Det är första gången jag tänker så bönor.
På alla råd står det att de vill ha jordtemperatur kring +15 grader.
Jag har ingen mätare, men hur resonerara ni?
Efter värmeböljan förra veckan är jorden säkert varm nu, men det blir lite svalare vecka nu.
Jag huserar i zon 2 i Östergötland.
Kan jag börja så nu, eller är det klokast att vänta?
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2012, 12:34
Jag har sått och inget har kommit upp än, den här kallperioden kan ju ge ett bakslag men om några frön skulle ruttna har jag en hel del fröer kvar, jag skulle ev. vänta till helgen ifall jag inte sått ser ut att börja bli varmare igen sen.
kolonilotten_dersen
29-05-2012, 13:11
Jag planterade i början av värmevågen.. inget har kommit upp än, men jag håller jorden täckt med fiberduk och hoppas att värmen håller i sig. Jag bor i Gbg. Vi får se...
Jag förkultiverar oftast bönor, i år har de redan stått ute ett par veckor och är nu ca 30 cm höga.
Jag tror att även rödbetor vill ha lika varmt i jorden och de sådde jag förra veckan, så jag tror att du kan så dem nu. Ha gärna fiberduk över för att få extravärme.
merlin68
29-05-2012, 18:44
Jag förodlar också. Sådd omkring första helgen i maj och utplantering under fiberduk i slutet av maj eller början på juni beroende på väder. Mina är ute sedan en dryg vecka.
Har också sådd direkt i början på juni och det brukar gå lika bra.
Bor i zon 3-4 i Roslagen.
Jag ska plantera alla perenner och sommarblommor ut först
och väntar någon dag med bönorna då.
Tack för hjälpen allihopa!
Piccante
29-05-2012, 20:15
jag bor i zon 3 och satte bönor på friland för över en vecka sedan och de har grott .
Allekulla
30-05-2012, 21:13
En gammal dam sa till mig att man sätter inte bönor och ärtor förrän sista veckan i maj ( undantag bondbönor), här i norra Skåne/södra Småland, zon 3 ca. Det funkar alltid!
Preussen
30-05-2012, 21:40
Jag sådde mina störskärbönor och störbönor den 23/5, då hade grannens buskbönor redan kommit upp utan fiberduk. Igår sådde jag en rad borlotto. För mer info, kolla in min blogg. Adressen hittar ni nere.
Sådde förra helgen och hoppas de snart ska gro trots vädret just nu!
Men i annat fall finns det kvar i påsarna.
Preussen
01-06-2012, 16:26
hej. onsdagen 23/5 satte jag 4 sorters störbönor i samma land. 2 av dessa har grott och kommit upp medan 2st lyser med sin frånvaro. dessa 2 kommer dessutom från samma leverantör. sorterna är Rampicante Supermarconi a Grano Nero och Meraviglia di Venezia Grano Nero. jag sådde 40 st bönor.
jag kan avvakta ca 3 dagar till för att se om de gror men sedan får jag agera om de inte gror. vad ska jag tro?
A: De är långsamma sorter? Dvs de kommer att gro.
B: Det är usel kvalitet på utsädet. Så andra sorter.
Piccante
01-06-2012, 16:43
CITAT (Preussen @ 01-06-2012, 17:26)

hej. onsdagen 23/5 satte jag 4 sorters störbönor i samma land. 2 av dessa har grott och kommit upp medan 2st lyser med sin frånvaro. dessa 2 kommer dessutom från samma leverantör. sorterna är Rampicante Supermarconi a Grano Nero och Meraviglia di Venezia Grano Nero. jag sådde 40 st bönor.
jag kan avvakta ca 3 dagar till för att se om de gror men sedan får jag agera om de inte gror. vad ska jag tro?
A: De är långsamma sorter? Dvs de kommer att gro.
B: Det är usel kvalitet på utsädet. Så andra sorter.
Har för mig att jag har satt en av sorterna och de är lite långsamma men alla har grott.
Preussen
01-06-2012, 17:06
CITAT (Markus_H @ 01-06-2012, 17:43)

Har för mig att jag har satt en av sorterna och de är lite långsamma men alla har grott.
De är störskärbönor och kanske tar lite längre tid än Blue lake som jag sådde samtidigt. Kan du kolla upp lite närmre vilka sorter du sådde?
Preussen
03-06-2012, 17:36
Kunde inte bärga mig utan tog en tur ut till kolonin. Lyfte på fiberduken och såg några supermarconi som spräckt jordsskorpan. Inga mirakel från Venedig hade tittat upp men när jag skrapade på ytan så var där en som snart ser solens ljus. Skönt att det verkar vara som det ska:-)
officinalis
03-06-2012, 19:22
Sått diverse skojiga bönor precis innan köldchocken. Jag anar oråd, men har inte varit och kollat än.
Preussen
03-06-2012, 19:54
CITAT (officinalis @ 03-06-2012, 20:22)

Sått diverse skojiga bönor precis innan köldchocken. Jag anar oråd, men har inte varit och kollat än.
Förstår din oro. Sätt några hemmavid i beredskap. Vad är det för några roliga sorter?
Kolmårdstrollet
03-06-2012, 20:30
Hej,
sådde vaxböna, brytböna och sockerärt för 1,5 vecka sen och det har grott utan fiberduk, uppe ca 3 cm. Odlar vid stenmur så det kan väl hända att det är en fördel rent värmemässigt. Har lite sådd på linkelut i växthuset oxå ifall det skulle komma frost.
Piccante
03-06-2012, 21:53
CITAT (Preussen @ 01-06-2012, 18:06)

De är störskärbönor och kanske tar lite längre tid än Blue lake som jag sådde samtidigt. Kan du kolla upp lite närmre vilka sorter du sådde?
Nu har jag kollat lite närmare och det var inte Supermarcone jag satte utan
Bobis A Grano Nero (Rampicante). Även denna var lite seg men växer bra nu. I övrigt har mina bönor grott snabbt överlag.
Preussen
05-06-2012, 19:47
lyfte på fiberduken idag och fann fortfarande bara 1 mirakel från venedig och 5 st supermarconi. nu blir det att så nya.
officinalis
07-06-2012, 19:13
Det är Red Kidney (kokböna) och Provider (brytböna). Sen har jag sått bondbönan Express också, men den har grott förstås.
Luckrade upp lite här om dagen och tyckte mig se en böna med en liten grodd som petade ut. Så hoppas att de kommer snart.
Copy - paste från annan tråd:
Nån direkt erfarenhet har jag inte men jag satte bondbönor i mitten av mars.
Kanske lite tidigt men det har inget berättat för bönorna i så fall.
Ser ut så här idag:

Elfte maj alltså.
Numera är dom en halveter höga och blommar.
Tyvärr ingen färsk bild.
officinalis
07-06-2012, 22:35
Bondbönor kan sås tidigt, så fort jorden reder sig. Så du kommer antagligen få en fin skörd.
Preussen
19-06-2012, 10:12
hej. har mycket borlottoutsäde kvar. vad tror ni om att så nu i veckan? odlar zon0-1. hinner jag få bönskörd eller det blir baljskörd?
Garden bliss
19-06-2012, 20:00
Jag har också sått bönor i år för första gången, men jag tycker att de står och stampar. Har ni andra samma läge? Tänker att det är den svala sommaren som gör det.
Jag sådde säkert över 50 fröer men långt ifrån alla har grott.
Väntar och ser...
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2012, 05:53
Sådde precis innan den där kallperioden, kanske 50%av fröerna har grott så jag tänkte peta ner lite nya fröer för att fylla i hålen
officinalis
20-06-2012, 18:49
Sådde också innan köldchocken. De flesta kokbönorna 'Red Kidney' grodde, men större delen av brytbönorna 'Provider' gav vika.
Har sått tätt. Plantorna kommer få lite storlek innan jag hinner flytta/gallra. Hur snabbt utvecklas rotsystemen tro? Är det värt att flytta runt plantorna?
Preussen
21-06-2012, 06:38
CITAT (officinalis @ 20-06-2012, 19:49)

Sådde också innan köldchocken. De flesta kokbönorna 'Red Kidney' grodde, men större delen av brytbönorna 'Provider' gav vika.
Har sått tätt. Plantorna kommer få lite storlek innan jag hinner flytta/gallra. Hur snabbt utvecklas rotsystemen tro? Är det värt att flytta runt plantorna?
Du kan flytta plantorna men precis som med andra växter ta så stor rotklump som möjligt.
Jag sådde en omgång borlottobönor i veckan och kommer så lite till idag. Plats och utsäde har jag samt om det inte skulle bli skörd får jag gröngödsla med det.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-06-2012, 06:53)

Sådde precis innan den där kallperioden, kanske 50%av fröerna har grott så jag tänkte peta ner lite nya fröer för att fylla i hålen
Jag lyckades också pricka in kallperioden. Bondbönorna verkar komma med sockerärterna har jag inte sett röken av så nu petade jag ner nya i helgen.
Helén
officinalis
24-06-2012, 16:56
Nu är det bara hoppas att sniglarna inte blir för många. De gillar bönorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.