CharlotteF
29-05-2012, 13:32
Jag undrar om någon här vet hur bred Rhapsody in blue blir? Hur tätt kan man sätta dem? Blir lite osäker eftersom det står på rosenposten.dk att man kan sätta 3 st plantor per kvadratmeter, och på flora linnea står det att rosen blir 1,2 meter bred! Vad stämmer egentligen? Jag bor i zon 2. Hade tänkt sätta 2 stycken bredvid varandra, men nu är jag väldigt osäker på om det blir för trångt på platsen jag utsett.
Det är ju en buskros. Om du vill ha de i en rad så kan du tänka dig 60 cm från varje RIB, alltså borde det gå med 120cm till nästa RIB eller ungefär 1m emellan.
Beroende vilken effekt du är ute efter. Jag har ju alltid mina rosor tillsammans med perenner, och då är det bra med lite plats emellan. Rabattrosor däremot har jag ibland flera stycken tillsammans (kanske 20cm från varandra).
Jag har också Rhapsody In Blue, men tyvärr efter diverse grävarbeten runt huset och barkfläck i våras så får den börja om helt från grunden (jag tog bort allt ovan jord). Obs, den brukar inte vara sjuk men eftersom den försvagats kom sjukdomen. Kan säga också att den är lätt att sticka, jag har rotad en stickling på min och planterat bredvid (faktiskt bara 20 cm ifrån), men det är en nödlösning (i fall den gamla inte tar sig).
Enligt Rosbibeln LÅG blir rosen 1.5 x 1.2 m och i zon 2 blir den säkert så stor. Jag bor lite kallare och här blev den inte så stor, nu har jag ingen kvar, båda frös bort dom tuffa vintrarna 09 - 11. Tycker det är snyggt om rosorna nuddar varandra i bladen.

Rhapsody in blue, fin en ggn
CharlotteF
02-06-2012, 13:00
Tack så mycket för era svar! Det får bli en annan plats till ros nr 2, de får varsin plats där de kan stå och vara fina separat.

Kanske jag sätter fler brevid i framtiden när jag ser hur stora de verkligen blir! De verkar vara SÅ vackra! Har inte sett någon i verkligheten dock.