|
Red Top
26-05-2012, 06:31
Jag älskar våra gräsytor på våren, innan torkan gjort dem snusbruna och knastriga. Vi vattnar dem inte. Vore slöseri med vatten tycker jag. [attachment=70191:ja2.gif]Vattnet, det lilla vi har, går till grönsaker, bärbuskar och blommor. Gräsytorna får vädrets makter sköta om. Så här vackert är det just nu. [attachment=70192:wub.gif] Maskroshav
evelina
26-05-2012, 07:05
Ja visst är maskrosor vackra.  Fin bild.
Jag tycker ogräsmattor är de vackraste gräsmattorna. Man måste bara komma förbi förväntningen att gräsmattor ska se ut som ett biljardbord så får man inte bara mindre jobb utan också mängder med vackra blommor.
[attachment=70193:ogr_smat...DSC_6688.jpg]
Smörblommor, brunört, vitklöver, jungfrulin, ögontröst, maskros... Jag har försökt plantera in tusensköna också, men den verkar inte klara konkurrensen. Det enda jag plockar bort är tistlar.
Notera rundeln där det inte finns några blommor, där stod en plaskdamm en sommar för snart tio år sen. Gräset och mossan kommer tillbaks på nolltid, men det tar tydligen tid för blommorna.
Den vackraste ogräsmatta jag sett är kyrkogården i Edsbro, en lågväxt torrbacks-ogräsmatta fylld till brädden med blommor som brudbröd och mandelblom. Måste dit och ta lite bilder framåt juni.
Gossen Ruda
26-05-2012, 09:10
Mera Stroller Combi åt folket.
Inte har vi lika tätt med maskrosor i vår gräsmatta, men det finns ganska gott om dem i den delen som är bra jord under, där gräset växer som bäst.
Jag har egentligen inget emot just gula maskroskor, de är egentligen rätt snygga. Det jag däremot har emot är när de blommat ut, de vita bollarna och sen efter det bara stänglarna med ett litet huvud på ser riktigt fult ut tycker jag. Ock så är de så sega att klipparen inte riktigt tar alla när man klipper.
Nu så ligger åkern precis utanför oss i år i tärda, eller tja de kanske odlar hästmat, för i år växer det bra gräs och otroligt mycket maskroskor på åkern. Vet inte om de sått maskrosfrön...förra året var där råg, så jag fattar inte annars hur det så snabbt kan bli så fullt med maskrosor. Men det är fint med den nu jättegula åkern..fast jag hade föredragit raps.
Helén
vanjalarsa
26-05-2012, 09:29
jag säger bara ju mindre gräsmatta desto bättre.. mvh vanjalarsa
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2012, 10:10)  Mera Stroller Combi åt folket.  Provocerad? Att få en perfekt gräsmatta är lätt, allt som behövs är en massa pengar, bekämpningsmedel, konstgödning, och väldigt mycket jobb, så kan du få en gräsmatta som är så här intressant och avundad av alla dina grannar i villakvarteret. Vilket på nåt vis är mycket bättre än att ha en ogräsmatta som bara klipps nån gång om sen. Jag säger ingenting om det, folk får naturligtvis kämpa hur mycket med sin trädgård de vill. Själv tycker jag bättre om att ta det lugnt och titta på blommor och fjärilar.
Red Top
26-05-2012, 10:20
Oj, vilken härlig bild Azur! Jag avundas dig som lyckats få in så mycket blommor. Vi har massor med vitsippor på våren, sen en del blåklockor och rölleka. Har strött ut mycket vilda fröer genom åren, men eftersom det blir så snustorrt när regnet håller sig borta, vill det sig inte riktigt. Det är en konst att få gräsytorna att blomma så en  till dig, som lyckats. Tusenskönorna vill sig inte hos mig heller. De jag sått finns kvar, men de förökar sig inte. [attachment=70197:ja3.gif]
Gossen Ruda
26-05-2012, 21:31
CITAT (Azur @ 26-05-2012, 10:36)  Provocerad? Att få en perfekt gräsmatta är lätt, allt som behövs är en massa pengar, bekämpningsmedel, konstgödning, och väldigt mycket jobb, så kan du få en gräsmatta som är så här intressant och avundad av alla dina grannar i villakvarteret. Vilket på nåt vis är mycket bättre än att ha en ogräsmatta som bara klipps nån gång om sen. Jag säger ingenting om det, folk får naturligtvis kämpa hur mycket med sin trädgård de vill. Själv tycker jag bättre om att ta det lugnt och titta på blommor och fjärilar. Inte alls.  Jag försöker också få till blomsterängar, fast utanför innerträdgården. Där skall det finnas en riktig gräsmatta. Detta gäller vid sommarstugan, i stan har jag gett upp totalt. Klipper de enstaka grässtråna som tittar upp ur mossan men skiter i den för övrigt.
Det är skilnad på gräsmatta och blomsteräng, det är begrepsförvirring här. En del använder lie till blomsterängen och en del kör över med gräsklipparen då och då. En fin gräsmatta kräver jobb, inget för den late men ortoligt vackert och framhäver rabatternas vackra växter. Den late kan ju använda " Dicamba und MCPA" och en robotgräsklippare
*Stintan*
27-05-2012, 06:10
Älskar blommande gräsmattor liksom blomsterängar. Vem vill bo på en golfgreen? Hos mig fanns det både ock.
[attachment=70230:PICT0099.jpg]
Hittar ingen översiktsbild just nu. Har ju flyttat så jag kan inte ta någon färsk.
Myosotis
27-05-2012, 08:32
Det är fint med maskrosor och jag låter mina vara (kör över dem med gräsklipparen förstås men bekämpar dem inte för övrigt. Man kan göra saft på blommorna också). Men de tyder på att marken är för näringsrik. Även om man inte gödslar har jag hört att kvävenedfallet ur luften överstiger vad man kan få bort genom att klippa och forsla bort klippet. Här är det mycket prästkragar, de delarna av gräsmattan klipps inte förrän de blommat över. På en mager plätt växer det nattvioler som har kommit dit själv, de blir fler för varje år. Har planterat in gullvivor där. De enstaka maskrosorna som kommmer upp där tar jag faktiskt bort, och så brukar jag simulera bete runt orkidéerna. Här finns massor med tusenskönor. De vill ha riktigt kortklippt. Utan blommor är det ingen levande gräsmatta, så fult och tråkigt det skulle vara. Många insekter blir det också. Jag bryr mig inte om mossan heller. Vattnar eller gödslar aldrig gräsmattan. Egentligen skulle man kalka och blanda jorden med sand och få en riktig kalkrik torräng. Pratensis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|