Trädgårdsmåstaren
Jag tänkte köpa ett igelkottshus, som jag har sett i en trädgårdsbutik. Jag tror den var av pil, och såg ut som en igloo ungefär. Jag vet att igelkottar vill ha torra löv att "inreda" med. Vill de även ha tussar av katthår eller hundhår, eller blir sådant blött och fryser, och kyler ned den stackars kotten? Jag har katter som fäller enormt nu, och fick idén om att spara till igelkottshuset.
Whiskuchi
Vi hade en igelkott under en lastpall som i sin tur låg under uterummet, boet bestod enbart av torrt gräs som igelkotten själv hade dragit dit. Ge pälsen till fåglarna istället
ängsvädd
Du kan ju lägga ut katthåren så får den välja om den vill inreda boet med det. Det bästa är väl att lägga ut katthåren på något torrt ställe men ändå åtkomligt för fåglar och ev. andra som vill ha det smile.gif
Trädgårdsmåstaren
Jaha, så fåglarna har användning för katthår. Då får det nog bli till dem istället. Jag har en gammal talgbollshållare i kraftig ståltråd som skulle funka, och så får den hänga under vårt sopskjul. Men nu är väl bobyggar-tiderna över för säsongen, eller?
malcolm
Det finns ett program på Discovery från England som heter "Nödrop från naturen", det handlar ofta om igelkottar i trädgårdar och ett tips är att titta på det, minns dock inte när det går men det går kanske att hitta på nätet.

Fel av mig, Animal Planet skall det vara och inget annat.
hattstugan
Har du Grävlingar i närheten hjälper ingenting för då finns det inga Igelkottar alls!
Trädgårdsmåstaren
CITAT (hattstugan @ 29-05-2012, 19:14) *
Har du Grävlingar i närheten hjälper ingenting för då finns det inga Igelkottar alls!

Näe, det har vi inte, men vi har en igelkott som knallar runt i kvarteret. Förra vintern sov den i vår rosrabatt i en lövhög. Härom veckan gick den och lade sig i en annan lövhög vid ett cykelställ, och då tyckte jag så synd om den.

CITAT (malcolm @ 29-05-2012, 15:37) *
Det finns ett program på Discovery från England som heter "Nödrop från naturen".

Det ska jag hålla utkik efter och spela in!
Whiskuchi
lägg ut lite kattmat så tycker den förhoppningsvis att din trädgård är mycket bättre än grannarnas!
mullkärringen
Tror att kotten mest uppskattar om du har en ris/lövhög liggandes lite skymundan och att du ställer ut låga fat med vatten i trädgården. Kottar brukar klara sig fint på egen hand men dör ofta av uttorkning under värsta hettan på sommaren. Vill du fjäska så är pannkaka och kattmat på burk favoriter för kottarna och något jag stödmatar med och som även ungarna kan äta. Mjölk är totalförbjudet då deras mage inte tål det.
Trädgårdsmåstaren
Jo, kattmat har jag ju att bjuda på. Och vi har fågelbad med friskt vatten varje dag också. Den lilla får gärna bo var den vill men jag vill bara att den stannar i trädgårdarna och inte knallar ut på vägen...
Azur
Ritning på igelkottshus, från Naturskyddsföreningen (PDF).
ängsvädd
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 29-05-2012, 12:23) *
Jaha, så fåglarna har användning för katthår. Då får det nog bli till dem istället. Jag har en gammal talgbollshållare i kraftig ståltråd som skulle funka, och så får den hänga under vårt sopskjul. Men nu är väl bobyggar-tiderna över för säsongen, eller?

Som jag har fattat det så hinner vissa arter med även en andra kull.
Trädgårdsmåstaren
CITAT (Azur @ 30-05-2012, 09:06) *
Ritning på igelkottshus, från Naturskyddsföreningen (PDF).

Det här var ju super. Ett sådant ska min man få hjälpa mig att göra. Tack!
RitRat
I Finland där jag kommer ifrån, fins det en tradition att bygga vinterbon åt igelkottar. Jag googlade på "siilin talvipesä" och fick följande bilder:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=si...HCcvE4gTRkPyiBQ
Intsruktionerna på finska kanske inte ger så mycket.....
Whiskuchi
CITAT (ängsvädd @ 30-05-2012, 10:27) *
Som jag har fattat det så hinner vissa arter med även en andra kull.

Ja, talgoxarna i min kameraholk flyger nog snart ut så jag hoppas på en andrakull smile.gif
Trädgårdsmåstaren
CITAT (RitRat @ 30-05-2012, 14:32) *
I Finland där jag kommer ifrån, fins det en tradition att bygga vinterbon åt igelkottar. Jag googlade på "siilin talvipesä" och fick följande bilder:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=si...HCcvE4gTRkPyiBQ
Intsruktionerna på finska kanske inte ger så mycket.....

Jag kan ju alltid anlita mamma Orvokki. ;- Kiitos!
kerstinbern
CITAT (Whiskuchi @ 29-05-2012, 22:13) *
lägg ut lite kattmat så tycker den förhoppningsvis att din trädgård är mycket bättre än grannarnas!

Den kan bara vara ute nattetid, annars kommer skator och kråkor snabbt äta upp den.
Whiskuchi
CITAT (kerstinbern @ 31-05-2012, 08:54) *
Den kan bara vara ute nattetid, annars kommer skator och kråkor snabbt äta upp den.

Alternativt ställas under något? Jag har för övrigt matat även dagtid men då väntat med att lägga ut maten till jag sett att kottarna är i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon