pimandersson
Usch Hade denna inne idag. Grannen har haft samma sort inne med. Är det den vanliga bålgetingen eller är detta en asiatisk jättebålgeting? vingspann ca 7 cm och kroppen är väl runt 4 cm den med.

[attachment=70240:532740_4...345293_n.jpg]

Tacksam för svar. Kan ju säga att den har 3 prickar i pannan och Käkarna är "korsade" som sidobett ungefär.
Azur
Ser ut som en bålgeting. Fredlig insektsätare som bl.a. äter vanliga getingar.
malarmaster
jag kan inget om bålgetingar men hur vanliga är de?
med tanke på att jag de 2 sista dagarna tagit en i mitt sovrum och en ute på kundjobb.och de var STORA.
kropparna ca 4,5-5 cm och vingspann som en hök
ulf
Red Top
Det ser ut som en helt vanlig bålgeting. Kanske inte helt vanlig, eftersom det förmodligen är en drottning. De är betydligt större än de man sedan ser under sommaren. Det är lite svårt att avgöra eftersom den är i skugga. Annars är de mycket rödare än de vanliga.

Det var synd att du dödade den istället för att locka ut den. Nu blir det ett bålgetingsamhälle mindre. [attachment=70243:girl_cray3.gif]

Bålgetingarna tillhör mina favoriter bland flygande kryp. Framför allt eftersom de skyddar mig mot vanliga getingar. Här kan du läsa mer om getitingar:

Naturhistoriska Riksmuseet

"Bålgeting

Bålgetingen är vår största getingart. Den känns lätt igen på den mer gulröda färgen på bakkroppen och de rödaktiga partierna högt på huvudet. Trots att den är stor och brummar kraftigt när den flyger är den vår mest fridsamma geting!
Det finns många sägner, myter och vandringshistorier om bålgetingen, och den framställs ofta som attackbenägen. Sanningen är att man måste provocera den ordentligt för att få den att gå till attack och stickas.
Bålgetingen är en karaktärsart för eklandskapet, det är bland annat därför den är är utsedd till Smålands landskapsinsekt. Den väljer gärna en hålighet i ett gammalt träd, eller kanske ett vindsutrymme som boplats."

Om du har den kvar kanske du kan skicka den till Gossen Ruda. Han saknar en i sin samling tror jag.[attachment=70244:ja2.gif]
pimandersson
Tack så mycket för svaren smile.gif
Jo vi fick tyvärr döda den då hunden tycker att allt flygande ska ätas och jag inte ville riskera att han får sig ett stick.
hattstugan

Hos mig uppträder Bålgetingarna som vakthundar! Kommer det någon eller jag ställer något nytt på Altanen är de där och inspekterar! Har aldrig några bekymmer med dem!
Här är det ingen sommar utan Bålgetingen!
Myosotis
Jag har satt upp en holk till bålgetingarna, men de gillar den inte utan väljer för det mesta en starholk. Jag är mycket rädd om mina bålgetingar, för de gör så man slipper getingar. De finns här varje år och ingen har någonsin blivit stucken. Fredligare insekt får man leta efter.
Tycker det var dumt att du slog ihjäl den crying.gif de brukar aldrig komma in tycker jag, ren otur i det fallet. Och risken för att din hund blir getingstucken har just ökat väldigt mycket.

CITAT (malarmaster @ 27-05-2012, 20:54) *
vingspann som en hök

biggrin.gif De är stora ja.
KRT
Jag gillar också bålgetingar! Mycket mindre vanliga getingar förra året när vi hade ett bo i närheten, än förrförra när vi inte hade några bålgetingar......
Dessutom kan de inte smyga sig på en, om man säger så smile.gif
kerstinbern
Alla steklar som kommer in fångas lätt i en glasburk, och kan sedan släppas ut.
pimandersson
CITAT (Myosotis @ 28-05-2012, 08:31) *
Jag har satt upp en holk till bålgetingarna, men de gillar den inte utan väljer för det mesta en starholk. Jag är mycket rädd om mina bålgetingar, för de gör så man slipper getingar. De finns här varje år och ingen har någonsin blivit stucken. Fredligare insekt får man leta efter.
Tycker det var dumt att du slog ihjäl den crying.gif de brukar aldrig komma in tycker jag, ren otur i det fallet. Och risken för att din hund blir getingstucken har just ökat väldigt mycket.
biggrin.gif De är stora ja.

JA du får gärna tycka att det var dumt. Men slår ihjäl alla getingsorter som kommer in här. Men jag kan garantera dig att det finns fler såna bjässar här men ska försöka tänka på att inte döda dem. Lite svårt när man har grov getingfobi. smile.gif
Gossen Ruda
Har inte alla en insektshåv liggande? Märkligt, jag har haft det i ett halvsekel. smile.gif
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2012, 12:46) *
Har inte alla en insektshåv liggande? Märkligt, jag har haft det i ett halvsekel. smile.gif

Jag införskaffade en till växthuset så fort jag byggt det - så jag kan fånga in vilsekomna flygfän och släppa ut dem.... Har dock ingen inomhus, oftast går det utmärkt att öppna ett fönster och vifta lite med en tidning.

Jag har grav spindelfobi - men oftast klarar jag mig från att döda dem och slänger ut dem i stället wink.gif
Myosotis
CITAT (pimandersson @ 28-05-2012, 11:13) *
...ska försöka tänka på att inte döda dem. Lite svårt när man har grov getingfobi. smile.gif

Nej då är det ju inte lätt trostar.gif men snällt av dig om du vill försöka kompiskram.gif
pimandersson
CITAT (Myosotis @ 28-05-2012, 13:39) *
Nej då är det ju inte lätt trostar.gif men snällt av dig om du vill försöka kompiskram.gif

Ska försöka rädda de stora så man slipper de små. Finns även jordgetingar där vi bor. vågar knappt gå ut no.gif
men som sagt biggrin.gif ska försöka rädda dem. kompiskram.gif
pimandersson
CITAT (KRT @ 28-05-2012, 12:51) *
Jag har grav spindelfobi - men oftast klarar jag mig från att döda dem och slänger ut dem i stället wink.gif

Se det som såhär, jag springer fortare än hunden om jag ser en geting 10 meter ifrån mig. Och jag GRÅTER om jag sitter på buss el liknande om det finns getingar där. Hade en sommar då jag lyckades ha en geting på läppen som kröp. Men sommaren efter så blev jag stucken av arga getingar i ett stall!
Myosotis
Låter jobbigt sad.gif Du vet att det finns bra hjälp att få va? Har sett någon på tv med spindelfobi som inte ens kunde titta på bilder av spindlar bli helt botad med KBT. Jordgetingar är verkligen otrevliga, de brukar vara så aggressiva. Be någon att hälla några liter kokande vatten i hålet på kvällen när alla är inne. Jag tycker att alla har rätt att leva annars men getingbon nära huset tolererar jag inte, brukar försöka att mörda så många drottningar som möjligt på våren och resten brukar bålgetingarna sköta om.
zaaritha
Vi har ett bo ovanför sovrumsfönstret.
Och ett i jorden nedanför.
Är mer "rädd" för vanliga getingar ---än bålgetingar--absolut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon