Anne Gisela
Imorgon tror jag att vårt växthus äntligen blir klart! Det har en markbädd i ena kortsidan och stengolv för övrigt, kommer inte vara vintervarmt och har ej isolerad grund.

Jag har plantor med lime, kolmondin (Citrus), oliv och trädtomat hemma och undrar nu om någon av dem bör vara i markbädden? Eller ska jag plantera tomater och slanggurkor där?

Det som inte ska ned i markbädden kommer jag sätta i självvattnande murarhinkar av olika storlekar. Självvattnande system kommer också finnas.

Så vad säger ni - kan ni råda mig?
rosita
Citrus ska du nog inte ha i markbädd, eftersom de inte tåler frost. Vissa sorters fikon kan du ha i markbädd i alla fall i zon 1. Hur det är med trädtomat, vet jag inte.

Jag hade hellre haft gurka och tomater i markbädd och övriga i hinkar.

Lycka till!
KRT
Sätt tomat och slanggurka i markbädd, och ha resten i krukor. Oliv och olika citrus vill övervintra svalt med frostfritt, vilket lär vara svårt om det är ett ouppvärmt växthus. Trädtomat har jag ingen erfarenhet av.

Jag har också oliv, calmondin, citron och grape - odlas i krukor i växthuset för att kunna flyttas över vintern. I markbädden har jag tomater och ett fikon (även om fikon kan klara sig ute i zon 1), jag tänkte att man kanske får mer frukt i ett växthus smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon