VitaFingrar
Finns det? Förslag?

Rött, vitt eller rosé spelar ingen roll.

Håll tråden snobbfri, tack.
Whiskuchi
Jag har gillat alla Lindemans-viner jag har provat.
Azur
Ett vin jag personligen gärna dricker är Amano primitivo. Ett bra bordsvin, tycker jag. Jag har nog aldrig stött på ett shiraz-vin jag inte gillade heller.

Annars, och det är kanske bara jag, men när jag vill ha något lättdrucket har jag tumregeln att leta efter ett vin med låg strävhet som inte har ordet "kryddigt" någonstans i beskrivningen, och vill jag ha något gott att smutta på medan grillen blir varm så väljer jag ett rosévin, just nu t.ex. det mycket billiga men i mitt tycke helt OK Casas Patronales.
vanjalarsa
"Jacobs creek. Mousserande vitt, Jättegott!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
batski
Il Nostro (Italien) och Chill Out Mountains (Argentina) är två som jag gillar. Men vad som är lättdrucket är nog lite individuellt.
Mony
Just nu finns det ett helt otroligt gott rött vin som heter Palazzo och kostar 49 kr! Vinet är runt och har god karaktär med suverän eftersmak. Passar lika bra till grillat och som sällskapsvin. Riktigt kap!
Aqvakul
När det gäller rödvin hade jag valt något inom kategorin "mjukt & bärigt". De flesta vita viner är lättdruckna, men leta gärna efter druvor som Chardonnay eller Pinot gris.
Bee
Vad skall du ha vinet till? Kalas? Jag har flera gånger köpt Törley, ett mousserande halvtorrt vin (finns även i rosé) som entredrink när vi har haft släktkalas. Alla gillar det! Billigt och förvånansvärt gott. Passar finfint till drinken på altanen eller närhelst faktiskt.
Gita
Systemet har ett bulgariskt boxvin i den lägre prisklassen som heter "Leva". Inget som passar som måltidsdryck kanske, men ett underbart gott sommar och "pratvin"
Gita
Åsa, mälardalen zon 2
Det är så olika när det gäller smak på viner, men ska man bara dricka som det är en varm sommardag så passar kanske någon halvtorr riesling från Tyskland el någon Rosé med lite sötma i (vet vinexperterna brukar såga de roseer med sötma i men de flesta verkar gilla dem ändå, den rosén folk frågade mest efter förra året som tog slut i hela sverige var den som experterna ansåg sämst, kunderna sa den smakade sött och gott, lättdrucket som hallonsaft de ville ha den)

Något mousserande med lite sötma i funkar bra det med och bara dricka som det är. +Det finns ju jordgubbsvin och fresita med som är lättdrucket.
Iren
Il Barrone Rosso som är ett beställningsvin och kostar 129 för en Bag in box. Gott till grill mm. Mycket prisvärt tycker jag, fick tipset från Matklubben.
Azur
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-05-2012, 19:49) *
vet vinexperterna brukar såga de roseer med sötma i men de flesta verkar gilla dem ändå

Jag håller faktiskt med, vill ha lite sötma i rosévin. Gillar inte torra champagner heller, vill ha lite sötma där med.

Apropå vin och sötma... ett annat bra tips för gott umgängesdricka är sangria.
batski
CITAT (Azur @ 29-05-2012, 20:18) *
Jag håller faktiskt med, vill ha lite sötma i rosévin. Gillar inte torra champagner heller, vill ha lite sötma där med.

Jag hade en period då jag gärna drack Mateus Rosé. Minns det inte som sött, men jag tyckte iaf det var gott. Fast om man inte ska ha vinet till maten så kan det vara trevligt med lite sötma ja. Inte för mycket dock. Men smaken är ju som baken tongue.gif

CITAT (Azur @ 29-05-2012, 20:18) *
Apropå vin och sötma... ett annat bra tips för gott umgängesdricka är sangria.

Sangria i parken flirting.gif
VitaFingrar
Tack för alla fina tips! smile.gif

Köper vin så sällan så jag har ingen aning om vad jag köper, brukar leta efter något som ser utplockat/populärt ut och chansa därefter.

Till er som undrar vad jag ska ha det till så är det inte någon middag, utan skall drickas som det är i goda vänner sällskap. Fortsätt gära namnge era personliga favoriter så ska jag kolla in sangrian lite närmare! smile.gif
Lokan
Vila Santa , storfavorit! Finns både i box och vitt!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryc...earchquery%252c

Oj, det var en lång adress giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (VitaFingrar @ 29-05-2012, 21:25) *
Tack för alla fina tips! smile.gif

Köper vin så sällan så jag har ingen aning om vad jag köper, brukar leta efter något som ser utplockat/populärt ut och chansa därefter.

Till er som undrar vad jag ska ha det till så är det inte någon middag, utan skall drickas som det är i goda vänner sällskap. Fortsätt gära namnge era personliga favoriter så ska jag kolla in sangrian lite närmare! smile.gif

Utplockat betyder inte alltid populärt utan att man kanske inte köper in så mycket av den sorten så man kan inte gå till lagret och hämta mer då¨det börjar se tomt ut. De populära sorterna har vi ofta ganska mycket av på lagret (ofta hela pallar) och vi fyller på så fort det börjar se tomt ut på hyllan.

(kan lägga till att många populära sorter ju inte är någe vidare men det finns ju många som mera går efter YPK-faktorn än smaken, så att något säljer mycket betyder ju inte alltid att det är speciellt gott)
Anma
CITAT (Whiskuchi @ 27-05-2012, 20:16) *
Jag har gillat alla Lindemans-viner jag har provat.

Ja de är otroliga på att göra gott vin.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (batski @ 29-05-2012, 20:43) *
Jag hade en period då jag gärna drack Mateus Rosé. Minns det inte som sött, men jag tyckte iaf det var gott. Fast om man inte ska ha vinet till maten så kan det vara trevligt med lite sötma ja. Inte för mycket dock. Men smaken är ju som baken tongue.gif
Sangria i parken flirting.gif

Mateus är ganska söt tror det är kl 4-5 i sötma, många gillar den men inte vinexperterna, stod i allt om vin att de tyckte den smakade toalettrengöring.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-05-2012, 08:42) *
Mateus är ganska söt tror det är kl 4-5 i sötma, många gillar den men inte vinexperterna, stod i allt om vin att de tyckte den smakade toalettrengöring.

Jag dricker gärna söta, pärlande Mateus (rejält kylt) som ett sällskapsvin i bersån en ljum sommarkväll... Lättdrucket - absolut
batski
CITAT (Aqvakul @ 30-05-2012, 08:44) *
Jag dricker gärna söta, pärlande Mateus (rejält kylt) som ett sällskapsvin i bersån en ljum sommarkväll... Lättdrucket - absolut

Ah det låter idylliskt. Nu blev jag sugen på Mateus bara för det tongue.gif
omk
Vitt vin gillar jag inte, dricker hellre iskall flädersaft eller vatten, men rött vin gillar jag. Favoriten just nu är Oude Kaap (Sydafrika).
Rose är ju inte helt fel på sommaren. 2011 gillade jag Casas Patronales (Chile). Har inte testat nåt rose-vin i år. Ännu ... rolleyes.gif
johanna_zon3
Marqués de Arienzo Reserva (nr 2710) 99 pesetas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon