Ragnwald
Snälla hjälp mig identifiera denna märkliga växt.

Längs dryga metern höga gängliga stammar växer dessa maskroslika blommor.
De blommar just nu slutet på maj.
Stänglarna verkar vedartade men mycket smala och växer utspritt. Ser ingen som har delat sig på buskvis.
Innan jag testar med beskärning, vill jag veta om det lönar sig och att de klarar det.

Vad är detta

IMG_0202 (Small).JPG

IMG_0201 (Small).JPG

Edit: nu gick det bättre.

Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
Bilderna är väldigt små och i länken ännu mindre.

Är det en buske eller en örtartad växt?

fylld blomma som blommar på våren så tänker jag Kerria men det är en buske.
Ragnwald
Tack för svaret.
Ser faktiskt ut som du prickade rätt, på de första pyttebilderna. smile.gif
Efter lite googlande på Kerria, syns det vara någon av denna sort.

Men vad gör man för att få den att se mer anständig ut?
Den växer längsmed ett Gunnebostaket ca 20m, grannen och jag har lika mycket av den på båda sidor.

Edit: Hm.. nu blev det något fel på inläggsordningen.
Gröna mormor
Du har en fylld kerria och den blommar även senare om man beskär den. Jag klipper min kerria efter blomningen och försöker då hålla den i en lagom höjd och bredd. Den skjuter rotskott långt ut och dom klipper jag bort eftersom jag vill ha en fin buske. Varje vår rensar jag ut dom vedartade grenarna, för det är på fjolårsskotten som den ger rikligast med blommor.
Ragnwald
Hur får Gröna mormor Kerrian att hålla ihop så fint, är den hopbunden med rep? g.gif
Gröna mormor
CITAT (Ragnwald @ 29-05-2012, 15:34) *
Hur får Gröna mormor Kerrian att hålla ihop så fint, är den hopbunden med rep? g.gif

Min man formklipper den efter blomningen med häcksaxen och sen klippar jag bort allagamla grenar ända nere vid. På så vis får den möjlighet att skjuta nya friska skott som ger en fin blomning. Jag försöker även hålla den inom en liten radie, dvs klipper bort all rotskott som den skjuter upp långt utanför.
Ragnwald
CITAT (Gröna mormor @ 30-05-2012, 09:58) *
Min man formklipper den efter blomningen med häcksaxen och sen klippar jag bort allagamla grenar ända nere vid. På så vis får den möjlighet att skjuta nya friska skott som ger en fin blomning. Jag försöker även hålla den inom en liten radie, dvs klipper bort all rotskott som den skjuter upp långt utanför.

Ok.
Hur många år är de du räknar som gamla grenar/stammar?
Om jag förstår rätt, förgrenar den sig på buskvis vid beskäringsytorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon