|
Full version: Virus på Odla
Jag har precis läst ett inlägg av Cilla under Support. Jag vet ju att många läser aldrig där så för att alla ska få veta så skriver jag ett inlägg här i småprat. Det pratas även på FB om viruset som flera fått då de besökt Odla bla via reklam från Google. Jag har inte drabbats. Jag har Microsoft Security Essentials och Windows brandvägg. Cillas länk
*Stintan*
29-05-2012, 10:30
Ja det är flera som inte vågar gå in på Odla på grund av detta. Jag har inte heller drabbats, har F-secure.
Har varken hört något om det eller drabbats, men jag kör förståss Mac....
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-05-2012, 10:38
Jag har också F-secure och har inte heller märkt något
Eva i Skåne
29-05-2012, 10:45
Inte med Norton heller.
Har också Norton både hemma och på jobbet och har inga problem.
/Anki
Irene_L
29-05-2012, 11:43
Jag har Telias säker surf och har inte heller märkt något. Dom som har blivit drabbade vågar inte längre gå in här. Hos gruppen "Odlaiter" på facebook kan man läsa om fler som blivit drabbade.
Gossen Ruda
29-05-2012, 12:20
Kolla gärna mina funderingar på virustråden under support.
Alexander-VG-zon3
29-05-2012, 12:59
Min gamla dator här har jag inga virusprogram ,, och har inte fått nåt allas från odla. På mina andra dator har jag Norton har inte fått nåt från odla.
Gossen Ruda
30-05-2012, 20:16
Är det någon som sagt till de som inte vågat sig hit att det förmodligen är fritt fram?
ninnisky
30-05-2012, 20:21
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2012, 19:16)  Är det någon som sagt till de som inte vågat sig hit att det förmodligen är fritt fram? Yes! Gjorde det i eftermiddag via FB.
Göran Carlsson, Odla.nu
31-05-2012, 08:03
Vi har sökt igenom hela sajten utan att hitta något virus eller annat konstigt. Däremot upptäckte vi att att vissa virusprogram reagerade på en Googleannons så den har vi tagit bort. Det skulle ställa till väldiga probelm om vi spred virus via Odla.nu som nu under högsäsong har uppemot 50 000 besökare per dag. Det finns listiga virusskapare och de letar alltid kryphål så det skadar inte att vara försiktig. Ibland händer det dock att antivirusprogrammen är lite väl känsliga. Är ni osäkra på någon sajt när ni är ute och surfar så testa gärna dessa virussökare: http://www.urlvoid.com http://safeweb.norton.com http://global.sitesafety.trendmicro.com Om ni får varningar eller upptäcker något konstigt på Odla.nu så ta gärna en skärmdump och skicka till mig så undersöker vi vad som kan orsaka det.
ängsvädd
31-05-2012, 09:50
Tack för info och tips, Göran  Jag scannade min dator och den hittade inget dåligt
Gossen Ruda
04-06-2012, 11:17
Nu är Google-annonsen tillbaka och dataorn smattrar igen. Jag mailar Göran.
malcolm
04-06-2012, 11:21
Det smattar här också och igår märkte jag en märklig sak, jag skulle skriva ett inlägg och raderna liksom skrollade nedåt så det gick inte att få min text att hålla ihop på en och samma rad. Det var precis som om jag tryckt på return mitt i raderna och tom. mitt i ett ord.
Eva i Skåne
08-06-2012, 07:54
Jag är inte själv drabbad, men jag läste på Facebook igår att det är dags igen  . Flera som hållt sig borta ett tag har gått in och blivit smittade igen.
varghem
08-06-2012, 08:01
Jag tror det är ett såkallad falskt positiv... alltså antivirusprogram som "tror" att det är nåt skumt. Jag har inte haft några problem alls här på odla.
*Stintan*
08-06-2012, 08:03
Tycker det är märkligt att bara några drabbas medan andra inte märker någonting av detta.
Ugglemormor
08-06-2012, 08:22
Vet inte orsaken och har inte dubbats av några konstigheter. Maken har laddat Norton i alla våra apparater, kanske det har skyddat. Göran nämnde ju den i support. Jag är inte med Odlas facebook utan i en helt separat med endast tillgång med mina vänner irl. Där har det inte förekommit några konstigheter heller. Bäst att hålla ögonen öppna, även att det blir mindre av odlas forum under sommaren. Jättebra att ni varnar, inte alltid att man besöker supporten.
CITAT (*Stintan* @ 08-06-2012, 09:03)  Tycker det är märkligt att bara några drabbas medan andra inte märker någonting av detta. Har själv inte märkt något på Odla; kör Windows 7 64 bit + Microsoft Security Essentials, och OSX 10.7 utan antivirus. Generellt svammel nedan: Delvis kan nog några "antivirus" vara övernitiska, men delvis kan det bero på operativsystemen man kör. Jag har varit med om bekanta som fått både brandväggar och antivirus avstängda av nerladdade trojaner (typ, inkluderat med vissa pokersiters programvara eller piratkopior) så de har trott de varit skyddade, men icke. Främst gäller detta äldre operativsystem, som Windows XP (kör någon Windows Me eller 98 fortfarande?), har faktiskt inte sett så mycket problem hos folk som kör Vista eller Windows 7. Vista har fått mycket skit, men är säkerhetsmässigt ett steg framåt. Med senaste Servicepacken tycker jag Vista är rätt ok. Har man en Vistainstallation man är nöjd med finns få skäl att uppgradera till Windows 7. I vissa fall kan Vista dessutom stödja äldre hårdvara bättre - främst för laptops verkar det, så har man Vista på laptopen kanske Windows 7 inte är någon bra idé om man inte först kollat att tillverkarna stödjer Windows 7 på ens modell. Många äldre (ickelagliga) XP-installationer har dessutom uppdateringarna avstängda - detta för att systemet inte ska börja klaga på att det är piratkopierat. Vansinne såklart. Bäst är att acceptera uppdateringar, acceptera påpekanden om piratkopiering, men ändå få vissa säkerhetuppdateringar (som jag tror man får även som piratkopierare, dock får man ej andra uppdateringar). Hos bekanta som är Mac-ägare har jag inte heller märkt problem, även om gamla system som Leopard (10.5) sedan förra året i princip inte säkerhetsuppdateras - förutom nu i maj när Apple sent omsider beslöt att även Leopardägare behövde en patch mot Flashbacktrojanen och ev. liknande trojaner. Man kan köra även gamla system som XP relativt säkert. Först och främst ska man INTE vara inloggad som Administratör, utan skapa ett normalt användarkonto, och sedan ska man se till att hålla webläsarna uppdaterade - för XP innebär det främst att använda Firefox, Chrome eller exv Opera eftersom Internet Explorer för XP inte har fullt stöd från Microsoft längre. Som antivirusprogram duger det mesta, tankar man inte skumma piratkopior eller installerar program från skumma siter (typ, spelsiter, etc) har jag nästan svårt att se hur man ska råka illa ut. Vista och Windows 7 är markant säkrare, speciellt 64-bitversionen, men även där är det bra att undvika Administratörskonto. På en släktings dator var det dock lite bökigt att sätta upp ett vettigt normal-konto då datorleverantören, Toshiba, försämrat säkerhetsinställningarna för User Account Control (UAC) i Windows. Korrekt (i mitt fall) uppsatt blir det som på Apple, att man måste ange lösenord till ett Administratörskonto för att kunna installera program på datorn (inte bara klicka UAC). Bra om man har släktingar som inte är så intresserade av datorer, bara att låta dem INTE ha lösenordet och så kan de inte installera program utan vidare... För Mac behöver man inte göra lika mycket, men man ska vara medveten om att opatchade intelsystem är sårbara för Flashback-trojanen och att man då kan smittas av trojaner bara genom att gå in på fel Wordpress-blog, exempelvis. Snow Leopard och Lion fick, efter ett tag, patchar, men länge såg det ut som att Leopard, som Apple inte längre släpper säkerhetsuppdateringar till, inte skulle få någon patch - vilket till viss del hade gjort Leopard-macar olämpliga för internet, men till slut kom det alltså en patch även till Leopard. Vi får se hur Apple gör i sommar, baserat på tidigare historia kommer de vid släppet av Mountain Lion att avsluta supporten för Snow Leopard (om så är fallet bör man uppgradera till minst Lion). Även OSX kan såklart drabbas av trojaner. Om Sixten Spion lägger upp en piratkopia på Piratebay och i installern inkluderar sitt eget hackarprogram så kan du som användare givetvis råka illa ut eftersom du anger ditt adminlösenord vid installationen. Andelen infekterade piratkopior har varit lägre på OSX, men varje gång man installerar ett program och anger sitt adminlösen så ger man ju väldigt stora rättigheter till programmet man installerar. Som default kör även OSX med adminkonto, men där ska det tydligen inte vara lika farligt som under Windows, sägs det. För övrigt använder jag själv optisk media (DVD, Bluray) för backup av filmer och foton - det finns inget som säger att om ens system blir infekterat så klarar sig USB-backupen man då och då kopplar in - den kan också förstöras.
Har den sista tiden drabats tre trojaner ... Windows brandvägg och AVG virusprogram larmade och skydade mig.
Snopet att ett sånt "seriöst" ställe som Odla.nu var orsaken.
*Stintan*
08-06-2012, 11:39
Om någon får upp en varning vill Odla att man skickar en skärmdump till dom så att dom kan se hur sidan ser ut just då.
Skiten fans redan i min dator så det ger ingen hjälp till Odla.nu
Intrånget var redan lyckat och uptäcktes först när trojanen aktiverades.
Red Top
08-06-2012, 19:30
CITAT (jaj-51 @ 08-06-2012, 12:26)  Har den sista tiden drabats tre trojaner ... Windows brandvägg och AVG virusprogram larmade och skydade mig.
Snopet att ett sånt "seriöst" ställe som Odla.nu var orsaken. Hur vet du att det var Odla.nu, som var orsaken?? Det är rätt mycket besökare här varje dag och bara ett fåtal, som drabbats av vad de tror vara virus, men som troligen är överkänsliga virusprogram. Jag tycker det är ytterst märkligt att du skulle fått trojaner här. Besöker du aldrig några andra sidor? Jag är en av dem, som inte drabbats och jag har inte ens något speciellt virusprogram. [attachment=70495:blush_girl_066.gif] Och nej, jag har aldrig fått varken virus eller små baciller i datorn. Men så besöker jag oftast bara sidor jag litar på och laddar aldrig ner något från nätet, utan att veta att det är rent. Har W7 64 bit.
Gossen Ruda
08-06-2012, 20:44
Precis som Pirum skriver har jag märkt problemen på min dator med XP, den i sommarstugan har Win7 och där märks inget. Det var ju inget virus utan annonsörer som försökte skriva in cookies på datorn vilket mina säkerhetsinställningar stoppade. Det räcker med Odlas kakor.
Har inte drabbats av något, vad jag vet, på min xp-dator. Def. inte på Odla i alla fall. Men om det är reklam som ev. är boven så slipper jag undan. Mycket sparsam reklam tillåts när jag surfar. Ett oskick jag inte gillar o undviker så gott det nu går.
Gossen Ruda
12-06-2012, 16:57
Då var det dags för kulsprutan igen.
Virus igen, var som vanligt inloggad på odla.nu
Jag ser ett mänster när virus upptäcks i min dator, är ine på odla.nu
Win7 brandväggen stoppar viruset försök att gå ut på nätet. AVG virusprogramet varnar samtidigt.
Är det någon som har en lösning att slippa få in viruset i datorn? Tydligen räcker inte AVG och brandväggen.
Piccante
12-06-2012, 22:52
Jag har Windows brandvägg och Avast antivirusprogram. Har aldrig fått virus på odla men förmodligen är det för att jag blockerar oönskad reklam i min webläsare.
Blomstertanten
12-06-2012, 23:26
Det enda som händer ibland är att AVG varnar för Tracking cookies, men det är inte bara på Odla det händer.
skånepåg
15-06-2012, 22:30
Ni har svaret på frågan själv, de gratis programmen hjälper bara mot ytliga saker som skadliga (cookies) och enkla virus Men inget att oroa sig för, då hade nog de stängt servarna och sidan för underhållning faktiskt, enkla skräp som skriker för minsta lilla ^^ Det ni är rädda för är just det de gratis sakerna inte skyddar mot, som root trojaner och allt vad det heter, en hel vetenskap men förklarat i ett ord Använd inte sånt skit för bara windows essential är mycket bättre än de Men det är ju bara enkel surfning så man ska vara säker men nåt skit som de fick i sin dumma kod i den dumma reklamen som man aldrig ser
hattstugan
15-06-2012, 22:47
Har endast haft problem med att det varit lite segt inget annat!
Använder endast Avast gratis program!
CITAT (skånepåg @ 15-06-2012, 23:30)  Ni har svaret på frågan själv, de gratis programmen hjälper bara mot ytliga saker som skadliga (cookies) och enkla virus Men inget att oroa sig för, då hade nog de stängt servarna och sidan för underhållning faktiskt, enkla skräp som skriker för minsta lilla ^^ Det ni är rädda för är just det de gratis sakerna inte skyddar mot, som root trojaner och allt vad det heter, en hel vetenskap men förklarat i ett ord Använd inte sånt skit för bara windows essential är mycket bättre än de Men det är ju bara enkel surfning så man ska vara säker men nåt skit som de fick i sin dumma kod i den dumma reklamen som man aldrig ser  Mycket svammel och många fel.
Gossen Ruda
16-06-2012, 07:41
Hur säker är Windows brandvägg till 7:an? När jag köpte datorn fanns det med en gratisversion av Norton men den har gått ut och jag har avinstallerat den. Här i sommarstugan har jag inte tid att surfa runt, jag går bara in på ca tio kända adresser och klickar aldrig på okända länkar. Om jag nån gång kollar mailen blir det via Telia web-mail och då kollar jag bara mail från kända avsändare.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2012, 08:41)  Hur säker är Windows brandvägg till 7:an? När jag köpte datorn fanns det med en gratisversion av Norton men den har gått ut och jag har avinstallerat den. Här i sommarstugan har jag inte tid att surfa runt, jag går bara in på ca tio kända adresser och klickar aldrig på okända länkar. Om jag nån gång kollar mailen blir det via Telia web-mail och då kollar jag bara mail från kända avsändare. Brandväggen kontrollerar ingående och utgående trafik. Utgående är ex mail, webbläsaren, sökningar efter uppdaterade programvara o.s.v Ingående på liknande sätt. Försöker något program använda en stängd port behövs den öppnas i brandväggen först. Problemet är att många av de flera tusen portarna är öppna och alla dessa virus som använder de vanliga portarna d.v.s samma som de vanliga programmen och via dem slinka in i datorn. I datorn gör virusprogrammet jobbet att leta och stoppa eländet. Bra och gratis virusprogram finns det gott om för privatpersoner. Ex AVG. Microsofts är också gratis,det heter Windows Essential Virusprogrammen scannar mejlen också och de torde vara ofarliga efter detta. Vilket / vilka program du väljer är ungefär som Mercedes eller BMV, och dessutom byter till den senaste modellen varje dag. P.S. Om du öppnar mejlet i din dator eller i web-mejl gör ingen skilnad, det är när mejlet öppnas och en bifogad fil öppnas som viruset slinker in.
Gossen Ruda
16-06-2012, 08:25
OM jag skulle titta på ett mail härifrån så är det bara från kända adresser, annars använder jag huvuddatorn hemma. Fast hur skulle ett virus kunna slinka in om jag inte öppnar miistänkta mail?
*Stintan*
16-06-2012, 09:28
Jag läste någonstans att om man har ett antivirusprogram med brandvägg (som t.ex. F-secure eller Norton) så ska man stänga av windowsbrandväggen eftersom det inte ska vara bra att ha två brandväggar igång. Kan det kanske till och med försämra säkerheten att ha två olika igång?
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2012, 09:25)  OM jag skulle titta på ett mail härifrån så är det bara från kända adresser, annars använder jag huvuddatorn hemma. Fast hur skulle ett virus kunna slinka in om jag inte öppnar miistänkta mail? Virus i ett mej aktiveras först när det öppnas. Jag vet inte hur/om virusprogramen scanar web-mejl. Sättet att få in virus i datorn är många, vanligtvis via våra vanliga program och "plugin program" till webläsaren ... Dettta är en av orsaken till alla dess oändliga säkerhetsuppdateringar som instaleras på dator.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|