Full version: Tujor
lgja
Hej!

Är det OK att ta bort grenarna längst ned (från ca 1,2 meter och nedåt), för att på så ta fram den fina stammen. Har tänkt att ev lägga fina stenplattor/stenar eller anlägga gräsmatta under tujorna. Mina tujor (3 st) står så pass tätt att de nuddar varandra, och de är ca 30 år gamla och 7-8 meter höga. Jag bor i Karlstad, zon3.

Lars-Göran Jansson
Huggorm
Du kan absolut ta bort grenar nertill, de flesta träd blir snyggare av att stamma upp. Helst skall det göras i juli-september, men jag vet inte om tuja är så känsliga. Att lägga stenplattor under är däremot inte optimalt, de brukar ha ganska grunda rotsystem och kan ta skada. Det bästa är att lägga ett lager täckbark eller liknande under för att få ett snyggt "golv"
Cilla
Wow, de är fina när de får växa fritt så här! Säkert bidrar det att de står tillsammans och skuggar marken till att de är så friska också, marken skuggas och avdunstar itne så snabbt och hålls levande med organismer.

Ska du stamma upp, se till att täcka marken med något levande som skuggar lika bra och helst som vissnar ned och bidrar till jordmiljön också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon