Full version: växtigenningsfråga.
Tapio
Halaj!

Rensade ogräs i rabarberrabatten idag. Så tittar jag plötsligt på nåt som såg ut som en rabarber, men ändå inte.
Jag minns att jag för några år sen trodde att rabarberna hade dött, så jag köpte några till.
Sen kom den gamla upp ändå, den var bara lite sen.
Fråga: är det rabarber? Den liknar ju rabarber, men ändå inte, liksom Det kanske är någon konstig sort jag köpte, jag minns inte.

Eller är det bara något ogräs jag sparat? Har jag närt en huggorm vid min barm?

//T
EKLO
Det ser ut som rabarber, ja. Eftersom den är så ny kanske du inte ska skörda så värst från den detta första år, gödsla o vattna bara - men du kan ju skrapa lite på stjälken så tror jag du på doften känner igen rabarber.
Red Top
Bladen precis vid pilen är inte rabarber. Det liknar mer pepparot. Bladen med röda stänglar är däremot definitivt rabarber. yes.gif
EKLO
Ja, jag menade förstås också plantan till höger med de röda stjälkarna! (Det andra kan vara pepparrot, men också ogräs, kanske ngt slags skräppa?)
Tapio
Halaj!

Jättetack för svar!

Det hade varit jätteroligt om det är en pepparrot. Den är ju ätbar! Då tar jag utsäde på den.
Jag får vänta och se om det blir nån slags blomma på den, då går det nog bättre att artbestämma den. Den får vara kvar tills dess.

//T
EKLO
Hej,

Om det är pepparrot (tveksam till det) så sprider den sig så mycket att den bäst odlas i nedgrävd hink utan botten. Pepparrot förökar man genom att ta en rotbit och stoppa ned på ett särskilt sätt, och sedan ngra ggr per säsong frigöra roten från birötter. Du kan läsa mer om det här på forumet tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon