sax eller liknande.
Själv skulle jag gärna genomföra ett experiment och tillåta mig någon druvklase utanför växthuset och jämföra den med en klase som vuxit fram inomhus. I alla händelser bör du gallra bort klasar, både om du tänker äta druvorna eller jäsa vin på dem. (För vintillverkning spelar ju inte storleken någon roll, men socker- och syrahalten är helt avgörande.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon