Full version: litet trd i rabatten
-asno-
Hej!
Jag nskar mig ett litet trd, ca 1,5-2.0 m som fr st i min rabatt. Nu bor jag i zon 7 s jag undrar om man kunde f lite hjlp hr med valet av vxt. Det skulle ju grna bde f blomma, vara vackert grnt och f en vacker hstfrg. Det r vl lika bra att begra allt nr man nd ber smile.gif
/sa
Sylvia
Hmmm... inte det lttaste om man bor i zon 7 och vill ha allt!
Men hur vore det med scharlakanshagtorn, Crataegus intrigata, eller varfr inte fjderkarakan, Caragana arborescens 'Lorbergii' eller praktrnn, Sorbus decora.
Blodhgg, Prunus padus 'Colorata' kan g om det r skyddad och varmt dr...
Gunilla W
CITAT (asno @ 20-03-2004, 19:52)
Hej!
Jag nskar mig ett litet trd, ca 1,5-2.0 m som fr st i min rabatt. Nu bor jag i zon 7 s jag undrar om man kunde f lite hjlp hr med valet av vxt. Det skulle ju grna bde f blomma, vara vackert grnt och f en vacker hstfrg. Det r vl lika bra att begra allt nr man nd ber smile.gif
/sa

Hej!
Det jag kom att tnka p direkt var hngkaraganen, den r ympad p en lagom hg stam, s du fr ett trd direkt smile.gif .

Annars r det som du vl frsttt inte s ltt. Det finns en liknande variant av slg ocks, allts hngande grenar ympad p stam.
Om du kan tnka dej ett trd som s smningom blir lite strre s finns det ju mer att vlja p... T.ex. brapel, Malus baccata, blir inte s stort och har fin blomning och rda frukter eller barnpplet, Rescue, som kan f tlig frukt ett bra r.(Har ocks fin blomning).

Buskar finns det mnga fler av frsts!

Lycka till!
Gunilla ocks i zon 7
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon