Annse71
27-05-2012, 21:26
Hej!
Var precis ute i trädgården och så till min förtvivlan att den sjukdom mitt äppleträd av typen Oranie haft de sista åren är värre än någonsin i år.
Är det någon som vet vad det är. Bladen är vita och tar jag på dem så mjölar det lite om dem. Har hittat små bladlöss, men det är även större flygfän i trädet som jag inte vet om de gör skada eller tar bladlöss. En massa myror är det också på stammen.
Börjar tröttna eftersom vi får samma sjukdom varje år, dock inte i denna utrsträckning. Det som är lite trist är att trädet är satt av min älskade morfar som numera inte finns i livet. Att bara kapa ner det känns jobbigt. Någon som har vet vad det och framförallt vad vi ska göra för att få det friskt?
Tack på förhand för alla svar!
Annika
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2012, 21:41
Äppelmjöldagg. Är inte så jättemycket man kan göra mer än:
Be om att vintern blir kall, äppelmjöldaggen har svårt att övervintra när det är kallare än -20C det är därför den är vanligare i söder än i norr.
Vattna rejält från knoppsprickning och framåt, träd som inte får gott om vatten brukar drabbas hårdare.
På ett riktigt litet träd kanske man kan bromsa angreppen något med atamon eller mjölkvatten
Jag får samma, mer eller mindre i mitt Oranie, det är satt 1981 och är en pigg ungdom men mjöldaggens (och frostfjärilens) framfart har satt ned fruktmängderna en hel del.
Förra året vattnade jag det lika intensivt, varje vecka, som ett yngre träd (för att stärka det mot mjöldagg), ca 300 liter i veckan. Och under tre år satte jag limring (mot frostfjäril, det är inte det du har). Nu vattnar jag igen.
Oj vilken bra effekt det fick! Bara några enstaka angrepp av äppelmjöldagg i år, och inte mycket av något annat heller. Har aldrig sett det blomma så intensivt heller.
Vattna nu på försommaren, det är i juli någon gång som det bestämmer sig för om det ska satsa på blomknopp och säkert bestäms det av hur trädet har det på försommaren.
Tag inte bort trädet pga detta. Sånt här kommer och går, och det visste säkert din morfar också.
Annse71
28-05-2012, 12:16
Hejsan!
Tack snälla för era tips!
Ska försöka vattna trädet nästa år!! Jag lovar!!!
Det växer i närheten av ett antal större björkar, kanske suger de åt sig allt vatten i marken?
Men nu är det inget mer att göra än att se på eländet som jag förstår det. Ska jag klippa bort sjuka grenar? Finns det risk att det sprider sig till andra växter som t.ex blommor eller vinbärsbuskar?
Annika
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2012, 14:23
Äppelmjöldagg går enbart på äpple så nej det är ingen risk det hoppar till vinbär, rosor och annat.
Och jo björkar är ju supertörstiga så de lär stjäla en hel del vatten
Hej.
Växter som har dåligt skötsel, de Infekterade på insekter och sjukdom.
OBS
SKÖTSEL ÄR PLATS, VATTEN, JORD OCH GÖDSEL.
H. BASSAM
*Stintan*
29-05-2012, 05:38
CITAT (Annse71 @ 28-05-2012, 13:16)

Hejsan!
Tack snälla för era tips!
Ska försöka vattna trädet nästa år!! Jag lovar!!!
Det växer i närheten av ett antal större björkar, kanske suger de åt sig allt vatten i marken?
Men nu är det inget mer att göra än att se på eländet som jag förstår det. Ska jag klippa bort sjuka grenar? Finns det risk att det sprider sig till andra växter som t.ex blommor eller vinbärsbuskar?
Annika
Inte nästa år utan i år som Cilla skrev!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.