Whiskuchi
Nu har jag läst så mycket om olika växter som beter sig som ogräs i trädgårdarna, som är omöjliga att få bort och totalt konkurrerar ut allt annat. Och när jag googlar dem är det ofta väldigt vackra växter som folk hatälskar, särskilt såpnejlikan blev jag förtjust i. Är jag helt galen om jag funderar på att anlägga en upphöjd survival of the fittest-rabatt där jag bara har sådana arter, där de får slåss bäst de vill och den starkaste klarar sig bäst? Vilka arter kan jag ha däri? Jag har redan praktlysing och randgräs som kan få flytta dit. Och finns det någon buske eller litet träd som klarar att stå i en sådan rabatt, det vore trevligt med lite höjd? Det är ett ganska varmt ställe med sol större del av dagen. Jag kan tillägga att det är gräsmatta runt om hela den tilltänkta platsen så rymlingar - om de inte ger sig av för långt - klipps helt sonika ner med gräsklipparen.

edit: jag har blodoxalis också, och smultron.
Och tror ni det finns någon möjlighet att det blir en rabatt som inte behöver någon ogräsrensning *s*
officinalis
Kirskål är en fin marktäckare och får vackra blomflockar.
Whiskuchi
Ja kirskål är egentligen väldigt vacker (har det i en annan rabatt) men jag vete fasen om jag vågar plantera den i nya rabatten ändå.

Azur
Snöbär är en rejält aggressiv buske, den skulle platsa i ditt skräckkabinett.
Whiskuchi
Fast den sprider sig rätt rejält va? Jag vill inte att blommorna ska konkurreras ut av en buske. Kanske bör rikta in mig mer på träd egentligen... vad finns det för träd som skulle klara en sådan plats (utan att i sin tur konkurrera ut perennerna)?
Mollis
Jag vet inget träd men Kantnepetan är otroligt växtkraftig, sprider sig ohämmat och älskar sol.
KRT
Pupurklätt - den blir ganska hög också, uppemot 50 cm hos mig. Älskar sol och klarar sig med lite jord och under torra betingelser.... Du får gärna plantor av mig smile.gif

http://www.google.com/search?q=purpurklätt...160&bih=662

Glömde - revsmörblomma! Inte så hög, men den sprider sig och passar bra i rabatten smile.gif
Whiskuchi
Åh, purpurklätt var ju jättefin!
KRT
CITAT (Whiskuchi @ 28-05-2012, 09:47) *
Åh, purpurklätt var ju jättefin!

Absolut, i lagom mängd och när den tar över hela stenpartiet wink.gif
Whiskuchi
Skulle lupin kanske funka där?
Whiskuchi
Kom på att jag har en massa vallmofrön också, skulle vallmo funka där också tro?
josohl
Märkligt det här med vad som funkar hos olika - hos mig dör kantnepeta hela tiden, trots att rabatten är solig i zon 2!

Hos mig är istället spansknäva något av ett ogräs - tar över allt och frösår sig ohämmat!
Akleja brukar ju också lyckats etablera sig mest överallt, och blommorna är så höga att de når över mycket annat.
spacepingo
hihi vilken skojjig idé. Akljean kan jag skriva under på att den är överallt. Rosenplister är oxå rätt ettrig hos mig. Jag har sett i någon planthandel nån gång att det går att köpa kirskål, den var dock vitstrimmig på bladen. Ett sätt att slippa rensa ogräs i rbatten är ju att bestämma sig för att även odräsen får vara där (om de klara konkurrensen) wink.gif

Visa gärna bilder på resultatet.
Myosotis
CITAT (Whiskuchi @ 29-05-2012, 15:27) *
Kom på att jag har en massa vallmofrön också, skulle vallmo funka där också tro?

Tror inte den skulle vara där ens andra året om du inte gräver, den klarar knappast konkurrensen i den typen av rabatt.
KRT
Kom på en till - nejlikrot!!! Den är överallt hos mig och blir bara mer och mer hela tiden smile.gif

HelénE
CITAT (Whiskuchi @ 29-05-2012, 15:27) *

Vallmo dvs kornvallmo vill ha mager jord, typ som på en riktig äng som slås varje år, så den passar nog inte.

Men det finns andra vallmo som säkert kan klara sig, jättevallmo tex. den sprider sig ganska bra i min rabatt där det växer allt möjligt starkväxande.

Lammöron klarar sig säkert också.

Helén
Elisabeth_65
Hos mig sprider sig bolltisteln både hit och dit vis frösådd, blir rätt hög och vid. Sen har vi malörten, som drar iväg i hela rabatten vida rotskott. De blir vädligt vackra tillsammans, den frodiga bolltistenln med sin blommor som humlorna älskar, och malörtens mer stilistiska, slivriga växtsätt.
HelénE
CITAT (Elisabeth_65 @ 02-06-2012, 09:44) *
Hos mig sprider sig bolltisteln både hit och dit vis frösådd, blir rätt hög och vid. Sen har vi malörten, som drar iväg i hela rabatten vida rotskott. De blir vädligt vackra tillsammans, den frodiga bolltistenln med sin blommor som humlorna älskar, och malörtens mer stilistiska, slivriga växtsätt.

Kanske ska sätta malört vid mina blå bolltistlar?
De växer i ett område där det mest är höggräs (som jag trimmar ner) samt även sista året så har det hittat dit kirskål ranting.gif . Satte 2 martorn mellan de 2 bolltistels-dungarna förra året och de verkar tagit sig, men malört kanske kan passa där också...och i utkanten växer fullt med fröspridd oregano...oregano är för övrigt något jag kan tipsa om, det sprider sig som attan...samt mynta.

Men bolltistel, martorn och malört tillsammans skulle nog vara fint.

Helén
Klint
Mycket kul ide! Jag har också många favoriter bland de som gärna sprider sej! Temynta köpte jag en liten liten liten planta av från Odla ifjol och petade ner.Har inte haft tid med den alls,och nu täcker den nog 1meter! Jag har ett område som jag skrivit om förut med mest brännnässlor kanske kunde man...?
Whiskuchi
CITAT (Klint @ 04-06-2012, 20:12) *
Mycket kul ide! Jag har också många favoriter bland de som gärna sprider sej! Temynta köpte jag en liten liten liten planta av från Odla ifjol och petade ner.Har inte haft tid med den alls,och nu täcker den nog 1meter! Jag har ett område som jag skrivit om förut med mest brännnässlor kanske kunde man...?

Gör't! Jag velar om var jag ska ha den så här har det inte hänt något på rabattfronten än g.gif
katah
Jag vågar slå vad att vintergrönan vinner allt och dödar alla andra på sin väg...
Klint
CITAT (katah @ 08-06-2012, 22:16) *
Jag vågar slå vad att vintergrönan vinner allt och dödar alla andra på sin väg...

Jag sätter emot! Mot revsmörblomma har den inte en chans! Inte i min jord åtminstone
eugenia
Ska du verkligen göra detta? Alltså som amatörpsykolog nu då så tycker jag det verkar som om du tycker det är rätt kul att komponera och förändra och testa osv. Du vill konkurrera bort ogräs. Jag hade hellre satsat på en bädd av lättsådda ett- och tvååringar. Buske i mitten, blomsterlök i botten. Klart. En rabatt med aggressiva perenner, gud bevare mig väl.
Whiskuchi
CITAT (eugenia @ 12-06-2012, 23:30) *
Ska du verkligen göra detta? Alltså som amatörpsykolog nu då så tycker jag det verkar som om du tycker det är rätt kul att komponera och förändra och testa osv. Du vill konkurrera bort ogräs. Jag hade hellre satsat på en bädd av lättsådda ett- och tvååringar. Buske i mitten, blomsterlök i botten. Klart. En rabatt med aggressiva perenner, gud bevare mig väl.

Anledningen till att jag vill testa detta är 1) jag behöver verkligen flytta praktlysingen, randgräset och blodoxalisen men det bär mig emot att slänga växter, och 2) det vore skönt med en rabatt som sköter sig själv.
Ditt amatörpsykologiserande är korrekt till viss del, jag tycker det är kul att komponera och testa men jag är inte lika road av att underhålla - därför vill jag ha en underhållsfri rabatt. Men jag kan inte bestämma mig för var den ska vara eller vad jag ska ha för kanter på den så jag vet inte om det blir i år.
smuleborg
Rabatt som sköter sig självt, kanske tänkte förra eller förr förra ägaren på det.

På ett ställe, lite i utkanten. De hade samplanterat praktlysing, "Långa Lena" (en slags hög rudbeckia) och gullris. Gullris i mitten, praktlysing i krans runt om, och den långa här och där runt om. De verkar hålla varandra i schack. Riktigt fult är det. Vi har inte tagit itu med den delen - Bin och fjärilar, nektarbar, menar sambon. Det finns annat som attraherar, säger jag och pekar bl.a. på vårt bestånd av stäppsalvia 'caradonna'.

Tidigare ägare hade en samplantering av såpnejlika, toppklocka och (någon enstaka, tog väl stryk) "bonn-akleja" centralt på framsidan. Detta bestånd har vi rensat bort, eliminerat. Jag hatar såpnejlika.
Klint
Nån rabatt i egentlig mening har det inte blivit,men en del brännässlor är uppdragna resten tog jag med trimmern.Praktlysing planterad och purpurklätt revsmörblomma fanns redan.
Praktlysingen har stått uppgrävd med sin jordklump sen förra sommarn!
Sommartorparn
Vallört. Särskilt den klarblåa fodervallörten, passar i en sådan rabatt. Men låt dom inte sprida sig!

Praktlysing skulle nog klara sig i sällskapet.

Eller varför inte den vackra knölklockan? (Du kommer ångra dig! Haha!)
Klint
Jamen knölklocka är väl det jag har rensat och kommer förmodlingen fortsätta att rensa livet ut där precis s där går min gräns!!
hs04290
Hej!
Varför inte mynta? Kanske den breder ut sig i solen också??? Och syren????? Uppstammad om den nu ska vara ett litet träd? Slår vad om att den sätter rotskott!!!!! (Det gör i alla fall radhusgrannens bakom planket.....)
Helena

Hej!
Varför inte mynta? Kanske den breder ut sig i solen också??? Och syren????? Uppstammad om den nu ska vara ett litet träd? Slår vad om att den sätter rotskott!!!!! (Det gör i alla fall radhusgrannens bakom planket.....)
Helena
Nenna på Aspö
En pimpinellros kanske kan platsa i survival of the fittest-rabatten?

Jag hade en egen en gång med randgräs, daggvide, finlands vita ros, praktlysing och häckspirea. Efter att jag anlagt den slapp jag rensa det trädgårdshörnet på 2 kvm häckspirea varje höst, plus att den var rolig att titta på litet längre än ett par veckor i augusti. Jag tror att många växter med tendens till världsherravälde mår bra av att stångas med likasinnade istället för att försöka hålla dem tillbaka med rotspärrar och liknande. Lycka till!
Sylvia1
Hej du modige!

Om du vill ha höjd i rabatten och en buske som tål det mesta så plantera Rönnspirea. Den har vackra blad och vita blommvippor. Du måste dock hålla efter den annars skickar den rotskott in i gräsmattan. En annan växt som klarar att slå ut kirskål och är vacker är Gulplister. Den blir visserligen vackrast i halvskugga med sina silvriga blad. Den och Såpnejlikan är riktiga överlevare och slår ut det mesta.

Hälsningar Sylvia1
kerstin z5-6
Min erfarenhet av den typen av rabatt särskilt om den "lämnas till sig själv" är att förr eller senare tar en art över oftast nävor ..
Klint
Jag har fått några plantor Jättekrissla, vad tror ni om den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon