Helena
Hej alla snälla hjälpare!!
När är det bäst att beskära en klängros??
Hur mycket ska man spara?
Finns det något mer bra knep än att odla tagetes i nära anslutning till rosorna för att slippa de äckliga lössen?

Nu är man minsann sugen att sätta i gång i trägården, när man ser alla intressanta inlägg. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor beskärs när björken har musöron alltså ganska långt fram i vår. klätterrosor kan kapas mycket hårt de tål det. Man kan kapa en halvmeter ovanför marken eller ännu hårdare om man vill göra en total föryngring det brukar rosor klara. Fast är det en ros som blommar på fjolårsskotten = engångsblommande klängros och du vill ha blom på sommaren så gallrar du bara ur rosen. Klipper du ner hårt så klipper du då bort alla fjolårsskotten och du får då en dålig blomning.

När det gäller rosor som blommar på ettårsskotten brukar jag nöja mig med att först ta bort det som är dött och det som inte ser OK ut. Sedan kanske jag klipper ner någon/några av de grövsta och äldsta grenarna så att de får börja grena sig lite längre ner. Det som är kvar gallrar jag lite och kanske kortar in en liten bit det brukar räcka. De rosor som blommar på fjolårsskotten brukar jag bara gallra ur lite lätt och då tar jag främst bort gamla grenar och grenar som inte ser OK ut.

Lusbekämpning: Gå runt och kläm lössen för hand i början på säsongen + spola växten regelbundet med en hård stråle kallvatten när det finns luskolonier på växten, längre fram under säsongen brukar de naturliga fiendena dyka upp och sluka lössen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon