Undra hur bra murreva funkar i ett skuggigt lägge?
Gossen Ruda
28-05-2012, 12:47
CITAT (batski @ 28-05-2012, 13:31)

Undra hur bra murreva funkar i ett skuggigt lägge?
Bra, min har visserligen lite sol på morronen men sen är det skugga.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2012, 13:47)

Bra, min har visserligen lite sol på morronen men sen är det skugga.
Låter bra. Här skulle den också få lite sol på förmiddagen, med betoning på lite.
Alexander-VG-zon3
28-05-2012, 15:01
Viktigare att den får rätt jord än sol-skugga, inte för blöt (mer sol mer fukt i jorden), lucker och kalkrik.
Mina sprider sig både i sol och hel skugga. Kryper fram överallt himla vackra.
CITAT (flaxss @ 28-05-2012, 16:01)

Viktigare att den får rätt jord än sol-skugga, inte för blöt (mer sol mer fukt i jorden), lucker och kalkrik.
Mina sprider sig både i sol och hel skugga. Kryper fram överallt himla vackra.
Blir mer och mer sugen på att fixa ett at med stenar och murreva som växer mellan dem
Vilken av arterna har ni förresten? Jag funderar på vilken jag ska köpa..
Alexander-VG-zon3
29-05-2012, 10:25
Jag har
Cymbalaria pallida - Storblommig murreva
Cymbalaria muralis 'alba' - Vit blommande murreva
Cymbalaria muralis 'alba' - Murreva
Ska skaffa Cymbalaria hepaticifolia - Korsikansk murreva,, tycker dom har fina blad.
Tycker det är härliga växter, snirklar sig in överallt.
Jag vill gärna ha en som får violetta blommor, men den får gärna vara låg och kompakt och blomma länge. Har googlat lite och det verkar som att det är C. pallida som blommar längst. Trodde den även var högre, men det verkar som att det bara är blommorna som är större, inte hela plantan. Är den alltså lika låg och kompakt som C. muralis? För isf kör jag på C. pallida pga av blomningstiden.
Sen undrar jag iofs om det är nån av arterna som funkar bättre än de andra i skuggiga lägen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.