Ti bee
Mina fuchsior ligger och sussar i en stor grop i köksträdgården med lövtäcke och plast över, är det snart dags att väcka dem? Eller borde de får sova ett tag till? unsure.gif
Det är mitt första fuchsiaövervintringsår i år och jag har 20 - 25 småbuskar som ska tas om hand på rätt sätt. smile.gif
(Jag har ett par böcker om fuchsior, men vi håller på att måla & tapetsera om i v-rummet, så de ligger nedpackade i någon låda för stunden.)

Hur gör man egentligen när man väcker dem? Var ställer man dem, ljust, svalt eller? Planterar om? Beskär?
Några tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du läsa om fuchsiaväckning

http://www2.dicom.se/fuchsias/growingswe.html#vackning

Själv kommer jag chansa och ta in några i stugvärmen men jag kommer sätta plastpåse över så inte luftfuktigheten blir för låg. Jag vill nämligen ha plantor som är stora och i blom när jag sätter ut dem tidigt på sommaren, ska man vänta med att börja väcka fuchsiorna tills vädret ute tillåter utflytt, så brukar de inte hinna blomma till slutet på maj början av juni.
Ti bee
Tack för länken Åsa!
Ja kanske skulle jag också pröva att ta in några stycken och sätta plasthuva på. Min granne fick lite sticklingar av mig förra året och jag begriper inte, men hennes fuchsior blev dubbelt så stora som mina. Vilket jag naturligtvis unnar henne (!), det är inte det, men jag har nog helt klart lite att lära i om hur man får stora frodiga plantor. Enligt grannen så växer de som ogräs helt av sig själva. laugh.gif Själv så får jag nog öva lite och försöka lära mig lite trix. smile.gif
elle
biggrin.gif
Köpte stammade fuchsior, förra året--som blommade hela säsongen--helt FANTASTISKT! I höstas/oktober--skakade jag av all jord--satte på en sån där genomskinlig fryspåse-runt rötterna-och beskar "kronan" MYCKET!
Sen ner med allt i en svart plastsäck, som jag gjorde lufthål i! Bära eller brista...man måste ju försöka! Självklart hade jag säcken svalt!
Tog fram mina "ögonstenar" för en månad sen....DE LEVDE! Nu är kronan som en stor boll, på bägge! Jag är så STOLT!! fö. använder jag Chrysan--vilket blivit mina blommors "livselexir"!
-elle-
Ti bee
Aha, Chrysan, ännu ett tips!! Tackar!! smile.gif
Grattis att dina ögonstenar levde, vilken glädje!!! smile.gif

Det ska bli sååå spännande att ta upp fuchsiorna ur gropen! En riktig rysare........ ohmy.gif unsure.gif smile.gif rolleyes.gif smile.gif
elle
Mera Fuchsior.. smile.gif

Varje vår köper jag ett antal fuchsiasticklingar!
Lite här o var ifrån. Rockdala har naturligtvis blivit en, av leverantörerna--MEN och där kommer min fråga: Till 95% så lyckas jag INTE med just deras sticklingar! Jag avhärdar, avvaktar men de "avtågar"...med ledsna blad och ovilja till att växa hos mig? Bara Rockdalas--VARFÖR?

elle/eva sad.gif
Ti bee
Jag har för mig att jag läst att det vanligaste skälet till att fuchsiasticklingar tynar bort är övervattning! Man vill småplantorna för väl helt enkelt, vattnar ihjäl dem av god vilja. rolleyes.gif
Kan det vara därför?
elle
ohmy.gif

Njaä...tror inte, att jag är nån "vattnare" i stora mängder?
Fast kanske.... smile.gif Får kolla, samma "varumärke" nästa år--nu är det för sent för mig...kanske de är "tränade" att vara i mer torka-än jag presterar?
Jag duschar ju istället för att vattna i synnerhet em/kväll--vattnar mest på morgonkröken! Allt enl. nån "regelbeskrivning" jag såg någon gång!
Tack ändå! rolleyes.gif

-elle-/eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon