Hej,
Jag och grannen planterade 20m Oxelhäck mellan våra grusuppfarter för 3 år sedan och det går sådär.
Häcken är fin de första 10 metrarna sen blir de sämre o sämre. Endast pinnar med få blad o knoppar...
Vi misstänker att de blivit planterade för lågt och att de är dålig med dränering ner mot gatan då det ibland står vatten blöta dagar i häcken. Vad göra? Kan man dränera bort vatten på något sätt i efterhand? Jordförbättra och blanda med sand och gödsel etc?
Väldig tacksam för tips!
Kan marken vara för hårt packad efter olika tunga maskiner? Finns det höga träd som skuggar? Har ni rensat bort konkurrerande ogräs minst 50 cm på varje sida? Har gödsel lagts på för att underlätta tillväxten? Min erfarenhet av oxel är att de ska klippas så att de förgrenas långt ner, men å andra sidan är mina oxelhäckar över 60 år gamla o har inte riktigt det problem som ni har. Tvärtom.
Hej Cillla,
Tack !
Ja, det kan säkert vara lite för hård jord i botten ( mkt lera där vi bor ), men ingen skugga o så.
Ogräset försöker vi hålla undan även om det tyvärr snabbt kommer tillbaka.
Känns som det blivit ett dike mellan våra uppfarter och att det är lite för fuktig ner mot gatan, kan man göra något åt det tros? Det kan väl inte hjälpa att i efterhand kupa med mer ny jord?
Låter som du redan lokaliserat problemet. Om det är fler går inte att säga utan att ha sett platsen. Alltför våta ställen försenare utvecklingen och kan också göra att träd/häckplantor inte klarar sig.
Man kan dränera i efterhand, men hur man bäst ska leda vattnet måste man se platsen för att säga. Det kan vara enklare att leda bort vatten än man tror. Ibland räcker ett litet 20 cm djupt dike, ibland får man gräva ned ett dräneringsrör, ibland bygga stenbädd.
Om skillnaden är mycket stor på platnorna kan det vara läge att efter dräneringen gräva up dem och ställa dem på kulle dessutom, dvs högre än marknivån.
Och som du gissar så räcker inte att kupa upp på plantorna.
[attachment=70313:1.jpg][attachment=70314:2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.