Annse71
Hej!

Var precis ute i trädgården och så till min förtvivlan att den sjukdom mitt äppleträd av typen Oranie haft de sista åren är värre än någonsin i år.

Är det någon som vet vad det är. Bladen är vita och tar jag på dem så mjölar det lite om dem. Har hittat små bladlöss, men det är även större flygfän i trädet som jag inte vet om de gör skada eller tar bladlöss. En massa myror är det också på stammen.

Börjar tröttna eftersom vi får samma sjukdom varje år, dock inte i denna utrsträckning. Det som är lite trist är att trädet är satt av min älskade morfar som numera inte finns i livet. Att bara kapa ner det känns jobbigt. Någon som har vet vad det och framförallt vad vi ska göra för att få det friskt?

Tack på förhand för alla svar!

Annika
Bassam
Hej.
Den ser ut att mjöldagg attackerade de också, på grund att åldre, vad ska du göra, för att du tycker om den, du behöver ta bort skadad delarna, och spreja på vatten som blandad med bekarbonat, luckra jorden och ger bra gödsel och vatten under våren och hösten.

Obs
Sjukdom och insekter attackerar svaga kroppar. så behöver vi stärka mina
växter.
H. Bassam
Annse71
Tack sälla Bassam för dina tips!!
Ska testa detta!!

Annika
CillaM
CITAT (Annse71 @ 27-05-2012, 22:24) *
Hej!

Var precis ute i trädgården och så till min förtvivlan att den sjukdom mitt äppleträd av typen Oranie haft de sista åren är värre än någonsin i år.

Är det någon som vet vad det är. Bladen är vita och tar jag på dem så mjölar det lite om dem. Har hittat små bladlöss, men det är även större flygfän i trädet som jag inte vet om de gör skada eller tar bladlöss. En massa myror är det också på stammen.

Börjar tröttna eftersom vi får samma sjukdom varje år, dock inte i denna utrsträckning. Det som är lite trist är att trädet är satt av min älskade morfar som numera inte finns i livet. Att bara kapa ner det känns jobbigt. Någon som har vet vad det och framförallt vad vi ska göra för att få det friskt?

Tack på förhand för alla svar!

Annika

Har du rensat bort oräs som gärna kryper upp mot stammen? Det finns flera stycken här som kan sina saker gällande träd bättre än vad jag. Men vad jag vet är för att underlätta trädets existens så måste man gräva 50-100 cm runt trädet för att hålla bort ogräset. Gärna gödsel på, men när lär jag vara osagt. Det kommer säkert fler tips från andra kunniga. Men jag fick höra från en gammal odlare att ifall man hänger upp talgbollar i fruktträden så kommer fåglarna inte bara ta den maten utan också ge sig på ev. skadedjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon