Full version: Solskadad Zucchini
kolonilotten_dersen
Hej

Mina Zucchiniplantor hade jag tyvärr inte möjlighet att avhärda. Så jag planterade ut dem och täckte med fiberduk (den tar ju lite sol i alla fall). Nu har den lite vita fläckar på bladen. Kommer plantan att överleva, är det något jag kan göra åt det nu när den står där den gör?

Tacksam för svar
rosita
Det kan bli bra ändå! Lite solskador tåler plantorna! trostar.gif Du kan ju använda dubbla lager av fiberduk, så skuggar det mer. Och stötta upp väven, så den inte ligger på växten.
Lycka till!
Eva 33c
CITAT (kolonilotten_dersen @ 28-05-2012, 14:08) *
Hej

Mina Zucchiniplantor hade jag tyvärr inte möjlighet att avhärda. Så jag planterade ut dem och täckte med fiberduk (den tar ju lite sol i alla fall). Nu har den lite vita fläckar på bladen. Kommer plantan att överleva, är det något jag kan göra åt det nu när den står där den gör?

Tacksam för svar

Jag delar rositas åsikt. Men är du säker på att det är solskador? För en del squashsorter får blad med silvriga fläckar/mönster har jag märkt.
kolonilotten_dersen
Jag är naturligtvis inte säker på att det är solfläckar, jag mest antog det i och med att de inte var avhärdade och handelsträgården jag köpte dem av sa att de kunde få vita/grå fläckar av solen. Det är nog en ganska basic sort som jag köpt så jag tror att det är solfläckar.

Skönt att höra att plantorna kommer att hämta sig ändå, ska fixa lite med fiberduken i eftermiddag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon