Full version: Är det här ogräs
fringie
Se bifogad bild. Växer efter kanten på kantstenen intill rabatten. Är det ogräs? Vad kallas växten?[attachment=70256:green.jpg]
Eva 33c
Svårt att säga, men det skulle kunna vara en toppklocka tex, campanula glomerata. De ser ut så där i början och har också en benägenhet att uppföra sig som ogräs. Men det kan vara nåt annat också.
fringie
Jag kanske ska vänta ett tag då? :-)
Maj-Elén
Det liknar ängssyra lite. Om du smakar på bladen och det smakar syrligt så är det nog någon syra.
allakantralla
oj, sånt har jag masssor av på kolonilotten, och de verkar trivas bäst där det är trångt av ngn anledning, tex mellan gräsmattekant och rabatt...

Ska smaka på dem (vågar man det?) nästa gång jag är där.

CillaM
Vänta o avvakta! Det ser inte ut som ängsyra i mina ögon, det ser alldeles för "planerat" ut för att vara ogräs.
CillaM
Är lite nyfiken o undrar hur växten ser ut nu? Ifall du har kvar den?
officinalis
Det är inte ängssyra, den har mer blanka blad.
Jag tycker det ser ut som fingerborgsblomma och den ska du definitivt inte smaka på.
CillaM
Nä, inte fingerborgsblomma, vallört eller pepparrot kan jag gissa på, men inte digitalis. Jag vill veta hur växten ser ut nu w00t.gif
officinalis
Hur kan du vara säker?
Vallört kanske. Men pepparot tror jag inte, de har också lite glansiga blad.

Fingerborgsblomma:

CillaM
Säker är jag inte när det gäller vallört eller pepparrot men däremot när det gäller digitalis. Digitalis har ju, som på din bild oxå, den vita livsnerven som är så tydlig. Bladen som trådskaparen visar har blad som inte har det plus att dessa ser ut att bli minst det dubbla i storlek. Därför vore det intressant att se hur dessa ser ut nu för jag tror att de blommar också. Men oavsett vad det är så är jag nyfiken på den.
officinalis
Hm, tycker nog man ser en tydlig mittnerv. Men man ser ju inte ner i bladverket.
Tycker plantorna påminner väldigt mycket om mina självsådda digitalis. Massa bladrosetter som växer in i varandra.
hattstugan

Inte Vallört iaf! Den växer ju ungefär som Digitalisen och har (hos mig) väldigt mörka blad men det finns en heldel färvarianter även av Vallört!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon