|
Jag har hittills i år slitit upp två par handskar (förra året var det fyra par) och inser att jag nog behöver hitta en sort/modell som är något mer hållbar än de fem-sex jag provat hittills...
Vilka är era favoritmodeller och var köper man dem?
Jag använder främst handskar när jag planterar och håller på med jord och sten, så de bör inte bli väldigt blöta direkt och ha bra grepp även om/när de blir blöta/fuktiga. Samtidigt vill jag gärna att de andas, nå något i stil med diskhandskar går bort. Bör inte vara för klumpiga, jag har inte så stora händer och gillar inte handskar som är "lösa" i modellen och lätt trillar av.
Anna-Karin Lundberg
26-05-2012, 05:49
Jag vet inte om kvalitén är så super, men modellen tycker jag är bra: Jag har typ målarhandskar som är en tunn nylonväv och slitytan/undersidan doppad i gummi. Den är stretch och sitter på tight, det är ett aningen kort skaft/mudd men som sitter åt om handleden, så det trillar inte in skräp i handsken. Gummit skyddar mot blöta, men sätter man handen under vatten blir handsken blöt förstås eftersom ovansidan av handsken inte är gummerad. De säljs på stormarknader som Jula, Bauhaus och såna, är svarta med röd bord på mudden och är billiga. Man sliter nog ut minst ett par på en sommar, men det beror förstås på hur mycket man använder (dagligen eller på lördagar?) dem. Köp "ett gäng" så klarar du dig ett tag.
Själv har jag haft svårt för handskar eftersom min erfarenhet är att de trillar av, är stela, stora och klumpiga. Men så fick jag de här av min trädgårdskompis och nu är jag fast! Inga problem att använda handskar längre!
Håller med Anna-Karin! Du hittar de på byggvaruhus så som Bejer och dyl. Min pappa använder de i sitt byggföretag och de finns även för kvinnor. Billiga och skitbra! Vill du ha handskar som du använder när du INTE flyttar stenar, så gillar jag Garden Girl. Gardenhome har de billigaste och anger du "hus12" i kassan får du ytterligare 10% rabatt. De skickar jättsnabbt och du får dem i posten dagen efter eller dagen därefter. http://www.gardenhome.se/garden-girl-tradg...ndske-rosa-brunDe är superdupersköna att ha på sig och man sköljer snabbt upp dem i ljummet vatten om de blir för jordiga. Men de är inte gjorda för stenflytt
kerstin z5-6
21-06-2012, 17:35
TrädgårdshandskarJag gillar dessa, bra handskar ,kostar 99 kr.Ej klumpiga och de är svarta med rosdekor.Ser inte smutsiga ut direkt som ljusa,Gummerad hand sida" bra för ogräsrens och annat,ger visst skydd mot rostaggar .Finns lite överallt.tex på Blomsterlandet
Och jag älskar mina Guide 535!
Tyvärr är de lite halvsvåra att få tag på men det löste sig då jag träffade på en på mässan som beställde hem åt mig. Supertack till Järnia i Tumba!
Jag har provat på alla möjliga sorter och de slits ut på en vecka eller två, långfingret först. Dessa Guide har hållit i TVÅ SÄSONGER! OK, de kanske inte funkar när man ska gallra morötter men då funkar ju å andra sidan inga handskar.
Lägger till att tyvärr har nr 535 utgått men 534 ska vara samma men annan färgställning (mina är röda med svart, den andra är grön). Och så petig är jag inte att färgen i detta fallet spelar så stor roll.
Har du bild på dem, Peztis? När jag googlar så får jag upp motorcykelhandskar och jag tvivlar på att det är de som du har i trädgården
ingrid fuxwall
23-06-2012, 17:41
Köper mina på Jula och de är billiga så det gör inget att jag sliter ut två tre par om året - obs jag jobbar i snitt fem timmar per dygn i trädgården och vill ha fingertopskänsla
akillerqueen
23-06-2012, 18:41
Jag jobbar med Julas "montagehandskar. Har haft samma par i snart två år och jag tycker dom är helt underbara! Dom sitter som en smäck och fungerar att ha till allt, rensa ogräs, taggiga buskar, gräva ja allt! Dom känns ganska tjocka, handflatan är som nån mockaimitation, men det blir inte alls svettigt med dom. Och torkar fort gör dom, och smutsen försvinner så fort det torkat  Rosa är dom oxå! Älskar mina handskar!!
CITAT (Mony @ 23-06-2012, 11:44)  Har du bild på dem, Peztis? När jag googlar så får jag upp motorcykelhandskar och jag tvivlar på att det är de som du har i trädgården  Haha, nä... Så här ser de ut:  Här är hela deras sortiment. Handsken ovan heter 534.
fridsbacka
24-06-2012, 08:22
köpte gummerade handskar här i stan , bra grepp på blött och hålbara , andra sommaren jag har dom och då jobba jag inom trädgård på kommunen förra sommaren så dom användes varje dag då =) och än hänger dom med och kosta ynka 42 kr
Och mina kostade 50!
Köpte förra året på mässan några som kostade ca 100:- - de höll den klassiska veckan och sedan gick - som alltid - långfingret sönder.
CITAT (Peztis @ 23-06-2012, 22:47)  Haha, nä... Så här ser de ut:  Här är hela deras sortiment. Handsken ovan heter 534. Den sorten ser väldigt vettig ut Peztis! Hur är de att arbeta i längre tider, blir det svettigt eller andas de? Jag inser nu att det kanske kan vara en bra idé att köpa flera par med olik användngsområden - enda problemet är väl att jag tenderar att tappa bort dem. Samma sak som med sekatörer, jag tappar alltid bort mina och sedan hittar jag dem igen när jag köpt en ny  Tur att jag sällan lägger några större summor på sekatörer....
Kan du precisera lite var vi kan få tag på dem. Apropå det så har jag köpt ett gäng gummerade handskar med gummering/nylon på Netto för 18kr de verkar ok än så länge.
Eftersom jag hade svårt att få tag i handskarna så mailade jag till dem på http://www.skydda.se/ och fick då tag i en återförsäljare av deras produkter, jag fick berätta var jag bodde och då kunde då se vem som var närmast. Sedan råkade jag ju på Tumba Järnia i Tumba då de ställde ut på Älvsjömässan, de tog då¨hem dem åt mig eftersom de saluför deras andra Guide-handskar. Visst blir det lite varmt och svettigt ibland men inte hopplöst, tycker jag. Och de är inte bra om man gallra morotsfröerna men då är det ju å andra sidan nog nästan ingen handske som funkar. Men som sagt, jag gillar dem skarpt och har haft dem både vid tungt trädgårdsarbete samt när jag byggt om osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|