|
Katarina Odla.nu
29-05-2012, 09:48
Hej!
Har ni pantersniglar i trädgården? Kallas också leopardsniglar.
Det pågår en diskussion på Odlas FB just nu och åsikterna om dem går isär lite.
Hur är ert förhållande till pantersniglarna, om ni har något?
undrar Katarina
Maj-Elén
29-05-2012, 21:43
Jag har pantersniglar i min trädgård, dock inte så många nu som förr. De håller mest till vid komposten eller under krukor och andra ställen som är fuktiga. Vi renoverade för ett par år sedan och pantersniglarna var inte sena att utnyttja ihåligheterna i teglet som stod uppallat på gården. Jag travade om allt teglet och samlade ihop litervis med snigelägg som jag stoppade i frysen f.v.b. till soptunnan. Jag tror inte att de är lika agresiva som spanska mördarsnigeln men de var förtjusta i mina dahlior och innan jag förstod varför dahliorna försvann hann det gå en alltför lång tid innan jag tog en snigel på bar gärning mitt i natten. Nu brukar jag gå på snigeljakt efter 22.00 med hjälp av ficklampa och beståndet har decimerats betydligt. Innan jag började med denna nattliga snigeljakt så var det ganska obehagligt att gå över gräsmattan på natten för det var sniglar överallt som man halkade i. Jag har också läst i något forum att pantersniglarna är totalt harmlösa men det håller inte jag med om efter att ha sett dem både äta på dahlior och sallad.
Jag har en del pantersniglar och hos mig är de helt fridlysta! De gör ingen skada alls hos mig. Min erfarenhet är att de äter det som har knäckts eller skadats manuellt, altså om jag varit oförsiktig med växter eller om vinden varit för hård. De har ju utmärkta luktsinnen och vandrar dit de känner att nåt luktar. Jag vårdar varenda pantersnigel, och för den delen de få svenska svarta sniglarna, som även kan vara vita och hoppas att dessa är de som jag kan enbart får se om 10 år. Då är snigelproblemen borta. Tyvärr så är nog detta en utopi med tanke på hur mycket jord som sprids med alla dessa schaktningsföretag som tex. Svevia.
I min erfarenhet så har pantersniglar samma matvanor som spanska skogssniglar, däremot så är dom inte lika många och äter inte lika snabbt.
Jag behandlar båda arterna på samma sätt dvs klipper av dom jag råkar stöta på i närheten av utsatta växter. Samtidigt som jag undviker att introducera snigelkänsliga växter i trädgården.
Red Top
30-05-2012, 22:08
Jag känner mig rätt tjatig, men kan inte låta bli. Blir så trött på detta hysteriska dödande av alla sniglar. De flesta sniglar orsakar inte några större skador på trädgårdsväxter utan har förmultnande växtmaterial som huvudföda.. Får man syn på en ensam snigel, kan man varsamt lyfta upp den och bära den till ett hörn av trädgården där man inte har så mycket man är rädd om. Fortsätter vi att döda alla sniglar vi ser, begränsar vi den biologiska mångfalden och till slut kanske vi bara har den glupska spanska skogssnigeln kvar.  Pantersnigeln är inte heller inhemsk utan har förmodligen kommit in på samma sätt som den spanska skogssnigeln. Den har dock funnits länge i Sverige utan att någon förfasat sig. På Gbg:s Naturhistoriska Museums hemsida kan man läsa mer om både den och andra sniglar. Här är några utdrag: Pantersnigel - Limax maximus" Pantersnigeln orsakar normalt inte några skador. Under fuktiga somrar förekommer de ibland talrikt, och då kan de ge sig på odlade växter, men det är sällan man behöver bekämpa dem." " Det finns 22 olika arter av sniglar i Sverige. Den införda spanska skogssnigeln är numera ett stort problem för våra trädgårdsodlare men den inhemska åkersnigeln kan ibland vara minst lika besvärlig.
Även andra arter kan någon gång kräva bekämpning om antalet individer blir stort. De andra kan gott få vara i fred.
De större arterna av skogssniglar är omöjliga att artbestämma utan att man gör en anatomisk undersökning. " Min egen favorit. Gråsvart kölsnigel. [attachment=70341:ja2.gif]
Så synd addo. Jag var bara tvungen att skriva det. Jag har i dagarna upptäckt en liten barnkammare med pantersniglar men bland kirskålen vid komposten, inte ens där har de ätit på växterna. De är verkliga renhållare, och hos mig äter de enbart sådant som är dött, eller knäckt. Dessa sniglar har ju också en underbar parningsrit http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyc...el_parning.html som, ifall man har turen att få se den, är makalös. Jag har sett flera gånger själv hur de är på väg ut från en av mina ekars grenar för att para sig (det går långsamt). Ja, jag erkänner, jag brinner för denna lilla varelse och med tanke på att jag samlat nästan 20,000 Arion vulgaris en enda sommar, den som i folkmun kallas spansk mördarsnigel..... då är jag väl en toka. Men pantrarna går säkra hos mig, även de helt svarta, de vita skogsniglarna och kölsniglarna, o jag försöker att vidarebefodra det till grannarna, som verkar ha tagit det till sig CITAT (Red Top @ 30-05-2012, 23:08)  Jag känner mig rätt tjatig, men kan inte låta bli. Blir så trött på detta hysteriska dödande av alla sniglar. De flesta sniglar orsakar inte några större skador på trädgårdsväxter utan har förmultnande växtmaterial som huvudföda.. Får man syn på en ensam snigel, kan man varsamt lyfta upp den och bära den till ett hörn av trädgården där man inte har så mycket man är rädd om. Fortsätter vi att döda alla sniglar vi ser, begränsar vi den biologiska mångfalden och till slut kanske vi bara har den glupska spanska skogssnigeln kvar.  Pantersnigeln är inte heller inhemsk utan har förmodligen kommit in på samma sätt som den spanska skogssnigeln. Den har dock funnits länge i Sverige utan att någon förfasat sig. På Gbg:s Naturhistoriska Museums hemsida kan man läsa mer om både den och andra sniglar. Här är några utdrag: Pantersnigel - Limax maximus" Pantersnigeln orsakar normalt inte några skador. Under fuktiga somrar förekommer de ibland talrikt, och då kan de ge sig på odlade växter, men det är sällan man behöver bekämpa dem." " Det finns 22 olika arter av sniglar i Sverige. Den införda spanska skogssnigeln är numera ett stort problem för våra trädgårdsodlare men den inhemska åkersnigeln kan ibland vara minst lika besvärlig.
Även andra arter kan någon gång kräva bekämpning om antalet individer blir stort. De andra kan gott få vara i fred.
De större arterna av skogssniglar är omöjliga att artbestämma utan att man gör en anatomisk undersökning. " Min egen favorit. Gråsvart kölsnigel. [attachment=70341:ja2.gif] 
Jag gillar sniglar och speciellt pantersnigel (eller leopardsnigel, som den kallas här, där jag bor) ! Skulle nog t.o.m kunnat gilla den spanska marodören, OM det inte vore för att de blir så in i h-e många !!! Det är DET som är det största problemet !! Bifogar en bild på en stor och vacker leopard !
Far min fick uppleva pantersniglarnas parningsritual på nära håll då han var ute och på tomten en natt och fick ett par sniglar som hängde från en gren rakt i ansiktet
merlin68
31-05-2012, 21:07
Har också pantersniglar i trädgården. De brukar hålla till där det är lite skuggigt och fuktigt, gärna under krukor. De är fina och får gärna dela salladen med mig
CITAT (Red Top @ 30-05-2012, 23:08)  Jag känner mig rätt tjatig, men kan inte låta bli. Blir så trött på detta hysteriska dödande av alla sniglar. De flesta sniglar orsakar inte några större skador på trädgårdsväxter utan har förmultnande växtmaterial som huvudföda.. Får man syn på en ensam snigel, kan man varsamt lyfta upp den och bära den till ett hörn av trädgården där man inte har så mycket man är rädd om. Ja du är välkommen att hämta alla sniglar hemma hos mej och grannarna.
Red Top
01-06-2012, 07:38
CITAT CITAT (Red Top @ 30-05-2012, 23:08) Jag känner mig rätt tjatig, men kan inte låta bli. Blir så trött på detta hysteriska dödande av alla sniglar. De flesta sniglar orsakar inte några större skador på trädgårdsväxter utan har förmultnande växtmaterial som huvudföda.. Får man syn på en ensam snigel, kan man varsamt lyfta upp den och bära den till ett hörn av trädgården där man inte har så mycket man är rädd om. CITAT (jaj-51 @ 01-06-2012, 06:38)  Ja du är välkommen att hämta alla sniglar hemma hos mej och grannarna.
Det vore kanske inte så smart, eftersom dina sniglar har vant sig vid att bo i Göteborgstrakten och kanske skulle vantrivas så långt norrut, som jag bor. Som du ser, så skrev jag: "Får man syn på en ensam snigel" Ensamma sniglar utgör ingen fara för växtbeståndet. Det är väl inte heller så fasansfullt besvärligt att bära bort några sniglar en bit från det man är rädd om. Själv har jag sedan 40 år tillbaka en invasion av vinbergssnäckor varje gång det regnat. Eftersom de bara ger sig på nysått eller fräscha nyvaknade perenner(gillar tydligen färskt grönt lika mycket som vi människor) så skyddar jag mina frösådder och perenner på bästa sätt, samlar ihop snäckorna i hinkar och bär ut dem i skogen. Jag vet att de kommer tillbaka, men kan inte förstå varför de måste dö när de bara ägnar sig åt sitt naturliga beteende. Vinbergssnäckorna hör inte naturligt hemma här. Det var en uppfinningsrik granne, som tänkte livnära sig på snigelförsäljning, som införskaffade dem för många år sedan och sedan släppte lös dem, när hen tröttnat.  Från början importerades vinbergssnäckorna till Sverige av munkar, som föda. Det visade sig nämligen att våra inhemska snäckor inte var tjänliga, som människoföda. En sanning, som gäller alla våra djur, är: att ju mer man lär sig om dem, desto mer vill man bevara dem och inte döda dem. De blir inte längre förstörare i våra ögon utan intressanta, välkomna medvarelser i en naturlig fauna. Detta gäller såväl vargar som sniglar och de ännu mindre insekterna. Om man vill bli av med den spanska skogssnigeln, lär det skonsammaste sättet att avliva dem, vara att lägga dem i frysen. Hamnar de där, går de i dvala, precis som på vintern och märker inte när de dör.
CITAT (Red Top @ 01-06-2012, 08:38)  Det vore kanske inte så smart, eftersom dina sniglar har vant sig vid att bo i Göteborgstrakten och kanske skulle vantrivas så långt norrut, som jag bor.
[/i] Det gör inget, bar vi blir av med dom. Jag vill inte ha varg eller vildsvin i min trädgård ... heller ... även om de skulle jaga bort några rådjur som passar bättre ute i skogen.
Eva i Stuvsta
01-06-2012, 13:59
Vi har aldrig märkt att de gjort nån skada hos oss. Hittar jag dem på "fel" ställe lägger jag dem nånstans i närheten av komposten. Stora mängder av åkersniglar gillas däremot inte!!
Automat
15-08-2012, 16:13
Har ganska mycket av en (ännu?) några cm liten gråsvart snigel som är minst lika mycket marodör som mördarsnigeln. Den klättrar upp på plantorna och knipsar av blad och toppar för att sedan i lugn och ro äta upp det på marken.
Hos mig har den särskilt gillat att ödelägga persilja och bönor.
Vad kan det vara för något otyg?
CITAT (Automat @ 15-08-2012, 17:13)  Har ganska mycket av en (ännu?) några cm liten gråsvart snigel som är minst lika mycket marodör som mördarsnigeln. Den klättrar upp på plantorna och knipsar av blad och toppar för att sedan i lugn och ro äta upp det på marken.
Hos mig har den särskilt gillat att ödelägga persilja och bönor.
Vad kan det vara för något otyg? Lägg upp bild!Men jag misstänker att det är frågan om en åkersnigel.
Monarda
15-08-2012, 19:42
Av någon anledning älskar jag mina pantersniglar, kanske för att dom är så snälla. Tyvärr har några drunknat i dammen, men ett litet försiktigt dopp på kanten av fågelbadet går bra.
[attachment=71956:P7261157.jpg]
[attachment=71957:P7261165.jpg]
[attachment=71958:P7261167.jpg]
Mmmm! Som vanligt har du så fina bilder Monarda!
Monarda
15-08-2012, 20:34
Tack Cilla! Man är ju en glad amatör.
Inga från Närke
16-08-2012, 19:53
Är detta mördarsniglar? De har inte kommit in i trädgården hos mig ännu men ca 500 m från mig kryllar det av dessa. Fotot är från ikväll. Har varit i kontakt med kommunen för det är deras mark de är på för att få dem att försöka minimera några innan de kommer in i våra trädgårdar. [attachment=71989:2012_08_...aintbild.jpg] Sambon har dödat ca 30-40 st två kvällar i rad men ikväll blev det inget eftersom jag var med tycker det är äckligt. Området är högt gräs och en å som rinner i närheten så det är fuktigt runt omkring detta stenparti som är en banvall egentligen och ska bebyggas om ett tag.
Joo, tyvärr är det det som många kallar för mördarsnigel. Jag föredrar brun vulgär snigel (Arion vulgaris) vulgaris=vanlig, då alla sniglar äter varandra ifall de hittar nån som är skadad. Det är inte roligt för er att behöva ta till er det faktum att ni har dom i närheten, men gör det bästa av det och samla o ta död på dom. Men ha ändå lite urskillning, låt helt svarta vara, låt kölsniglarna vara och pantrarna. Det går. Jag samlar de bruna i en hink o häller kokande vatten över dom när samlingen är klar, nästa dag gräver jag ner geggan i en specialkompost jag har (lucker vid det här laget!). Googla och läs mer om de olika snigelarterna, det är intressant!
zaaritha
24-08-2012, 21:48
Måste alla sniglar dödas? Pantersnigeln gör ingen skada alls!
Jag har också pantersniglar och de gör ingen skada hos mig. Riktigt fina djur faktiskt.
Har en som bor i min gamla vattenbrunn, den kommer fram på kvällen. Stor rackare! Har inte sett att den gjort någon skada till skillnad mot vinbergssnäckorna. Den spanska skogssnigeln har jag som tur är inte.
zaaritha
28-12-2012, 00:40
Pantersniglar är då inget att bli orolig för! De äter förmultnande växtdelar!
duo2010
02-01-2013, 21:17
CITAT (zaaritha @ 28-12-2012, 00:40)  Pantersniglar är då inget att bli orolig för! De äter förmultnande växtdelar! instämmer med zaaritha. pantrarna skall man vara rädd om, ofarliga för grödorna men städar bra i gamla vissna växtdelar. gunilla
CITAT (duo2010 @ 02-01-2013, 21:17)  instämmer med zaaritha. pantrarna skall man vara rädd om, ofarliga för grödorna men städar bra i gamla vissna växtdelar. gunilla Njae, jag håller inte riktigt med. Om de blir för många kan de göra vansinnigt stor skada på även färska blommor och blad. Hade invasion 2007 och fick bokstavligt talat hela trädgården sönderäten. Efter en rejäl insamling av ägg och småsniglar så har jag nu fått ner det till en human nivå, dvs ungefär 10 på ett år. Numera får pantersnigeln faktiskt lov att vara ifred även här. Men de är lika äckliga för det. //Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|