Hejsan!
Vi planterade ett äppelträd för tre år sedan. Fick ganska mycket äpplen förra året, men nu kommer det bara blommor på några uppåtgående grenar. Vad kan det bero på?
Vh Lazy
*Stintan*
26-05-2012, 11:35
Alla äppelträd bär inte en massa frukt varje år. Lägg gärna upp en bild. Har du beskurit trädet möjligen? Vad är det för sort? Det låter lite skumt att du fick så pass mycket äpplen redan andra året. Kanske trädet behöver ta igen sig efter det.
Jag har för mig att när jag planterade mitt Aroma så gav det någon enstaka frukt efter kanske två år. Sedan var det lungt en del år (eftersom sorken åt upp hälften av rötterna så att trädet stod och vickade) men förra året blev det massor av goda äpplen och i år är det mängder med blommor.
Fyller på efter Stintan: Alla sorter bär inte varje år, och dessutom om det var torrt förra sommaren satsar inte trädet energin på att förbereda förökning/frukt utan på att överleva/gren med blad.
Hur stor var tillväxten förra året?
Vattna trädet nu, också på tredje året behöver nysatta träd stödvattning, ca 50 liter i veckan under bladsäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.