Maja N
Hej! Precis bakom huset vid ingången har vi en brant slänt upp mot trädgården och gräsmattan, det är som att huset ligger en våning ner från gräsmattan. I den slänten har det funnits oregano och lite annat som har sett viltvuxet och romantiskt ut, men som nu bara är ett snärjigt kaos av gräs, oregano och dyl. Jag har börjat gräva bort bit för bit för att plantera helt nytt, kommer att bli jättefint tror jag! tyvärr består den där slänten av bara sand och sten som nog kommer från när de byggde ut huset så jag undrar om ni har några tips på vad som kan trivas där?
Min tanke är att göra tre områden med en sort i varje, och det behöver vara färgglada och ljuskvävande växter (så att gräser inte får ljus under och verkligen håller sin plats och inte låter ogräs komma in) som ser frodiga ut.
Jag tänkte att ev ett parti skulle vara hosta med allium bollar som hänger i luften ovanför. Vad tror ni skulle bli snyggt till det??

Det är zon 4 med sol/skugga //Maja
Bassam
HeJ

Om åker du till Plantagen, de har special avdelning för detta växter,
men jag lite förslag, att du kan plantera:

1 Marktäck: murgröna marktäck
2 Hänger: klättra hortensia clematis
3 Häckar: ölandstok syrenplantor

H.Bassam
KRT
CITAT (Maja N @ 28-05-2012, 13:50) *
Hej! Precis bakom huset vid ingången har vi en brant slänt upp mot trädgården och gräsmattan, det är som att huset ligger en våning ner från gräsmattan. I den slänten har det funnits oregano och lite annat som har sett viltvuxet och romantiskt ut, men som nu bara är ett snärjigt kaos av gräs, oregano och dyl. Jag har börjat gräva bort bit för bit för att plantera helt nytt, kommer att bli jättefint tror jag! tyvärr består den där slänten av bara sand och sten som nog kommer från när de byggde ut huset så jag undrar om ni har några tips på vad som kan trivas där?
Min tanke är att göra tre områden med en sort i varje, och det behöver vara färgglada och ljuskvävande växter (så att gräser inte får ljus under och verkligen håller sin plats och inte låter ogräs komma in) som ser frodiga ut.
Jag tänkte att ev ett parti skulle vara hosta med allium bollar som hänger i luften ovanför. Vad tror ni skulle bli snyggt till det??

Det är zon 4 med sol/skugga //Maja

Är det så torrt som det låter tror jag du ska glömma hosta, enligt min erfarenhet trivs de bäst när det är fuktigt snarare än torrt.....

Det finns ju mängder med fina stenpartiväxter - det är nog där du ska leta eftersom tillgången på vatten kan verkar mycket begränsande för många växter. Jag har själv en underbar låg marktäckare med en överdådig blomning i knallrosa som växer i sanden mellan några ölandsstenar - men jag har inte en susning om vad den heter tyvärr.

addo
Höstljung, Lavendel, någon krypande En och Blåsvingel, med Mossflox, Backtimjan och Taklök som marktäckare skulle fungera utmärkt på platsen. Sen finns det såklart massor av andra torktåliga växer.

Jag tror inte hosta kommer fungera tyvärr.

Testa att bildsöka namnen med google och se vad du tycker om växterna.
batski
Taklök är riktigt coola och får fina blommar när de väl blommar. Det finns olika sedum-arter som har fina färger. Silverarv (Cerastium tomentosum) är kanske inte så färgglad men otroligt vacker tycker jag. Mossflox blommar rikligt. Backtimjan eller gråtimjan är fina och torktåliga. Du kan även ha såna växter som inte är marktäckande som backsippor, japansk malört, Det finns faktiskt en hel del stenpartiväxter som trivs i torra och soliga lägen. Det finns även såna som trivs på torra och skuggiga platser, men de är nog inte lika många. Sockblomma gör det vet jag.
Maja N
tack jag suger åt mig alla förslag och ska titta närmare på dem Tack
officinalis
Timjan (finns många dekorativa arter och sorter), backsippa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon