Vad gör jag för fel med min rosenhäck,har fått plantera många rosor under 3 års tid,men förr förra vintern var ju ganska kall. kom på idag att vattnet rinner ner ganska sakta när jag vattnar, kan det vara för dålig dränering eller kanske för lerhaltig jord ?? är det någon som har någon ide om vad det kan vara och vad jag kan göra är jag tacksam.
octachoron
27-05-2012, 02:42
Lite mer information är bra att ha om man ska kunna svara på dina frågor.
Var bor du, växtzon?
Och vilka sorters rosor är det som dött för dig?
Jag bor i närheten av Växjö södra sverige,rosorna är schneewitchen den blir ca 1m hög färdigväxt.
octachoron
27-05-2012, 23:39
I närheten av Växjö är det zon 3 eller zon 4. Med lerjord, dålig dränering samt en ros på gränsen till dess härdighetsområde kan många plantor dö. De föregående hårda vintrarna var dessutom väldigt tuffa för speciellt rosor.
Vid plantering ska "ympstället" på rosen vara ca 10 cm under jordytan. Du kan förbättra dräneringen genom att blanda in organiskt material, t ex kompostjord, vid plantering.
Hej
Du kan täcka jorden på höst löv eller på annan typ av täckninga för
att rötterna inte ska dö av kalt eller frosten,
Obs
Ett uns av förebyggande är värt tusen behandlingar
H. Bassam
Det är en klen zon 3 ros, min frös bort ganska fort här, för en häck välj en ros som klarar zon 5.
Tack snälla för alla era råd ,jag tycker att jag har följt många av tipsen , fast någon kompostjord har jag inte blandat ner i jorden det prövar jag nog. Har följt trädgårdsmästarens råd och blandat i rosjord,benmjöl osv.. När jag valde rosen fick jag hjälp av trädgårdsmästaren , jag ville ha en vit ros och de sa att denna rosen skulle passa i min växtzon vilket kanske är fel då. Jag ger inte upp ännu.
Hej
Du kan gå till affären som du köpte rosor ifrån och klaga på informationen som d
u fick från dem. jag märkte att många okunniga anställer jobbar i trädgård affär
er, och de vågar ge fel informationen, de måste veta att det är inte mat affärer
men det är växter affärer.
Obs
vi måste stå med varandra för att skydda mina älskar växter
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.