Full version: Vallört
duo2010
Hej
undrar om ngn vet var jag kan finna Vallört i Göteborgstrakten?
Gunilla
Pillalilla
Herregud, varför vill du ha detta hemska ogräs? confused.gif Tyvärr bor jag på Åland, annars kunde du ha fått av mig.. Kanske man kan skicka en rotbit? Hör av dig om du inte hittar på närmare håll. Men jag varnar dig, det är fullständigt omöjligt att bli av med!
malarmaster
ogräs? ja,kanske det men vackert.har gott om den men det är en bit till göteborg.
har länge letat efter den variegerade varianten men ej lyckats,någon som har?
Eva 33c
Det finns ju lite olika arter av vallörten också. Jag sådde en som kallades äkta vallört, symphytum officinalis, får många år sedan. Den får lilablå blommor och blir ganska hög, MEN den skickar inga rotskott!! Jag hade fem plantor stående mitt i kökslandet många år och de blev större och kraftigare "ruggar", men inga revor trots öppen näringsrik jord runt om. De frösådde sig ett år när jag inte hade klippt ner dem i tid (jag använder dem att gödsla med) men det var inte så allvarligt heller. Däremot, om man flyttar den blir varje kvarglömd liten rotbit en ny planta, så man har den plötsligt både på det gamla och det nya stället om man inte ser upp.
Några bildbevis:
[attachment=70317:symphytu...__Small_.jpg]
[attachment=70316:Symphytu...14_42_36.jpg]
duo2010
CITAT (Eva 33c @ 29-05-2012, 21:45) *
Det finns ju lite olika arter av vallörten också. Jag sådde en som kallades äkta vallört, symphytum officinalis, får många år sedan. Den får lilablå blommor och blir ganska hög, MEN den skickar inga rotskott!! Jag hade fem plantor stående mitt i kökslandet många år och de blev större och kraftigare "ruggar", men inga revor trots öppen näringsrik jord runt om. De frösådde sig ett år när jag inte hade klippt ner dem i tid (jag använder dem att gödsla med) men det var inte så allvarligt heller. Däremot, om man flyttar den blir varje kvarglömd liten rotbit en ny planta, så man har den plötsligt både på det gamla och det nya stället om man inte ser upp.
Några bildbevis:
[attachment=70317:symphytu...__Small_.jpg]
[attachment=70316:Symphytu...14_42_36.jpg]

Hej Eva
just så skulle jag använda den! var hittade du frö? Har inte funnit ngr i trädgårdsbutikerna.
rolleyes.gif
evelina
Synd att du bor så långt ifrån för här har vi hur mycket som helst.
Frö till den hittar du här.
Vallört
Eva 33c
Jag köpte också mina från Runåbergs, som evelina länkar till.
duo2010
Hej Eva och Eva-lina
tack för svar. Skall genast beställa och så ut i massan av kirskål Vallörten är ju att föredra!
Men 70 frön det var lite mycket får väl spara och se hur det går först. blush.gif
officinalis
Jag har sått runåbergs uppländska vallört i år.
De har fruktansvärt dålig grobarhet. Jag bredsådde hela påsen och har nu 7 fina plantor.
duo2010
CITAT (officinalis @ 03-06-2012, 20:37) *
De har fruktansvärt dålig grobarhet. Jag bredsådde hela påsen och har nu 7 fina plantor.

Aj då. Har du praat med fröfirman? 7 av 70 frön det är väl snudd på att man skall reklamera?
g.gif
gunilla
Eva 33c
CITAT (officinalis @ 03-06-2012, 20:37) *

Fick de en kallperiod också? Det år då mina självsådde sig så grodde fröerna efter vintern. Jag vill minnas att när jag köpte fröerna så stod det i anvisningarna att de hade låg grobarhetsprocent, och att detta då kompenserades med många frön i påsen. Tipset var att sedan dela eller ta rotskott från de plantor man fick för att få fler. Vem behöver 70 vallörtsplantor : ) Fast det borde ju finnas som upplysning i alla fall...

Tittade precis på Runåbergs sida, och ja, det står att de har låg grobarhet.
officinalis
Ingen regelrätt kallperiod annat än att de stått utomhus under våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon