steffs29
29-05-2012, 13:49
Hej! Mitt fina eller kanske mer barnens körsbärsträd som vuxit så fint det få åren det stått på vår tomt har nu råkat ut för något som inte ser så kul ut. Det har vuxit snabbt men vi har inte gödslat eller gjort något annat än att det står i vad jag tror bra jord. Runt om har vi en del midsommarblomster, vilda blommor för att skapa lite mys. Men vad har nu hänt med bladen...?
Det är löss på körsbärsträd, ganska vanligt.
Vad jag har gjort de senaste åren - och så tidigt som möjligt på året:
- försöka undvika myror (de verkar kunna försvara lössen mot rovdjur) genom att lägga en limring på stammen tidig vår, strö ut kanel vid marken (det hjälper bara en stund)
- plocka blad som är angripna (de som jag kommer åt)
- och det som kanske bäst hjälper: jag vattnar trädet en gång i veckan med 50 liter vatten (myrorna gillar det inte, samt att det ger trädet styrka så att det kan motstå lössen bättre, kan också vara att löss dras till växter som lider torka, eller något sådant)
Och faktiskt tycker jag att det i år ser ganska fräscht ut (fast värmen slog till ordentligt med massor av löss överallt)...
Alltså mitt bästa tips: vattna, vattna, vattna när det är varmt och torrt. Även om det är ett stort träd.
steffs29
29-05-2012, 15:02
Tack för svar, kommer detta påverka frukten så det inte blir bär etc... jag vill ju inte heller på med nåt medel eftersom att barnen ska äta av bären. Rosorna som står ett par mer ifrån har rätt mkt vanliga gröna bladlöss. Kan det påverka mer eller är det bara så att lössen trivs bra hos oss

Är det nån speciell lus har den nåt namn den som är på bilden?
Hej
Alla löss har samma style liv, det spelar ingen roll vad heter dem. de suger väx
ter saft, och de tycker inte vatten, så kan vi duscha plantor på vatten ofta ell
er vi kan ge dem bekämpning som kan gå med växter saft och döda dem.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.